Sword Art Online: Fatal Bullet

5,4

Sword Art Online: Fatal Bullet

Je bent Kirito’s bitch!

di 13/03/2018

Sword Art Online: Fatal Bullet is een game, gebaseerd op een anime, die gaat over gamers. Ben je nog mee? Daardoor vertoont Fatal Bullet veel raakvlakken en overlappingen met de anime-reeks, zowel qua verhaal als qua algemene stijl. Hou er dus rekening mee dat een beetje voorkennis vereist is om de game ten volle te snappen en te appreciëren.

Tal van verwijzingen naar gamer identity en culture

Eerst een kort woordje uitleg voor wie niet vertrouwd is met de anime. In de wereld van Sword Art Online raakt gaming in een stroomversnelling door de Nerve Gear, een soort VR-helm waardoor gamers via zintuiglijke en mentale projectie hun virtuele personages besturen. Je wordt als het ware rechtstreeks de spelwereld in gekatapulteerd, alsof je er “echt” zelf bent. De anime vertelt het verhaal van een groep gamers die in deze virtuele spelwerelden vanalles beleven. Één van de VR-MMORPGs die ze spelen heet Gun Gale Online (GGO), wat meteen ook de wereld is waar we in Sword Art Online: Fatal Bullet zelf belanden.

Omwille van de sterke nadruk op gaming (als belangrijkste thema en centraal gegeven in het verhaal) bevat het spel enorm veel verwijzingen naar gaming zelf. De uitspraken, de handelingen en de houding van de personages zijn herkenbaar omdat ze overeenkomen met wat jij en ik ongetwijfeld ook al hebben gezegd of gedacht terwijl we aan het kassen zijn. Dat geeft alles een informeel en speels meta-kantje. Het gebruik van gaming-termen, niet in menuschermen of tutorials maar gebruikt door de personages zelf, doet daar nog een schepje bovenop. Meermaals trokken mijn mondhoeken naar boven omdat ik als ongegeneerde loothoer de drijfveren of uitspraken van bepaalde personages maar al te goed herkende.

Customization is koning

Bijna alles in Fatal Bullet is aanpasbaar, gaande van de looks van zowel je eigen character als je Arf-sys (je eigen android-bodyguard), naar de tonnen wapens waaruit je kan kiezen en die zelf nog op tientallen manieren te modificeren zijn, tot het dozijn personages waarmee je je unieke party samenstelt en uitbouwt. Het spel geeft je de tools en de vrijheid om naar hartelust je spelervaring te tweaken zoals jij dat wilt. Machinegeweren, snipers, shotguns of plasmazwaarden zijn slechts een paar van de verschillende wapentypes en je kiest zelf of een bepaald personage granaten smijt of andere partymembers moet healen.

Strakke combat

Final Bullet maakt gebruik van een “assist mode bullet circle”: als je in de algemene richting van een vijand kijkt, dan zal je vizier daar automatisch op gaan staan. Deze mini-aimbot zorgt voor run-‘n-gun gevechten waarbij je heel actief over het slagveld beweegt zonder aan uitgaande damage in te boeten. Dankzij de bullet circle kan het spel perfect dozijnen enemies tegelijkertijd op je afsturen: terwijl je hordes vijanden neermaait, kan je zelf actief focussen op het ontwijken van inkomende aanvallen langs alle kanten en hoeken. Dit leidt tot dynamische, fast-paced combat die ik eerlijk gezegd niet had verwacht. Bovendien staat het je vrij om “manueel” te mikken langs de loop van je geweer. Op die manier raak je makkelijker de zwakke plekken van je vijanden voor extra damage, al ben je dan door de mobiliteit die je opoffert zelf een schietschijf.

Ook geluid en muziek is dynamisch, wat betekent dat het versnelt/vertraagt naargelang wat er gebeurt. Tijdens een gevecht gaat dezelfde melodie subtiel over naar een iets strijdvaardigere versie, en na afloop koelt het weer af. Het resultaat hiervan is een afgeronder, samenhangender geheel waarbij combat en verkenning beter in elkaar opgaan.

Je bent Kirito’s bitch

Fatal Bullet heeft buiten een paar oppervlakkige twists bijna niets nieuws te bieden voor wie de anime al gezien heeft. Jij bent de noob, de rookie die wel ervaring heeft met andere games maar niet met VR-MMORPGs. Al snel blijk je, surprise surprise, over de kwaliteiten en vooral de nodige portie geluk te beschikken om tot de sterspeler van Gun Gale Online uit te groeien. Allemaal goed en wel, en een heel klein beetje veel cliché, maar in de praktijk zit de vork toch anders in de steel.

