Syberia 2

6,5

Syberia 2

Nog steeds een parel

di 19/12/2017
Gereviewed voor Nintendo Switch door Lazlo

Enkele weken geleden mocht ik me weer helemaal onderdompelen in de wondere steampunk-wereld van Belgisch stripauteur Benoît Sokals Syberia. De Switch-port van de eerste titel in de reeks bleek een relatief luie bedoening. Benieuwd of deze adaptatie van het vervolg op die point-and-click-klassieker een meer zorgvuldige behandeling kreeg.

Opgelet: dit artikel bevat spoilers over het einde van de eerste Syberia-game.

Helaas, Syberia 2 lijdt onder exact dezelfde problemen waar ik in de port van het eerste deel op stootte. Pijnlijk opvallend is dat ook deze titel vasthoudt aan die gedateerde 4:3 aspect ratio, wat enkel op te lossen valt met een onflaterende stretched screen-optie. Ook de touch-controls van de Switch in handheld-modus worden opvallend selectief ingezet, waardoor je ze maar de helft van de tijd kan gebruiken. Interageren met objecten kan dus niet met je vingers, maar eens Kate een voorwerp van naderbij inspecteert, kan je bijvoorbeeld wel tactiel doorheen pagina’s scrollen.

Ook audiovisueel blijft de titel in 2004 steken. Het valt op dat de game twee jaar na het origineel een hoop meer oog voor detail genoot. Achtergronden zijn meer opgepoetst, dieren en mensen doen op de achtergrond lustig hun ding terwijl jij de spelwereld verkent. Syberia 2 sprong bij release zonder twijfel in het oog, maar dertien jaar later schiet daar eigenlijk niet super veel van over. De game werd grafisch niet bepaald opgeblonken, laat staan dat zaken zoals houterige animaties aangepakt werden. Behalve de game speelbaar maken op Nintendo’s jongste console, staken ze er bij ontwikkelaar Microïds met andere woorden niet echt veel moeite in deze port.

Deze game is nog steeds een must voor fans van het genre.

Nog steeds een parel

Het doet toch een beetje pijn om twee keer op rij zo negatief te moeten zijn over een Syberia game. Zelfs na al die jaren blijven de eerste twee titels in de serie parels, opgeblonken of niet. Syberia 2 vormt een rechtstreeks vervolg op de eerste titel en zet het verhaal dan ook meteen verder waar je het achterliet. Kate Walker hakte de knoop door en liet haar job, familie en ontrouwe verloofde achter om de fragiele genie Hans Voralberg te helpen zijn levensdroom te verwezenlijken. Het is een mooi verhaal dat die heerlijke toon van de voorbije game ongeremd verderzet.

De bevallige Kate Walker voelt zich ook steeds zelfzekerder en haar comfort in haar nieuwe leven straalt ook op jou als speler af. Gretig verkent ze iedere nieuwe omgeving die ze tegenkomt en gaat ze zorgzaam om met de vertrouwde personages zoals de automaton machinist Oscar en natuurlijk de stokoude Hans Voralberg. De spelwereld wordt er ook alleen maar interessanter op. Sommige puzzels voelen soms wel wat bij het haar getrokken, en enkele navigatieopties, alsook de soms onnatuurlijke overgangen tussen fixed camerastandpunten zijn nog steeds van de partij. Dezelfde frustraties van weleer zijn dus ook meegereisd naar de Switch.

Must have

Desondanks is dit nog steeds een prachtige game die je als fan van het genre gespeeld moet hebben. Je kan je niet voorstellen hoe ik geniet van mijn Syberia-speelsessies op de trein, of in bed vlak voor het slapengaan. Laat je dus niet misleiden door de score die ik op deze review plak, die valt voornamelijk te wijten aan de luie ingesteldheid waarmee deze game (net als de vorige) mee geport werd. Deze game is nog steeds een must voor fans van het genre, en als je de Syberia-reeks nog niet mocht ontdekken, dan is deze titel zonder twijfelen jouw aandacht waard.

6,5

Ongeacht of deze port een groot succes is, blijft Syberia 2 net als haar voorganger een parel die point-and-click-liefhebbers gespeeld moeten hebben. Jammer genoeg is het luie karakter van deze adaptatie de grootste turnoff om de titel aan te schaffen, al moet ik bekennen dat mijn speelsessies van deze game in handheldmodus de spelervaring een werkelijke boost geven.
  • Nog steeds een pareltje
  • Meeslepend verhaal in een geweldige spelwereld
  • Syberia onderweg kunnen spelen is een meerwaarde