Tennis World Tour: Roland Garros Edition

4,5
0

"Het getuigt van de nodige arrogantie om deze game onder een andere noemer uit te brengen"

za 15/06/2019

Vorig jaar mochten we, na een periode zonder tennisgames, het dramatische Tennis World Tour verwelkomen. Een jaar later probeert Breakpoint Studio’s het nog eens met de Roland Garros Edition.

Opgelet voor je de tenniscourt zou betreden. Het gaat hier niet om een nieuwe game. Nee, het is eigenlijk hetzelfde misbaksel als vorig jaar, maar in een nieuw (en aangevuld) hoesje. Meer nog, buiten het hoesje wordt er zelfs geen melding gemaakt van de Roland Garros-content. Meer nog, het schijfje is net hetzelfde als dat van vorig jaar, met dezelfde grafische stijl van de ‘normale’ Tennis World Tour. Hetzelfde geldt voor de iconen op PS4. Ik voelde de bui al hangen boven Roland Garros…

Extra betalen zult gij doen!

Tennis World Tour: Roland Garros Edition bevat, naast de originele game, ook alle DLC die ooit voor het origineel werd uitgebracht. Beetje zuur lijkt mij voor de gamers die in deze titel geloofden en er toen geld voor neertelden. Daarnaast zit er ook wat extra content bij. Zo kan je nu ook aan de slag met gravelkoning Rafael Nadal.

Het gaat hier niet om een nieuwe game.

De drie grootste tennisbanen van het Parijse tornooi werden ook digitaal nagebouwd: Philippe-Chatrier, Simonne-Mathieu en Suzanne-Lenglen. Tot slot kan je ook aan de slag op de Manolo Santana-baan van het Madrileense tornooi Muata Open.

Dit is zeker een mooi pakketje, maar het krijgt wat mij betreft toch een wrange nasmaak wanneer je beseft dat dit Roland Garros DLC-pakket apart gekocht moet worden door eigenaars van de originele game voor een slordige 19,99 euro. Niet echt de manier om de community voor je te winnen lijkt mij.

Nu met online modus (en The Flash?)

Als ik dan de vergelijking leg met de game die ik vorig jaar voorgeschoteld kreeg, is er gelukkig wel redelijk wat aangepast. Dat is iets wat ik de ontwikkelaars wél moet nageven: ze zijn de game blijven ondersteunen met de nodige updates die op zeer regelmatige basis werden uitgebracht. Ze hadden ook gewoon kunnen weglopen en het spel laten doodbloeden. Het belangrijkste verschil met vorig jaar is nu de aanwezigheid van de online multiplayer.

Deze is best uitgebreid met quick matches en een makkelijke optie om met je vrienden te spelen. Verder kan je ook aan de slag in online tornooien én is er een season mode. In deze optie moet je er in slagen om de nummer 1 van de wereld te worden door het op te nemen tegen spelers van over de hele wereld.

Bovendien lijken de virtuele spelers in de verste verten niet op hun menselijke evenbeeld.

Tot slot krijg je enkele persoonlijke objectieven voorgeschoteld waarvoor je leuke cadeaus in de vorm van outfits en dergelijke krijgt. Ik heb enkele potjes online gespeeld en over het algemeen viel de ervaring best mee. Al moet ik toegeven dat bij momenten de lag dermate hoog was. Zo zag ik af en toe spelers sneller van de ene kant naar de andere kant van de court flitsen dan de Flash. Dat dit frustrerend was, is een understatement.

Dit is Nadal, echt waar!

Tennis een feest? Waar is de sfeer?

Aan de gameplay werden in tussentijd ook de nodige tweaks en bugfixes aangebracht. Jammer genoeg zorgt dit er niet voor dat het spel leuker is om te spelen. De spelers bewegen nog steeds erg stroef over de court en de aaneenschakelingen van de Mo-Cap bewegingen is ook nog steeds niet erg vloeiend te noemen. Bij een foute opslag van de tegenstrever komt mijn personage nog altijd op een fractie van een seconde tot stilstand. En dan heb ik het nog niet gehad over het saaie publiek en sfeerloze courts... Ook zie je op de gravelcourts nog steeds geen voetafdrukken of opspringend stof. Bovendien lijken de virtuele spelers in de verste verten niet op hun menselijke evenbeeld. Zaken die ik toch wel verwacht van een game anno 2019.

Oei, een slap handje Rafa?

John hou aub uw bakkes!

Iemand die ook nog steeds aanwezig is, is mijn goede vriend John McEnroe. Hij voorziet de wedstrijden nog steeds van amateuristisch commentaar. Al is dat gebrabbeld commentaar noemen misschien iets te gul van mij. Meer dan enkele nietszeggende oneliners braakt hij jammer genoeg nog steeds niet uit. Zo sprak hij bijvoorbeeld meermaals over setpoints terwijl ik een matchpoint had. Nu weet ik niet veel over het coderen en ontwikkelen van games, maar deze 2 dingen uit elkaar halen lijkt mij nu echt niet moeilijk. Akkoord, het staat natuurlijk mooi op het doosje en online shops dat de game commentaar bevat van deze tennislegende. Maar er zitten lichtjaren tussen de status van de legende en de uitvoering van zijn commentaar.

24/05/2019
4,5
0

Wat mis ik games als Top Spin, Virtua Tennis, Grand Slam Tennis en zelfs Super Mario Tennis! Het is alvast niet deze lamentabele Roland Garros Edition die het tennisgenre terug op de kaart zet in videogamesland. De originele versie vorig jaar was dramatisch en de aanpassingen en aanvullingen die dit jaar werden doorgevoerd kunnen de meubelen, wat mij betreft, ook niet echt redden. En het ergste? De mensen die de game vorig jaar kochten zouden als goedmaker voor het schandaal dat ze vorig jaar in handen kregen, de update en DLC gratis moeten krijgen. Kun je geloven dat ze daar nu net geen 20 euro extra voor moeten betalen? Het getuigt van de nodige arrogantie om deze game, inclusief wat extra content, onder een andere noemer uit te brengen. Dit is wat mij betreft niets anders dan een regelrechte middelvinger naar hun community!4
  • Alle beschikbare content in 1 doos
  • Alle updates
  • Speelt nog steeds niet zoals het zou moeten