0

Terminator: Resistance

“Hey! Ik zit nog steeds in deze kapotte ijskast, Arnie van den Aldi!”

vr 15/11/2019
Gereviewed door RoMa
1 reacties

Steeds wanneer ik op bezoek ga bij mijn oma is de kans groot dat die truck passeert. Die hatelijke truck met z’n luidspreker op. Die truck die irritant luid en snijdend constant herhaalt: “Breng al uw oud ijzer! Al uw oud ijzer hier!”. Waar is die truck nu ik een karrevracht aan gemolesteerde T-800’s heb liggen? Hij zou de dag van zijn leven meemaken aan de frontlinies bij de Resistance.

Het Terminator-universum is dit jaar met Dark Fate weer wat groter geworden. Alhoewel de film hooguit lauwe reviews krijgt kon ook een game niet achterwege blijven. Toch is het bijzonder dat deze game niks overneemt van de laatste bioscoopprent. Sterker nog: het negeert de events van Arnie’s recentste avontuur volledig. Is dit de zoveelste cash-grab die profiteert van de merknaam of zit er effectief wat goed vlees rond dit bot? Ahem, rond dit endoskeleton.

Waarom Wel?

Een lekkere lading plasma

In deze Terminator-game kruip je in de huid van een resistance-soldaat die zijn hele bataljon aan gort ziet geschoten worden door de (letterlijke) metalheads. In de toekomst heeft het zelfbewuste robottenleger Skynet de mensheid als ratten in een hoek gedreven. Wanhopig, in de val en op de vlucht: zo begin je aan jouw avontuur in een futuristisch en vernield California. Dat de sfeer goed zit valt meteen op. Deze game ademt Terminator: de grauwe en grijze leefwereld lijkt gedoemd te zijn. De toekomst ziet er meer dan somber uit en je krijgt niet meteen het gevoel dat jij daar de verandering in gaat brengen. Tot je te weten komt dat jij marked for termination bent. Het grote waarom is de drijfveer van deze game. Voor de echte fans zijn er meer dan enkele leuke easter eggs.

Grafisch ligt deze titel heel ver achter de competitie.

In de eerste uren van de game neem je het op tegen veelal alternatieve robot-vijanden. Gigantische spinnen en turrets maken je het leven zuur. Het duurt meer dan even vooraleer je iets anders kan doen dan weglopen van terminators. Maar god, wat is het lekker wanneer je eindelijk je lading plasma tegen de schedel van zo’n T-800 knalt. Toch krijg je bij vele levels beperkte munitie waardoor je zeker niet altijd gung-ho tewerk kan gaan. Terminator, remember? Niet Rambo.

Alle wegen leiden naar de schroothandel

Resistance balanceert zijn single-player FPS-ervaring met een mooie verdeling qua stealth en action. Je krijgt meerdere tools om als een schaduw te werk te gaan. Heel wat levels laten je ook je eigen pad kiezen en geven je een aantal objectives die je naar eigen keuze mag invullen. Ondanks het feit dat er wat free roam is blijft de game zeer rechttoe rechtaan. Je sluipt, je knalt, je exploreert en je huivert. Dit alles onder een meer dan degelijke soundtrack. De retro-futuristische geluiden zullen voor sommigen als gedateerd aanvoelen, voor mij werkten ze perfect.

Het tempo wordt te vaak uit de game gehaald.

Naarmate de game vordert leer je wapens upgraden dankzij verschillende zaken die je kan scrappen van vijanden of in de wereld vindt. Ook moet je aan inventory management doen en heb je heel wat skills die je kan uitbreiden. Snel hebben de makers zich er geenszins van afgemaakt. Ook qua verhaal krijg je meer dan de standaard man-versus-machine, al wijkt het niet te zwaar af van de te verwachten materie.

Waarom Niet?

Zonder prik

Terminator: Resistance komt als solo-avontuur op een FPS-markt die verzadigd is met multiplayer-ervaringen. Veel replay value moet je niet verwachten maar kort zou ik de game ook meteen niet noemen. Vervelen gaat ze ook niet meteen qua gunplay en missies, wél qua pacing. Niet zozeer omdat de story slecht is, wel omdat ze vaak saai gebracht wordt. Ellenlange gesprekken met side characters waarbij je gewoon naar hun tronie staart slepen heel snel aan.

Vaak heeft het weg van Fallout maar dan zonder prik. Flets. Het tempo wordt te vaak uit de game gehaald. Altijd wanneer ik vol adrenaline zit en net een terminator met een vlammenwerper tien meter omhoog heb geknald moet ik weer luisteren naar een verhaal over judgment day. Boehoe, je vader heeft het niet gehaald. Dat verhaal kende ik nog niet. Naar het einde toe piekt de game gelukkig weer.

Geen blinkend model

Grafisch ligt deze titel heel ver achter de competitie. Als je net een goede portie van pakweg Call Of Duty achter de rug hebt is het even slikken. De omgevingen zijn vaak kaal, de animaties zeer basic en de textures kan je bezwaarlijk gepolijst noemen. Het was niet zo slecht dat het me minder zin gaf om te spelen, maar een consolegeneratie terug hadden we dit ook niet wauw genoemd. De makers proberen de mindere beelden vaak te verdoezelen met een grauwe, donkere en mistige setting maar daarom gaat ook dit soms vervelen.

De combat zit qua gunplay goed maar de vijanden hebben duidelijk nog geen geavanceerde AI-chip ingeplant gekregen. Wat zijn die veredelde roestbakken soms dom. Soms lijkt het toepasselijk, af en toe had ik willen roepen: “Hey! Ik zit nog steeds in deze kapotte ijskast, Arnie van den Aldi!

15/11/2019
7,0
0

Conclusie van RoMa

Terminator: Resistance ligt grafisch ver achter en behoudt op geen enkel moment het tempo van een blockbuster. Toch schuilt er achter de grijze en soms kale spelwereld een amusante spelervaring. De balans tussen stealth en action zit zeer goed, het verhaal bouwt traag doch mooi op en de gunplay blijft lekker aanvoelen. Een topper is het geenszins geworden maar deze game is niet de zoveelste mislukte film-adaptatie. Voor de fans een must-play. Voor de rest is er heel wat beters op de markt.
  • Amusante gunplay
  • Zeer goede balans tussen stealth en action
  • Story bouwt mooi op met een knappe climax