Tekken 7

8,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Tekken 7

Katsuhiro Harada maakt een ijzeren vuist

wo 07/06/2017
Gereviewed voor PS4 door Jonathan
3 reacties

Enkele jaren geleden kreeg ik de eer en het genoegen om de geestelijke vader van Tekken, de Japanner Katsuhiro Harada, te ontmoeten. Destijds stond Tekken Tag Tournament 2 op de lanceerlijst, dit jaar is het de beurt aan Tekken 7 om brokken te maken. In die periode, tussen 2012 en 2017, is er echter veel veranderd op het vlak van vechtspellen...

Thuis zijn ze heel kieskeurig in het spelen van games. Komt er een nieuwe Super Mario, dan is mijn wederhelft er als de kippen bij om het spel aan de tand te voelen. Tekken is ook zo een spel dat zowel mezelf als mijn vrienden kan bekoren. Tekken staat erom bekend een vrij technisch vechtspel te zijn, en hoewel ikzelf een heel deel van de moves in de vingers heb, ik heb echt elk exemplaar gaande van het origineel op PSX tot en met Tekken 7 in huis, zit de kans er soms wel in dat ik toch nog op mijn donder krijg van een buttonsmasher. In Tekken 7 lijk je alleszins minder succes te hebben als je als een halve gare op de knoppen ramt. Een positief gegeven voor mij, en dat is niet het enige…

Unreal Engine 4

Het grootste pluspunt van Tekken 7 is het feit dat Namco Bandai eindelijk gebruik maakt van een deftige engine. De Unreal Engine 4 werd gekozen als steunpilaar voor de audiovisuele vormgeving van Tekken 7 en dat merkte ik op elk vlak. Tekken 7 draait superstabiel aan 60 frames-per-seconde en lijkt daar haast nooit van af te wijken. Wat nog belangrijk is zijn de prachtige visuele taferelen tijdens het vechten zelf. De omgevingen zijn prachtig en leven terwijl de vechtersbazen uiterst realistisch ogen. Voeg hier nog een deftige anti-aliasing aan toe en je hebt hét best uitziend Tekken-videospel tot nu toe. Ik speelde op een PlayStation 4 Pro maar zelfs op een normale PS4 of Xbox One blijft de game er mooi en stabiel uitzien.

Under the hood verbeteringen…

Op vlak van gameplay heeft Tekken 7 redelijk wat aanpassingen meegekregen. Vergeleken met Tekken 6 werd het ‘Bound System’ vervangen door een ‘Screw Attack’. Deze lanceert een vijand de lucht in, plaatst hem zijdelings waardoor hij of zij beter gepositioneerd is voor je verdere aanvallen. In tegenstelling tot het ‘Bound System’, is het niet mogelijk om zulke ‘Screw Attcks’ te gebruiken in combinatie met wall combo's. Ook nieuw is de mogelijkheid om, wanneer je vijand je midden je combo aanvalt, je eigen aanval verder te zetten als je niet teveel schade hebt opgelopen. Vroeger werd je combo abrupt afgebroken en kon je vijand zijn combo opstarten, in Tekken 7 incasseer je wat damage maar kan je perfect je combo afwerken om zo toch nog de overwinning binnen te halen.

Eenmaal je voldoende damage hebt opgelopen zal je een rode gloed over je levensbalk zien verschijnen. Op dat moment zit je in Rage Mode en kan je Rage Drive-moves gaan gebruiken of gewoon de R1-knop indrukken. Doe je dit, dan krijg je een Rage Art-move die in sommige gevallen tot 30% van je tegenstander zijn levensbalk kan afsnoepen. Time je dit perfect, dan kan je vanuit een verliezende positie alsnog de match winnen. Kies echter wel verstandig want eenmaal je aan een manuele Rage Drive-move bezig bent, kan je geen Rage Arts-move meer activeren.

Eindelijk een verhaal!

Beter goed gestolen dan zelf slecht geschreven hebben ze bij Namco Bandai gedacht toen ze een verhaallijn voor Tekken 7 bedachten. Een cinematische aanpak van een verhaallijn is alvast nieuw binnen de Tekken-serie. Spelers die Mortal Kombat, Injustice of Street Fighter gespeeld hebben denken nu wellicht: zit dat er nu nog steeds niet in? Er is dus eindelijk een verhaallijn, al is deze vrij beperkt. Om te beginnen fiets je op anderhalf uur door het slappe verhaal waarbij je zelfs niet de keuze hebt met wie je exact speelt. Alles is heel scripted en Namco Bandai bepaalde op voorhand met welke speler we het gevecht moeten leveren. Niet getreurd want we werden ook een keertje verplicht om Nina en Akuma (een gastpersonage uit Street Figher) te gebruiken, spelers waarmee  ik in de rest van het spel niet meteen zou vechten. Naast de verhaallijn kan je ook kleine side-quests – ja hoor, quest en niet quests gezien het na één gevecht al binnen is - volbrengen met elk van de aanwezige spelers. In dit laatste zie ik echter weinig toegevoegde waarde.

