8,0
User scoreAl 12 stemmen
8,4

Taiko no Tatsujin: Drum'n'Fun!

"Toch kan ik deze game aan jong en oud aanbevelen"

vr 30/11/2018

Ritmische games zijn in Europa al enkele jaren over hun grootste populariteitspiek. Daartegenover staat dat op ritme gebaseerde games in het Verre Oosten nog steeds gigantisch populair zijn. Een van de populairste games in dit genre is Taiko no Tatsujin, een game waarin je de drummer in jezelf moet bovenhalen. Na het Aziatische succes, probeert Namco Bandai ook de Europese markt te veroveren. Ik ging voor jullie aan de slag met de Nintendo Switch-versie.

Wanneer je de game voor het eerst opstart, word je bij wijze van spreken overdonderd door de flitsende kleuren en typische Japanse animatiefiguurtjes. Bovendien word je niet in het Engels of Nederlands toegesproken, maar word je hartelijk welkom geheten door een laaiend enthousiaste Japanse dame. Geen idee wat ze me wil vertellen, maar ik had meteen door dat ik hier toch wel iets specials in handen had.

Gelukkig zijn de teksten in Taiko no Tatsujin wel vertaald naar het Engels en hoef je dus geen woordje Japans te kunnen praten. De onovertrefbare opgewektheid van de Japanse personages passen perfect bij wat deze game wil uitstralen. Pure fun.

Met de joycon naast de maat

De gameplay is verrassend simpel. Je hebt blauwe en rode bollen die elk voor een bepaalde noot staan. Afhankelijk van de grootte van de bol, moet ik met een of twee stokken slaan. Met de rode noot moet ik op de drum slaan, terwijl een blauwe bol me naast de drum doet slaan. Dit geldt alleszins wanneer ik met de touch controls speelde. Maar er zijn nog meer besturingsmogelijkheden.

Naast de standaard Taiko-modus is er nog een leuke extra terug te vinden.

Ik kan, zo blijkt, ook gewoon met de toetsen spelen, maar in de Switch versie kan ik eveneens de motion controls van de Joycons gebruiken. Deze laatste optie zou de leukste moeten zijn. Alleen worden de bewegingen die ik moet maken (recht naar beneden bij rood of een hoekslag bij blauw) niet altijd goed waargenomen. Hierdoor sla ik er dus al eens, ongewild uiteraard, naast en is mijn combometer om zeep. Zeker in een game waarbij het draait om zoveel mogelijk goede slagen na elkaar te slaan, is dit een groot minpunt. Toch is deze game, dankzij de lage instapdrempel, ook perfect aan te raden voor kinderen vanaf 5 à 6 jaar.

Japanse jukebox

Wat betreft de keuze aan nummers valt er zeker niet te klagen. In totaal heeft Namco Bandai meer dan 70 nummers in de game gestoken. Het overgrote deel hiervan zijn hyperactieve J-Pop en Anime-nummers waarvan ik automatisch goedgezind word. Toch zijn er voor ons Westerlingen ook enkele leuke nummers aanwezig. Zo zijn er prachtige klassieke nummers waaronder de Flight of the Bumblebee van Korsakov of tracks uit games. Zo kon ik onder andere aan de slag (pun intended) met muziek uit Namco-klassiekers als Riiiiidge Raaaacer en Pac-Man. Daarnaast is er ook een Kirby-medley aanwezig én is het nummer dat speciaal voor Super Mario Odyssey werd geschreven ook speelbaar.

De gameplay is verrassend simpel.

Jammer genoeg zijn deze laatste enkel op Switch beschikbaar. Al de liedjes zijn speelbaar in 3 verschillende moeilijkheidsgraden: makkelijk, gemiddeld en moeilijk. Hierbij is het vooral de snelheid van de tijdslijn die sneller voorbijraast en ook de afstand tussen de verschillende bolletjes. De makkelijke en middelmatige moeilijkheidsgraad waren voor mij best te doen, maar de moeilijkste optie was bij momenten buitenaards moeilijk.

Puur plezier

Naast de standaard Taiko-modus is er nog een leuk extraatje terug te vinden. Zo schuilt er een heuse party mode in de game. Hier kon ik met maximaal 4 speler tegelijk spelen, of het in mijn eentje opnemen tegen de computer. Het spreekt voor zich dat alle minigames gebaseerd zijn op ritme, maar verrassend genoeg zijn ze zowat alle 20 erg onderhoudend. Een van de moeilijkste was een variant op Simon Says, waarbij een sushi-uitbater een ritme speelt dat ik perfect moest nabootsen om mijn bord gevuld te krijgen.

01/01/2017
8,0
User scoreAl 12 stemmen
8,4

Taiko no Tatsujin: Drum'n'Fun is zowat de beste ritmische game die je kan vinden op de Nintendo Switch. De gameplay is makkelijk op te pakken, maar biedt ook voldoende uitdaging voor de meer ervaren virtuele drummers. Met de meer dan 70 verschillende liedjes, elk nog eens onderverdeeld in drie verschillende moeilijkheidsgraden, zal je niet snel verveeld geraken. Kers op de taart is de party mode waarin je met maximaal 4 spelers leuke minigames kan spelen. Dat de motion controls je bewegingen niet altijd goed registreren is jammer en meteen ook het grootste minpunt. Toch kan ik deze game aan jong en oud aanbevelen. Zeker zij die open staan voor psychedelische Japanse drumfun!
  • Party mode
  • Geweldige over-the-top Japanse omkadering
  • Pure fun voor jong en oud