8,0
8,0

The Surge 2

"Jericho City is een machtige setting met veel hoekjes en kantjes om te ontdekken"

do 26/09/2019
Gereviewed door Lazlo

Of science fiction en bikkelharde third-person hack-and-slash actie samen gaan? Bijna net zo goed als ijsblokjes en een glas cola, zo bewees The Surge een goede twee jaar geleden. En zoals dat met een goede, frisse cola gaat, smaakt dat naar meer. Ben jij klaar voor meer The Surge? Ik zeker wel.

The Surge 2 voelt een beetje als thuiskomen. De game speelt als een rasechte sequel. Dat wil zeggen dat iedereen die het eerste deel ter hande nam, zich als een vis in het water voelt. Dat ligt voornamelijk aan de quasi onveranderde spelbesturingen. Enkel het block-systeem werd aangepast naar een directional counter movement-oplossing. Dat complimenteert het ledematen-targeting systeem dat we uit het vorige deel kennen. Nu moet je jouw personage zodanig positioneren met de rechter analoge knuppel, dat je de impact vanuit de juiste beweegrichting opvangt. Het vraagt even gewenning, maar betrekt je wel zeer goed in de gevechten.

Deck 13 introduceert een hoop nieuwe vijanden die je het leven niet makkelijk maken.

Op wandel in Jericho City

Eens je de spelbesturingen (opnieuw) onder de knie hebt, is het verkennen geblazen. Dat doe je deze keer in Jericho City: een havenstad nabij de gedoemde CREO-fabriek uit het eerste deel. Het is een knap uitgewerkte cyberpunk-setting met vette knipogen naar het Amerikaanse consumerism en het grauwe uiterlijk van roestende havenindustrie. De stad werd opgedeeld in vijf grote delen die je, net als de fabriek in het vorige deel, mondjesmaat zal verkennen. Er valt veel te zien en nog meer te ontdekken in de vele verdoken hoekjes van de grimmige spelwereld. Een waar festijn voor de verkenningsgedreven gamers onder ons.

The Surge 2 voelt een beetje als thuiskomen.

Jericho lijdt onder de nasleep een apocalyptische schokgolf die de stoppen deed doorslaan bij technologie, beter bekend als The Spark. Inderdaad, dat is net dezelfde schokgolf die je in de eerste game parten speelde. Robots zien je standaard als een te elimineren bedreiging en mensen die exorigs droegen tijdens het gebeuren krijgen een behoorlijk bloeddorstig karakter. Daarbovenop heb je in Jericho groeperingen die misbruik maken van de situatie en hele gebieden voor zichzelf claimen. Op zich is het verhaal van The Surge 2, net als in het eerste deel, behoorlijk vergeetbaar. De setting kan me gelukkig wel boeien en eist verder ontdekt te worden, wat ik met plezier doe aan de hand van de verschillende audiologs en zijmissies die je her en der kan ontdekken.

Jericho City is een machtige setting met veel hoekjes en kantjes om te ontdekken.

Lange, heerlijke grind

Diep in zijn kern is The Surge 2 een lange, maar oh zo heerlijke grind. Een grind om nauw straatje na nauw straatje de stad verder te ontdekken en shortcuts naar veilige plekken te unlocken. Een grind naar steeds meer tech scrap waarmee je jouw exorig kan opwaarderen. Een grind naar nieuwe recepten en materialen om je gear mee te upgraden. Voortgang in The Surge 2 is traag, maar gestaag. Alles wat je ontdekt of vrijspeelt voelt aan als een beloning. De afstraffende hack-and-slash combat heeft hier zeker wat mee te maken.

Ontwikkelaar Deck 13 introduceert een hoop nieuwe vijanden die je het leven niet makkelijk maken. Vijanden met schilden die je eerst met (enkele) charged attacks moet breken, bijvoorbeeld. Of vijanden met zware, elektrisch geladen wapens die behoorlijk hard aankomen. Je vindt ze op de meest onverwachte plaatsen (bij momenten vallen ze letterlijk uit de lucht om je te verrassen) en bieden steeds een pittige uitdaging. Zeker de vele kleine ‘tussenbazen’ die doorgang naar nieuwe, interessante delen van Jericho blokkeren. The Surge 2 doet hier niet bepaald iets nieuws, maar de game doet het wel on-ge-loof-lijk goed.

Ruwe kantjes

Er zijn ruwe kantjes, dat wel. Grafisch biedt de game op mijn standaard PlayStation 4 een instabiele presentatie. Textures die niet altijd tijdig inladen, een algemeen gebrek aan details, hier en daar de framerate die eens over haar eigen voeten struikelt. De camera slaagt er ook geregeld in om op een ongelukkige plaats te stranden en voorwerpen staan van tijd tot tijd in het beeld je zicht te belemmeren. De game ziet er naar mijn herinneringen niet beter uit dan haar voorganger. Niet dat dit hoeft, maar je verwacht het wel een beetje bij een sequel.

Desalniettemin voegen de makers daar waar het telt voldoende nieuwigheden toe. Zo kun je drones nu niet enkel in gevechten (denk een vliegende turret) inschakelen als hulpmiddel, maar bijvoorbeeld ook tijdens het verkennen door tags achter te laten voor andere spelers. Zo kun je aan jouw mede-The Surge 2-spelers laten weten dat er achter de volgende hoek een bloeddorstige vijand staat te wachten, of dat je achter die bepaalde kist een loot crate kan vinden. Daarnaast zijn er nog tweaks aan het loot-systeem, zodat je afgehakte lichaamsdelen vol technologie nog efficiënter kan inzetten in het craften van upgrades. Al bij al is The Surge 2 een topper voor fans van het betere hack-and-slash RPG-werk. Niet drastisch anders tegenover zijn voorganger, maar al bij al wel beter.

24/09/2019
8,0
8,0

The Surge 2 voelt als thuiskomen in het The Surge-universum. Jericho City is een machtige setting met veel hoekjes en kantjes om te ontdekken. De combat voelt heerlijk aan, de lange grind naar betere gear bezorgt nog steeds een hoop voldoening. Er zijn ruwe randjes, maar verder is dit een puike sequel.
  • Boeiende setting
  • Gameplay blijft ijzersterk
  • Kleine tweaks doen wonderen voor de spelervaring