Sword Art Online Hollow Fragment

7,5

Sword Art Online Hollow Fragment

Stevige boterham

di 18/08/2015
Gereviewed voor PS4 door Jelle

Sword Art Online Hollow Fragment is een game die vorig jaar op de PlayStation Vita verscheen en nu een tweede leven op de PlayStation 4 krijgt. De game wordt als een zogenaamde Director’s Cut op de markt gebracht. Deze versie kent de mogelijkheid om als vrouwelijk hoofdpersonage te spelen, de strijd aan te gaan met een paar extra bazen, een online modus en een paar kleine verbeteringen. Of het nog de moeite is om deze game in huis te halen, lees je in onderstaande review.

Toen wij vorig jaar de Vita-versie speelden, wisten wij nog niets van de wereld waarop Sword Art Online is gebaseerd. We konden achterhalen dat het ontstond als een Japanse Light Novel-reeks en daarna werd uitgewerkt in een anime-serie. Inmiddels hebben we ook de anime bekeken en daardoor voelt de game toch wel iets anders aan. Qua verhaal speelt het spel zich af rond de helft van het eerste anime-seizoen. Daar waar de anime op dat moment een andere kant op gaat, biedt de game Hollow Fragment een alternatief verhaal. Een verhaal dat als niet-volger van de reeks enorm lastig is om te volgen, omdat je gebombardeerd wordt met personages en achtergronden. Zelfs als fan levert het een aantal vraagtekens op. Zo komen er personages in de game voor die in de serie op dat moment helemaal niet aanwezig waren en zijn sommige vriendschappen in de game veel inniger dan we in de serie hebben gezien.

Dood = dood

Dat gezegd hebbende is de wereld van Sword Art Online an sich erg interessant. De game ontleent zijn titel aan dé (verzonnen) MMORPG van de toekomst, Sword Art Online, die je speelt via een geavanceerde Virtual Reality-bril. Daardoor heb je als speler het gevoel dat je echt in de game zit. Op de eerste dag dat de game begint en 10.000 gamers afreizen naar de wereld van Sword Art Online, komt het duistere plan van de hoofdontwikkelaar naar buiten. Hij heeft de mogelijkheid om uit te loggen verwijderd en ervoor gezorgd dat wanneer een gamer in de game sterft, deze ook in het echt het leven laat. De enige manier om uit de nachtmerrie te komen, is door de game volledig uit te spelen en de eindbaas op de honderdste verdieping van de wereld te verslaan. En dat is een pittige opgave, want na twee jaar bikkelen is men pas op de 76e verdieping geraakt en zijn er nog zo’n 6.000 spelers in leven.

Inception

Je speelt in Sword Art Online een game waarin je aan de slag gaat met gamers die een game spelen. Inception is er niks bij en zonder deze achtergrondinformatie is het behoorlijk lastig om een gevoel met de wereld te krijgen. Maar zelfs dan zit je nog met het probleem dat je bepaalde personages en hun relaties met elkaar eigenlijk pas begrijpt wanneer je de anime hebt gezien. Neem bijvoorbeeld het personage Yui. Deze kleine meid noemt de hoofdrolspeler Kirito haar papa en Kirito’s in-game vrouw, Asuna, haar moeder. Dat is een vreemd concept wanneer je met tieners speelt die in een MMORPG terecht zijn gekomen. Pas na het bekijken van de anime begrepen we dat Yui een AI-personage is dat op een gegeven moment door Kirito en Asuna wordt gevonden en Yui hen als vader en moeder aanziet. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Zonder de kennis van de anime is het nog wel speelbaar, maar dan moet je gewoon een knop omzetten en sommige gepresenteerde feiten voor lief nemen.

Lappen tekst

Het verhaal in Sword Art Online wordt verteld door vele lappen tekst waar je op traditionele JRPG-achtige manier het desbetreffende personage ziet dat zijn of haar mond opentrekt. Een groot deel van de teksten wordt voorzien van Japanse voice-overs. Deze zijn aardig, maar niet door dezelfde stemacteurs als in de anime verzorgd, en dat vonden wij wel jammer. Ook is de hoeveelheid tekst best wel groot, waardoor het zo nu en dan lastig is om de concentratie erbij te houden. Gelukkig kan je gesprekken altijd doorspoelen. Vooral wanneer het gaat om het lievelingseten van de verschillende personages waren we blij met deze optie.

