Tell Me Why

7,0
0

Tell Me Why

Weinigen onder ons hadden vijf jaar geleden al gehoord van Dontnod Entertainment. Daar bracht de release van Life Is Strange meteen heel wat verandering in. De studio bracht een zeer sterke game die bestempeld werd als een interactieve film. Ook het tweede deel werd op applaus onthaald. Met Tell Me Why brengt Dontnod nu een volledig nieuw verhaal waarin het enkele zware thema’s niet uit de weg gaat.

Waarom Wel?

Trauma & Terugkeer

Tell Me Why brengt het verhaal van de tweeling Alyson en Tyler Ronan. Als kinderen waren de twee zusjes onafscheidelijk. Toen Tyler steeds meer begon te beseffen dat zij zich meer man voelde dan vrouw werd de situatie ingewikkeld. Voor hun moeder was het allemaal teveel. Ze kon al nauwelijks verkroppen dat haar dochter hockey wou spelen en haar haren kort had geknipt.

Een dramatisch incident veranderde de levens van de tweeling voor altijd. Tien jaar na deze traumatische gebeurtenis zien broer en zus elkaar voor het eerst terug. Hun moeder is gestorven en ze keren terug naar hun ouderlijk huis in Alaska. Tijd om het verleden een plaats te geven. Niet alles blijkt echter te zijn hoe ze dachten dat het was. Ook de dood van hun mama niet.

Nog voor de eerste minuut verstreken was zat ik meteen in het verhaal. De openingsscène is een enorm intense start die je meteen een smak in je gezicht verkoopt. Zonder spoilers te delen zijn er genoeg plot points die het interessant houden. Met veel respect voor de materie brengt dit verhaal enkele zeer zware onderwerpen. De sfeer is dan ook vaak iets donkerder en ongemakkelijk, op een goede manier.

Tell Me Why brengt het verhaal van de tweeling Alyson en Tyler Ronan.

Hear My Voice

Tell Me Why is net zoals voorloper Life Is Strange opgedeeld in episodes. Ditmaal koos ontwikkelaar Dontnod voor een veel snellere opvolging, waarbij er slechts één week zal zitten tussen de releases van de eerste, tweede en derde, finale episode. Net genoeg tijd om op fora met de community te bespreken wat er gebeurd is.

De gelijkenissen met Life Is Strange gaan verder dan enkel de episodische structuur van de game. Ook Tell Me Why mag je een interactieve film noemen. Er is geen sprake van een combatsysteem of variatie aan handelingen. Soms wandel je rond, soms zijn er wat puzzels op te lossen. De twee belangrijkste mechanics zijn de keuzes die je maakt in conversaties en The Bond. Dat laatste is de speciale band die broer en zus Ronan met elkaar delen.

Tell Me Why is net zoals voorloper Life Is Strange opgedeeld in episodes.

Je speelt afwisselend met Alyson en Tyler, al zijn beiden nooit ver weg van elkaar. Doorheen de game is er een lichte link met het paranormale. Alyson en Tyler kunnen namelijk met elkaar communiceren door een innerlijke stem te gebruiken die niemand anders hoort. Ook kunnen ze herinneringen oproepen door beeld- of geluidtriggers. Zo kunnen ze bepaalde gebeurtenissen opnieuw afspelen en deze samen analyseren.

Je volgt je herinneringen doorheen het dorpje van Delos Crossing om te ontdekken welke geheimen er verborgen liggen. Het is deze portie light-Sherlock Holmes die voor de meest interessante gameplay-momenten zorgt. Al blijft je vooral voor het verhaal. Elke episode eindigt met een mooie cliffhanger die je meteen doet hunkeren naar het volgende deel.

Elke episode eindigt met een mooie cliffhanger die je meteen doet hunkeren naar het volgende deel.

Waarom Niet?

Beste Dagboek

Wat eventueel moeilijker zal zijn is om tot het einde van zo’n episode effectief geïnvesteerd te blijven. Al duren de aparte delen maximaal een drietal uur, er zijn duidelijke drops qua tempo. Na een sterke start qua verhaal ben je heel snel triviale dingen aan het doen. Er waren genoeg momenten waar de slakken sneller vooruitgingen dan het plot. Jezelf investeren in het karakter en meeleven met emoties is één ding maar na de vijfde kindertekening en het zesde dagboek heb je het wel even gehad.

Dontnod wil duidelijk maken dat Tyler, een transgender, een duidelijk deel is van het verhaal maar niet het centrale punt. Voor het grootste deel klopt dit ook, al wordt bij aanvang wel zeer vaak duidelijk gemaakt dat Tyler trans is. Alsof je als gamer na vijf minuten zou vergeten dat hij vroeger vrouwelijk was.

Grafisch is het allemaal best ok. De character animations zijn zeer goed en de omgevingen, vooral het prachtige besneeuwde gebergte van Alaska, stelen de show. Van dichtbij is het allemaal wat minder en vooral de kleinere free-roam stukken zijn vaak wat hoekig en minder sterk afgewerkt. Jammer, vooral omdat deze al vrij klein en basic zijn om mee te beginnen.

Dontnod wil duidelijk maken dat Tyler, een transgender, een duidelijk deel is van het verhaal maar niet het centrale punt.

Brokstukken

De plotpoints raken goed maar er zijn weinig karakters naast de tweeling waar je echt emotioneel mee verbonden raakt. Het verhaal stroomt traag maar zeker verder en is verre van slecht geschreven maar een instant klassieker is het evenmin. Naast het feit dat Tyler een geslachtsverandering heeft gehad is er weinig meer dan het vertelsel van een traumatiserende jeugd die z’n kookpunt bereikt, ontploft en waarvan we nadien de brokstukken oprapen. Maar dit is wél mooi gebracht.

07/02/2020
7,0
0

Conclusie van RoMa

Met Tell Me Why levert ontwikkelaar Dontnod het bewijs dat Life Is Strange geen toevalstreffer was. Een verhaal vol zware onderwerpen wordt met veel respect gebracht en je wil steeds weten waar het naartoe gaat. Je zal helaas geduld moeten hebben want tussen de spannende momenten zit er héél wat filler die aan een slakkengang passeert. Tussen de besneeuwde bergtoppen van Alaska is hier een meer dan degelijke interactieve film te vinden, al zijn de details niet altijd even goed afgestoft.

• Je wil steeds weten wat er gaat gebeuren
  • Knappe setting
  • Verhaal vol zware materie dat met veel respect gebracht wordt