Jouw zelfgemaakte personage is, als we eerlijk zijn, het schoothondje van Kirito. Na de veel te lange openingsmissie en bijhorende tutorial van ongeveer twee uur, is het meteen duidelijk dat je hele doen en laten (in het beste geval indirect) rond Kirito draait. Als hoofdpersonage van de anime is het niet verwonderlijk dat er relatief veel aandacht naar hem gaat, maar teveel is teveel. Alle andere personages zwermen als vliegen op een drol samen rond hem, er zijn drie shops in zijn kamer terwijl er 5 meter verder een gigantische stad is, en hij heeft zijn eigen game modus. Jawel, de “Kirito mode” is een aparte modus die voor 99% hetzelfde is als de gewone single player campaign, met als enige verschil dat Kirito jouw personage vervangt. Voor de “true ending” van de game is het zelfs verplicht die Kirito mode uit te spelen. Redelijk creepy en op den duur begint het op je zenuwen te werken dat die kerel echt al-tijd in het middelpunt van de belangstelling staat.

Te uitgerokken en te droog

Hoe snel en dynamisch de combat is, zo traag en statisch zijn het verhaal en de presentatie. Zoals gezegd duurt de intromissie ongeveer twee uur, waarvan je een kwartiertje krijgt om zelf de controls eens te testen. Voor de rest is het allemaal dialoog. Die trend zet zich verder gedurende het hele spel, al wordt het natuurlijk beter met de vele combat secties die er tussenin zitten. Er is héél veel dialoog in SAO:FB, die ze volgens mij op zijn minst voor 2/3 hadden mogen inkorten, en ik ben dan nog een lore nerd. Cutscenes zijn meestal vrij triest met immobiele avatars die dan “tegen elkaar praten” door doods voor zich uit te staren en hun tekstje op te voeren. Precies mijn spreekbeurten Frans in ’t middelbaar.

De open vlaktes en dungeons die je bezoekt zijn vaak grote, kale omgevingen die visueel en inhoudelijk weinig te bieden hebben. Je hebt geen enkele reden om buiten combat je grappling hook te gebruiken, al is dat wel mogelijk. Er zijn gewoon geen geheime kamertjes, verborgen schatten of indrukwekkende uitzichten om je grappling hook uit je hoed te toveren, terwijl dat Fatal Bullet een pak levendiger zou maken en voor veel meer plezier zou zorgen bij het verkennen van de spelwereld. Veel meer dan gesteente, dorre heuvels of betonnen muren valt er niet te bespeuren. Het opwindende aan dungeons is dat ze hun eigen thema en geheimen hebben, maar in SAO:FB ziet iedere dungeon er uit als een ondergrondse parking. Hetzelfde geldt voor de vijanden: robots die van even weinig creativiteit getuigen.

Geen (deftige) multiplayer in een game over MMORPGs…?

Thematisch zou de link tussen MMORPGs en Fatal Bullet intussen duidelijk moeten zijn. Vreemd genoeg kan je in deze game slechts heel gebrekkig beroep doen op andere spelers. De co-op multiplayer in Fatal Bullet is beperkt tot het eindeloos grinden van bazen voor loot. Samen het verhaal spelen, de wereld verkennen, rondhangen in quest hubs en zo voort – dat zit er allemaal niet in. Enkel ad infinitum bossfights farmen, dat is mogelijk. De rest niet.

PvP-gewijs neem je het in twee teams van vier spelers op tegen elkaar door een boss om ter meest schade toe te dienen. Je kan vijandige spelers wel beschieten, sure, al win je daardoor geen match. En dat is het dan: een halfbakken co-op systeem en PvP dat geen PvP is. Ironisch genoeg trekt de multiplayer van Sword Art Online: Fatal Bullet dus op de kl*ten.

5,4

Wat mij persoonlijk het meest aanspreekt is het meta-kantje over gaming, al heeft Fatal Bullet dat meer te danken aan de overkoepelende anime dan aan zichzelf. Combat en customization zitten goed, maar het verhaal is té langdradig en de omgevingen té zielloos om er echt plezier aan te beleven. Ik begrijp ook niet dat een game die thematisch over multiplayergames handelt zelf geen deftige multiplayer heeft. Als fan van de anime misschien aan te raden, al heb ik zelfs dan mijn twijfels. Voor al wie dat niet is: steer clear.
  • Tal van verwijzingen naar gamer identity en culture
  • Customization is koning
  • Strakke combat