8,5
0

The Surge

Meer dan sci-fi Dark Souls

do 18/05/2017
Gereviewed voor PS4 door Lazlo

Bekentenis van de dag: de Souls-games kunnen me geen kloten schelen. Ooit ben ik vol goede moed aan de reeks begonnen, maar de gameplay wist me na uren ploeteren nooit echt te bekoren. Ik was dan ook verbaasd toen Praga enkele weken geleden een preview code voor The Surge in mijn mailbox dropte. De eerste sci-fi-titel in wat we tegenwoordig zelfs al het Souls-like genre durven noemen. En … ik vond hem leuk! Maar goed ook, want nu schuift de oude rukker ook de review copy van dat spel in mijn bak.

The Good

Science. Modder. Fokking. Fiction.

Ontwikkelaar Deck13 Interactive heeft wel iets met ‘de eerste zijn’. Enkele jaren geleden was het de eerste developer die FromSoftware durfde na te apen en met Lords of the Fallen de eerste niet Souls-gerelateerde Souls-like maakte. Ondanks de matige reviews voor die game mikt de Poolse ontwikkelaar weer op een first in het genre: een sci-fi-titel. En da’s meteen ook waarom The Surge me wel aanspreekt tussen al die andere grauwe fantasy-titels. De spelwereld ademt een cliché sfeertje van destructieve fabrieksbouw en post-traumatische technologie. Ik zeg nu wel cliché, maar de keuze voor dit type spelwereld, compleet met zombies in EXO Suits en agressieve mechanische monsters, past het genre als gegoten. Een welkome vernieuwing na de dertien in een dozijn grauwe middeleeuwse dungeons.

Ik kan het wel smaken, die sci-fi setting.

‘t Zit goed in elkaar

Letterlijk. De spelomgevingen zitten goed in elkaar. Net zoals in gelijkaardige games baseert de game zich per omgeving op één uitvalsbasis waaruit je steeds op pad trekt. De zogenaamde bonfires uit Dark Souls, krijgen hier de roepnaam Ops Centers mee. Vanuit die basis vertrek je steeds weer om de omgeving beetje bij beetje te verkennen. Op slimme wijze ontdek je gaandeweg steeds meer routes en shortcuts die je terugleiden naar die basis en je zo steeds gemakkelijker vooruitgang helpen boeken. En dat is welkom, want er zijn werkelijk hordes vijanden waar je je doorheen moet slaan. Vaak zie je die van veraf al staan, maar meermaals verrassen ze je ook met een agressieve aanval van achter die ene hoek waar je net zorgeloos voorbij liep. Leuk zijn ook de vele hoekjes en kantjes aan de verschillende omgevingen. Meermaals ontdek ik paden waar ik eerder al tientallen keren blind voorbij liep. Dan gaat er plots weer een totaal andere wereld voor je open met nieuwe vijanden en heerlijke loot. Zo stoot je bijvoorbeeld op upgrades die je meer health geven of zelfs de mogelijkheid bieden tijd te vertragen en dergelijke. De game is het verkennen waard dus!

Dit type spelwereld past het genre als gegoten.

Robotische lappenpop

De Ops Centers bieden je meer dan uitsluitend een veilig onderdak. Je kan er healen, vergaarde Tech Scrap (lees: ervaringspunten) omruilen om in level te stijgen of om te investeren in gear en upgrades. Net zoals je vijanden hangt het hoofdpersonage Warren vast aan een EXO Suit dat je naar believen kan opsmukken en pimpen tot het ultieme moordwapen. Blauwdrukken voor die gear verzamel je op de meest epische manier ooit: door ledematen af te hakken bij je tegenstanders. De gear die aan dat bewuste lichaamsdeel vasthangt bij je vijand, wordt dan toegevoegd aan je inventory en kan je equipen aan je eigen EXO-skelet. Een systeem dat verbazingwekkend goed werkt en zeer bevredigend aanvoelt, zeker wanneer je op een later punt in de game echt tot in detail kan beginnen experimenteren met verregaande item builds die bij jouw speelstijl passen. Zelfs zonder die invloed op de gameplay ziet het er gewoon onwijs vet uit om Warren als een soort robotische lappenpop een hoop willekeurige items aan zijn lijf te zien hangen.

Combat voelt bevredigend vlot aan.

Combat

De builds die je vervaardigt hebben een grote impact op de gevechten in The Surge. De game biedt je enkele verschillende wapentypes waar je jouw speelstijl op kan afstemmen. Zo verkoos ik al snel de snelle en lichte, maar minder damage intensieve one-handed optie. Doordat de uiteenlopende types gebonden zijn aan een proficiency-systeem hang je jammer genoeg wel best snel vast aan één speelstijl. Gevechten zelf lopen zeer vloeiend en neigen meer naar Bloodbornes snelle combat dan Dark Souls zijn logge speelstijl, wat ik perfect oké vind. Nog een leuk extraatje: de game biedt je een drone die je in gevechten bij kan staan aan de hand van uiteenlopende skills die je ook kan upgraden. Ikzelf maakte weinig gebruik van het hebbeding, maar wie er de nodige moeite in investeert kan een hoop voordelen uit het vliegende gevaarte puren, zo kan het lasers afvuren en bijkomende damage toedienen.

