Sword Art Online: Hollow Realization

7,0

Sword Art Online: Hollow Realization

Virtual Reality Massive Multiplayer Online RPG

ma 19/12/2016
Gereviewed door Marjolein

Er was eens Aincrad. Een virtuele wereld waarin gamers vrij konden rondlopen en epische gevechten aangaan. Kan niet misgaan, toch? Helaas bleek dit een gruwelijk foute veronderstelling voor Kirito en zijn vrienden. In ieder geval geraakten ze uiteindelijk uit de VRMMO.

In Sword Art Online: Hollow Realization ontdek je zelf de geliefde wereld van Aincrad samen met je favoriete personages in alle sereniteit. Doordat de game een eigen verhaal heeft, kan iedereen volgen; reeds fan of niet. Maar is het ook echt de moeite als je geen absolute liefhebber van Sword Art Online bent?

Virtual Reality Massive Multiplayer Online Role Playing Game

In het originele verhaal was Sword Art Online een revolutie in de gamingwereld: een Virtual Reality Massive Multiplayer Online Role Playing Game waarin je de artificiële fantasiewereld van Aincrad verkent op ongeziene wijze. Een addertje onder het gras kwam echter aan het licht toen de maker verkondigde dat niemand meer kon uitloggen totdat alle honderd levels van het spel uitgespeeld waren. En oh ja, wie stierf in het spel, stierf ook in het echt. Kirito en zijn vrienden weten uiteindelijk te ontkomen. En dat brengt ons bij Sword Art Online: Hollow Realization.

De nieuwste VRMMORPG waarin Kirito en zijn vrienden hun vrije tijd verdoen, heet Sword Art: Origin en is gebaseerd op de gegevens van Sword Art Online. De setting Ainground is in feite Aincrad met enkele aanpassingen. De personages keren dus min of meer terug naar de vertrouwde wereld. Weliswaar met de nodige safety features, zodat iedereen eindelijk van het spel kan genieten zonder de constante bedreiging van de dood, zoals het hoort. Dat zorgt voor een luchtigere sfeer, maar maakt alles ook wat oppervlakkiger. De personages riskeren immers niet hun leven tijdens het verhaal, maar respawnen gewoon als hun gezondheid op is.

Het vechtsysteem daar zijn we over het algemeen zeer tevreden over.

Het verhaal van Sword Art Online: Hollow Realization draait in feite om de blanco NPC Premiere. Haar persoonlijkheid en doel zijn uitermate vaag, alsof ze niet volledig geprogrammeerd is. Premiere geeft alle spelers een belabberde missie, waarbij je haar in het veld moet verdedigen van monsters, waar je als beloning amper één miezerige Col voor krijgt. Is dit een fout in het spel of is er meer aan de hand?

Toegegeven, je gaat meer aan de game hebben als je al fan bent van de anime. Ons konden de personages en het verhaal minder boeien. De dialogen kunnen ook nogal aanslepen, dus gelukkig heb je de mogelijkheid om ze te skippen, maar dan riskeren je wel stukken van het verhaal te missen. Het tempo van het verhaal is hierdoor soms tergend langzaam.

S.S. Fanservice

Je bepaalt zelf het uiterlijk van het hoofdpersonage, van de naam tot de kleur van de ogen. Zelfs al maak je een vrouwelijk hoofdpersonage, je wordt toch door de andere personages beschouwd als Kirito. Dat is een beetje vreemd maar hey, een lesbische relatie met Asuna vinden wij a-okay.

Dat de rokjes soms onpraktisch kort zijn omwille van het esthetische (het blijft een fantasiewereld), hebben we op zich niet zo’n probleem mee, maar is het echt nodig dat we continu de onderbroeken van de meisjes in onze party kunnen zien als ze lopen? Kom op. Extra cringey vonden we dit bij Silica, een meisje dat er amper twaalf jaar oud uitziet. Gelukkig kan je je team samenstellen zoals je zelf wilt.