Waar moet ik beginnen?

Tekken 7 zit bomvol content. Neem dit vooral letterlijk want de eerste keer dat je het spelmenu ziet weet je niet waar eerst klikken. Naast een verhaallijn en kleinere side-quests kan je als nieuwkomer altijd in de Practice-mode terecht. Een echte tutorial bezit Tekken niet, dus als échte nieuwkomer moet je echt je eigen weg doorheen het spel zoeken. De oefenarena is hiervoor de plaats bij uitstek, en is trouwens op zijn beurt heel wat uitgebreider dan in vorige edities. Ikzelf raad de Treasure mode aan, voor zowel beginners als gevorderden, om nieuwe combo's te oefenen. Het leuke in deze spelmodus zijn de cadeau's die je krijgt na elke overwinning. Deze gaan van een hoedje tot een nieuw kledingstuk. Als we verhalen in de wandelgangen mogen geloven, dan zou Tekken 7 duizenden vrij te spelen goodies aan boord hebben. Wie zich online wil distantiëren van de concurrentie, kan niet enkel in Treasure mode oefenen op nieuwe combo's maar ook op het toneel verschijnen met een zeldzaam masker of hoofddeksel.

Naast een resem offline spelmodi, staat of valt Tekken 7 op vlak van online spelmogelijkheden. In het online gedeelte kan je deelnemen aan ranked, unranked en multi-stage tounaments. In elk van deze spelmodi kan je opnieuw goodies vrijspelen in de vorm van een nieuwe kleur voor je levensbalk of een nieuw hip naamplaatje. Hoewel Tekken 6 en Tekken Tag Tournament 2 een brakke online code hadden, lijkt deze Tekken 7 beter te scoren. Echt veel tijd hebben we online nog niet kunnen doorbrengen gezien het gering aantal spelers online. Nu Tekken officieel gelanceerd is, zal dit hopelijk binnenkort veranderen. Na de release lijkt het echter wel moeilijk geworden om nog online een match te winnen. Op ons eigen Tekken 7-forum lijken ook onze bezoekers niet heel positief meer op de online mogelijkheden van Tekken 7. Hopelijk brengt een patch soelaas want net zoals Injustice en Street Fighter kan ook Tekken 7 niet overleven zonder online achterban…

 

Releasedatum
02/06/2017
Beschikbaar voor
8,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Jonathan

We kunnen nog een heel boek schrijven van wat Tekken 7 nu eigenlijk zo leuk maakt en hoeveel amusante avonden ik door Tekken eigenlijk al niet gehad heb met vrienden en familie. Maar dit zou ons teveel afwijken van de enige conclusie: wie de alom gekende en bejubelde speelstijl van Tekken lief heeft, moet deze titel gewoon aanschaffen ongeacht de brakke online spelmogelijkheden. Laat ons hopen dat deze laatste snel opgelost worden want anders zie ik de toekomst van Tekken 7 op de thuisconsoles maar somber in.
  • Gigantisch veel content
  • 38 speelbare personages
  • Audiovisueel beste Tekken
  • Online mogelijkheden
  • Laadschermen

3reacties

Ik heb gisteren de hele avond met copains Injustice 2 en Tekken 7 gespeeld en voor mij is Injustice 2 de absolute winnaar!

Injustice 2 is mooier, bevat meer sfeer, een pak content en spelmodi, en online draait ie heel vlot. Bovendien kan je, je personage helemaal pimpen, outfitten, etc... Animaties, verhalen, conversaties,...

Maar ja over smaak en kleuren kan je blijven discussiëren he. ;-)

 

Rating:2

idd waar blijft de review Injustice 2.

Rating:0

Idd, ik vind Tekken 7 erg tegenvallen eigenlijk... Wat ooit zowat één van de vlaggenschepen van PlayStation was, is nu een serieuze tegenvaller geworden imho... Speelt niet erg lekker en achtergronden zijn verschrikkelijk simplistisch...

Rating:0