Tennis World Tour 2

3,5
0

Tennis World Tour 2

Uitgever Nacon was er zich absoluut van bewust dat ze geen topgame hadden afgeleverd met de eerste Tennis World Tour. Daarom dat ze de ervaren ontwikkelaar Big Ant Studios onder de arm nam. De ontwikkelaar bekend van de AO Tennis-games heeft dus best wat ervaring, en mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen.

Hoe is het mogelijk!?

Dat was mijn eerste gedacht toen ik de finale versie van Tennis World Tour 2 opstartte. Tijdens mijn previewsessie had ik er nog goede hoop op dat het met de gameplay wel goed zou komen, zeker met de beloftes en overtuiging waarmee Nacon de game aankondigde. Maar na een potje of vier moest ik al snel tot de conclusie komen dat Nacon een dubbele fout heeft geslagen. En dat is altijd gênant wanneer alle ogen op jou gericht zijn...

Waarom (weer) niet

Slechte timing

De introductie van een timingsysteem lijkt op papier een uitstekende zet. Dit zat ook in de Virtua Tennis-games en geeft je als speler meer controle over je slagen. Jammer genoeg is de uitwerking van Big Ant Studios verre van succesvol te noemen. In de eerste plaats omdat ik op geen enkel moment, en ook niet na een spel of 8, de indruk kreeg dat ik de timing onder de knie had.

De introductie van een timingsysteem leek op papier een uitstekende zet.

Bij momenten sla ik perfecte slagen, om daarna om de een of andere mysterieuze reden allemaal slechte ballen te slaan. En die slechte timing zorgt er ook meteen voor dat je ballen zo goed als zeker in het net of buiten het speelveld belanden. Dat er ook geen deftige tutorial aanwezig is om dit uit te leggen, deed mijn wenkbrauwen fronsen. Want er is wel een Tennis School aanwezig, maar hierin wordt met geen woord gerept over de timing van je slagen.

Verre van nummer 1

Naast de standaard oefenwedstrijden en online wedstrijden is de carrièremodus ook nu weer de hoofdbrok van de game. Ik kan je meteen vertellen dat deze onwaarschijnlijk saai was om te spelen. Je krijgt telkens de keuze uit enkele mogelijkheden om een activiteit te doen. Een oefenwedstrijd, toernooi, een training of een manager aanwerven. Allemaal zaken die zeer nuttig zijn in de echte wereld om ‘s werelds nummer 1 te worden, maar zonder kader, uitleg of context is het erg vervelend.

Je begint bijvoorbeeld met €0 op je bankrekening. Dus meedoen aan toernooien zit er nog niet in. Dan maar een oefenwedstrijd spelen. Omdat je stats verre van impressionant zijn, verlies je deze wedstrijden in het begin kansloos. Maar toch kan je nog geld verdienen door de opdrachten die je moet uitvoeren. Wat dacht je van ‘maak geen gebruik van een smash’ om 500 credits te verdienen? Belachelijk in mijn ogen en verre van een incentive.

Saaie boel

In totaal zitten er 38 echte tennisspelers in het spel waaronder Nadal, Federer, Goffin en Kvitova. Hun virtuele evenknieën lijken zeker op de echte tennissers, maar je merkt dat de engine het moeilijk heeft om alles op een realistische manier weer te geven. En wanneer je met je eigen samengestelde speler speelt, is het huilen met de pet op.

Zelfs het weinige aantal presets qua gezichten zien er op geen enkel ogenblik mooi uit. De stadions mogen dan wel goed gevuld zijn, maar echt sfeervol wordt het nooit naast de court. Veel detail en sfeer hoef je dus niet te verwachten. De meeste sfeer vind je trouwens langs de lijn, wanneer een lijnrechter keihard en vol overtuiging “OUT” schreeuwt.

In totaal zitten er 38 echte tennisspelers in het spel waaronder Nadal, Federer, Goffin en Kvitova.

Struikelen op technisch vlak

Ook op technisch vlak, laat de game enkele overduidelijke steken vallen. In de eerste plaats is er iets goed mis met de schaduw van de bal. Wanneer een tegenstander een bal jouw richting uitslaat, verschijnt de schaduw van de tennisbal een seconde eerder op de baan dan de bal zelf. Nu is dit misschien een feature, maar mooi is het allesbehalve.

Ook beweegt de door jou gecontroleerde tennisspeler erg stroef over het veld. Het lijkt erop dat hij altijd een seconde moet nadenken over de input die ik hem gaf. Of animaties plotseling afbrak. Met rare schokken en stoten als resultaat wanneer je een bal probeert terug te slaan nadat je drie stappen hebt gelopen. Tot slot lijkt de game ook niet altijd de juiste animatie te tonen. Bij een slice kreeg ik zo meermaals een animatie te zien van een normale slag. Vreemd. Zeker omdat de ontwikkelaars beloofd hadden dit op te lossen.

Waarom dan wel?

Goeie vraag. Want ik heb allesbehalve plezier beleefd aan mijn uren die ik met deze game heb doorgebracht. Ik kan begrijpen dat je naarstig op zoek bent naar een tennisgame, maar deze kan ik echt niet aanraden. Ja, vroeger waren er heel wat leuke tennisgames te vinden en die heb ik toen echt verslonden. Maar ik zou je dan toch willen aanraden om ergens een Virtua Tennis of Top Spin-game tweedehands op de kop te tikken, in combinatie met een Xbox of PlayStation 2.

Als ik dan toch enkele positieve zaken moet opnoemen, dan is het zeker het feit dat er geen commentaar meer aanwezig is in de game. Want het halfbakken commentaar van John McEnroe is gelukkig nergens te bespeuren! Andere zaken die werden toegevoegd zijn stabielere servers voor online wedstrijden, als je tegenstanders vindt, en de mogelijkheid om een dubbelspel te spelen.

Ook het verschil in ondergrond wordt nu op een realistischere manier weergegeven. De ballen bewegen effectief anders op gravel dan wanneer je op hardcourt speelt en ook wanneer het warmer of kouder is in de omgeving waar je speelt. Tot slot ging ook het kaartensysteem gedeeltelijk op de schop. Nu kan je een bepaalde kaart maar vijf keer gebruiken voordat ze verdwijnt.

09/24/2020
3,5
0

Je zou je racket in frustratie moeten stukslaan. Want het onwaarschijnlijke is gebeurd. Uitgever Nacon is erin geslaagd om met Tennis World Tour 2 opnieuw een slechte game af te leveren. En dat ondanks het feit dat een ervaren ontwikkelstudio de ontwikkeling op zich nam. WTT2 is van bij het begin een grote brok frustratie. Het timingsysteem dat geïntroduceerd werd, slaat (pun intended) nergens op. En ook de carrière is simpelweg saai. Op grafisch vlak zet de game wel stappen vooruit, maar hinkt nog steeds ver achterop als je vergelijkt met andere sportgames. Blijf ook van deze sequel alsjeblief zo ver mogelijk vandaan, want zoveel frustratie heb ik nog nooit gekend in een game.

• Je kan nu dubbelspel spelen