Sword Art Offline

Je krijgt een enorme wereld om te ontdekken, vol kisten en monsters, doch sommige gebieden lijken soms erg hard op elkaar. Er werd geprobeerd om je een echt MMO-gevoel te geven zonder effectief verbonden te zijn met het internet, door andere ‘spelers’ in het spel te steken. Niet echt natuurlijk, maar NPCs. Je kan vrienden met ze worden door met ze te praten in de stad en tegenkomen in de buitenwereld om eventueel samen monsters te bevechten. Helemaal hetzelfde als een echte MMO is het toch niet. Het was Sword Art Online: Hollow Realization zeker ten goede gekomen als de makers er een echte MMO van hadden gemaakt.

Je vecht in groep met drie andere zogezegde spelers. Je kan kiezen uit onbekende NPC’s of bekende personages zoals Asuna, Leafa en Klein. Ook met hen kan je een vriendschap opbouwen en eventueel een romantische relatie beginnen. Verder dan samen op bed liggen en ‘pillow talk’ gaat het niet. Toch een leuk extraatje voor de fans. De rest haalt hierbij een beetje zijn schouders op.

Daar gaat je party

Het vechtsysteem daar zijn we over het algemeen zeer tevreden over. Je hebt een gewone knop voor combo’s, een om te ontwijken, twee voor speciale vechtskills, en talloze buffs. Afhankelijk van welk wapen je kiest, veranderen je vechtskills. In het begin kom je nog gewoon weg met een beetje in het wilde weg hakken, maar later zal je meer strategie nodig hebben, wil je je team in leven houden. Zeker wanneer je tegenover bazen komt te staan.

Door je vechtskills te chainen met je teamgenoten, kan je extra veel schade aanrichten. Bovendien kan je vijanden serieus verzwakken door ze te raken net nadat ze hebben aangevallen. Daarin word je geholpen door een rode gevaarzone die aanduidt waar de vijand gaat raken. Een rode lijn die het monster en een teamgenoot verbindt, laat zo zien op welk teamlid het beest het gemunt heeft.

Je gaat meer aan de game hebben als je al fan bent van de anime.

Om je party te sturen, kan je bevelen geven zoals ‘genees’, ‘ontwijk’ of ‘gebruik skills’. Als je het loodje legt, kunnen je teamleden je weer tot leven wekken, maar reken hier niet al te veel op. Zodra je dood bent, zullen ze je meteen proberen te genezen, ook al staat de vijand op het punt om hen aan te vallen. Ontwijken zullen ze niet en daar gaat je party. Ook hebben we al voorgehad dat we onze teamgenoten opdroegen te ontwijken, maar dat ze toch binnen de rode gevaarzone bleven of er zelfs inliepen. Frustrerend, maar voor de rest luisteren je teamgenoten overigens wel goed naar je commando’s. Zelf hebben we ook al klappen gehad, want ontwijken kan niet als je midden in een combo zit. Het vechtsysteem vonden we toch erg vermakelijk, ondanks deze minpuntjes.

Missies vervallen jammer genoeg in de typische ‘dood x aantal specifieke monsters’ of ‘verzamel x aantal materiaal’. Af en toe verschijnen er willekeurige missies die je kan uitvoeren, maar ook deze zijn van het type ‘versla de vijf monsters die voor onrust zorgen’. Na een tijdje wordt het dus nogal eentonig.

7,0

Ben je enorme fan van Sword Art Online, tel dan gerust een punt bij bij onze score. Als je al bekend bent met de personages, zullen ze je dan ook veel meer boeien, alsook het verhaal en de lange dialogen die erbij horen. Het vechtsysteem is dik oké, maar de missies zijn oud nieuws. Wij vinden het alsnog jammer dat Sword Art Online: Hollow Realization geen echte MMO is. Het is zeker geen slecht spel, maar er zat meer potentieel in dan we uiteindelijk voorgeschoteld kregen.
  • Leuke interactie met personages voor fans van SAO
  • Goed vechtsysteem
  • Verhaal heeft een traag tempo