De uiteenlopende gear zorgt voor boeiende combinaties.

Met het verregaande targeting-systeem kan je uiteenlopende lichaamsdelen selecteren waarop je jouw aanvallen wilt focussen. Kies je voor een unarmoured deel, dan gaat je tegenstander sneller tegen de vlakte. Ga je voor een gepantserd ledemaat, dan bestaat de kans dat je nuttige gear zal kunnen looten na je aanvaring. Slaag je er dan in een aanvalscombo te landen, dan krijg je de optie om een retevette finishing move uit te voeren die er niet alleen brutaal episch uitziet, maar je ook nog een afgehakt lichaamsdeel verzekert. De kers op de bloedige taart dus. Aanvallen doe je trouwens met twee knoppen, waarvan de ene horizontale uithalen en de andere verticale uitvoert (in tegenstelling tot een lichte en een zware aanval bij de meeste genregenoten). Dat is een belangrijk detail want niet iedere vijand is even vatbaar voor dezelfde slagrichting. Ook dit is weer één van die subtiele manieren waarop The Surge zijn eigen ding doet met het Souls-concept, en dat weet ik zeker te appreciëren.

Je EXO Suit laat je de omgeving mondjesmaat verkennen.

Innoveren binnen de grenzen

Het zit hem steeds in kleine dingen, maar The Surge innoveert binnen het genre op zijn eigen manier. Naast de voor de hand liggende veranderingen zoals de sci-fi setting en het loot-systeem, duwt Deck13 ook tegen kleinere grenzen aan. Zo verlies je ook in deze game ervaringspunten wanneer je het loodje legt die je terug op kan pikken. Nieuw is de manier waarop The Surge je maar een beperkt aantal minuten geeft om die gear terug op te pikken. Ook een energy-meter die zich opbouwt tijdens gevechten en je toelaat specifieke skills te gebruiken is een interessante toevoeging. Over het algemeen brengt de EXO Suit een nieuwe dynamiek in de game die je helpt de spelomgevingen te verkennen op basis van de capaciteiten van dat robotische harnas. Zo unlock je pas bepaalde gebieden wanneer je suit een bepaalde energiewaarde heeft en ook veel liften treden pas in actie wanneer je het pak gebruikt. Al bij al brengt Deck13 niet gewoon een goede Souls-like, de ontwikkelaar doet ook de moeite om substantiële toevoegingen te doen aan het genre. Dat is wel wat anders dan Lords of the Fallen.

The Bad

Waar zijn die boss fights?

Ik ben er persoonlijk niet al te rouwig om, maar de meeste fans van het genre zullen ongetwijfeld een punt maken van het gebrek aan boss fights. Dit is nu eenmaal een game die meer de klemtoon op verkenning, grinding en korte aanvaringen legt. Er mogen dus zeker wel meer boss fights in de game zitten, gezien er nu amper meer dan één per zone te ontwarren valt. Gelukkig zijn de bazen die je te lijf gaat in de game wel van het type extra pikant. Geloof me vrij wanneer ik je vertel dat ik enkele keren al fist pumpend een geslaagd gevecht afsloot, gewoon doordat ik zo vaak ervoor het onderspit moest delven. De eindbazen vereisen een hoop analytische trial and error-rondjes voor je werkelijk weet hoe je het beste aan de slag gaat. Hier past de game dus weer perfect tussen zijn genregenoten. Maar goed, er zijn relatief weinig eindbazen te bespeuren in The Surge, en dat is wel wat jammer.

De boss fights op zich zitten goed in elkaar.

Flauw verhaal

Het verhaal verdient ook wat meer afwerking en belangstelling van de makers. Beginnen doet de game sterk met Warren in een rolstoel die zich aanmeldt voor een baan bij Creo: een Elon Musk-achtig technologiebedrijf dat de wereld helpt gezonder, aangenamer en efficiënter te leven. Het type bedrijf dat met ruimtevaart experimenteert en ook gelooft in EXO-skeletten en multifunctionele drones. Die openingsscène roept een hoop vragen op die niet echt beantwoord worden. Plots ligt Warren daar in zijn EXO Suit en moet je een verneukte spelwereld verkennen waar je aan de hand van conversaties met enkele NPC’s en wat audiologs de puzzel moet vervolledigen. Naar het einde van de game toe pikt het verhaal de draad weer op en wordt alles wat boeiender, maar een vijftiental uren daarvoor moddert de boel wat aan. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

16/05/2017
8,5
0

The Surge bewijst dat aartsmoeilijke actierollenspellen niet noodzakelijk in een grauwe fantasy setting moeten plaatsvinden. De sci-fi wereld van deze game oogt niet mooi en grimmig, maar past het genre als gegoten. De combat in deze game voelt heerlijk responsief aan en ook level design verdient een eervolle vermelding. Jammer dat het verhaal naar de achterbank verschoven werd en er relatief weinig boss fights te bespeuren zijn.
  • Strakke combat
  • Doordacht leveldesign
  • Heerlijke sci-fi setting