In het verhaal draait het enerzijds om het halen van de honderdste verdieping en zodoende de game uit te spelen, maar tegelijkertijd word je aan het begin van de game geconfronteerd met een alternatief universum. Hier is de titel Hollow Fragment uit af te leiden. In dit universum maak je kennis met een nieuw personage en blijkt dat deze wereld een uitstekende plek is om te jagen op unieke schatten. De vijanden zijn een stuk sterker dan in de standaard wereld, maar de beloning is er wel naar. Denk daarbij aan nieuwe zwaarden of uitrusting, waarmee je jouw personage beter kunt maken en je een betere kans maakt om de eindbazen in de normale wereld te verslaan.

De wereld van Sword Art Online is an sich erg interessant.

Handel en wandel

Voor je het echter mag opnemen tegen de eindbaas van de verdieping waar je op zit, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze bestaan uit het voltooien van bepaalde quests, het verslaan van een bepaalde vijand of het vinden van een bepaald voorwerp. Hierdoor zal je vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd voordat je echt op de proef wordt gesteld.

Gelukkig is het vechtsysteem in Sword Art Online Hollow Fragment uitstekend. Wanneer je je buiten de veilige poorten van de stad bevindt, zie je de verschillende vijanden op het veld rondlopen. Wanneer je dicht bij hen komt, begint het gevecht automatisch en kan je op een actieve manier met hen strijden. Geen klassiek turn-based gedoe in deze game. In het gevecht voer je automatisch je standaard fysieke aanval uit en combineer je dat met speciale aanvallen. Daarmee zet je barrages aan zwaardaanvallen in, genees je jezelf of verlam je vijanden. Hoe meer je vecht en in level stijgt, hoe meer vaardigheden je kunt vrijspelen. Wel heb je te maken met cooldowns voor je verschillende speciale aanvallen, waardoor je niet als een gek die ene krachtige aanval kunt inzetten.

Tussen de missies door bevind je je in de stad, waar je kunt kletsen met verschillende personages of op zoek gaat naar metgezellen om mee op pad te gaan. Je kunt daarnaast ook nieuwe voorwerpen (ver)kopen of de smid bezoeken om je wapens te verbeteren. Voor dat laatste heb je wel de juiste voorwerpen nodig en doe je er verstandig aan om genoeg geld mee te nemen. Vooral de grote verbeteringen in aanvalskracht kosten veel geld en hebben een kleine kans om succesvol te zijn. Als het lukt, dan heb je wel een wapen waarmee je op dat moment iedereen aankan.

Technisch zwakjes

Wel is het dan weer jammer dat de game op technisch gebied niet zo goed in elkaar zit. De verschillende tussenfilmpjes zijn mooi, maar buiten dat zie je toch wel heel erg duidelijk dat dit oorspronkelijk een PlayStation Vita-titel was. Vooral de omgevingen ogen kaal en ongeïnspireerd. Ook viel het op dat de framerate niet optimaal is tijdens drukke gevechten of wanneer je in de veilige stad rondloopt.

7,5

Conclusie van Jelle

Toch zijn we met deze game voor een tweede keer weer flink gaan avonturieren. Zeker nu we de anime hebben bekeken is Sword Art Online Hollow Fragment een fijne JRPG. Er zijn genoeg mogelijkheden om er vele uren in te steken en met een sterk vechtsysteem voel je veel voldoening in de battles. Tegelijkertijd kunnen we onze ogen niet sluiten voor de zwakke technische prestatie van de game, komt het verhaal te langzaam op gang, is het allesbehalve toegankelijk voor iedereen en zijn sommige conversaties nogal langdradig.
  • Veel content
  • Uitstekend vechtsysteem
  • Eindbaasgevechten zijn boeiend