Super Stardust Ultra

8,0

Super Stardust Ultra

di 03/03/2015

De nieuwste generatie consoles moet het naast een ganse hoop nieuwe games ook stellen met een hele resem aan remakes, HD-remasters, Definitive-edities en consoorten. Games als The Last of Us: Remastered, Resident Evil HD en Tomb Raider: Definitive Edition zijn bijvoorbeeld al de revue gepasseerd. Maar er zijn er meer! Zo kunnen we sinds kort met Super Stardust Ultra voor PlayStation 4 aan de slag. We deden in onze gedachten een ruimtepak aan en verkenden met ons ruimteschip enkele buitenaardse planeten.

Stardust vond, in tegenstelling tot wat sommigen denken, zijn oorsprong niet op een van de PlayStation-consoles. Voor de geboorte ervan moeten we al teruggaan naar het jaar 1993, toen er nog geen PlayStations op de markt te vinden waren. Ontwikkelstudio Bloodhouse stond aan de wieg van de Asteroids-kloon en diezelfde studio ging twee jaar later in zee met Terramarque. Daardoor ontstond het Housemarque zoals we het de dag van vandaag kennen en net zij zorgen nu voor een vernieuwde versie op de PlayStation 4. Dat de game Stardust onder minder complete vormen dan de Ultra-versie ook verscheen voor PlayStation 3, PSP en PlayStation Vita moeten we jullie niet meer vertellen.

Oude formule

Het verhaaltechnische aspect in Super Stardust Ultra is onbestaande, dus daarover kunnen we al niet uitwijden. Van een pure arcadegame wordt dat ook niet verwacht, want de gameplay is prioritair en daar slaat Housemarque het met Super Stardust niet mis. Zo goed als iedereen die de game reeds op een andere console heeft aangeschaft, kan dat waarschijnlijk bevestigen. De grote schuldige zijn de scoreborden en de drang om de scores keer op keer verbeterd zien te worden. Om dat te verwezenlijken, zal je ruimteschip wel moeten afzien en dienen er heel wat obstakels vernietigd te worden. Welkom in een door meteorietenregen en vijanden vergeven ruimte waarin het hoog tijd is om schoon schip te maken en punten te sprokkelen.

In Super Stardust Ultra kruip je net zoals in de voorgangers in een ruimteschip om in een paar modi enkele planeten te verkennen en die te vrijwaren van alles wat er niet thuishoort door middel van de twee duimsticks. We lieten al woorden als meteorietenregen vallen en daarmee wordt al de helft omschreven van wat er op de planeten van de arcademodus rondvliegt. In de beginstadia worden er op gestaag tempo wat meteorieten en ander puin naar je kop gesmeten, maar na verloop van tijd gooien ook enkele vijanden wat roet in het eten. Er zit dus niets anders op dan de wapens op je ruimtetuig overuren te laten draaien om zelf niet ten onder te gaan.

Even verslavend

Om dat te verwezenlijken beschikt het ruimteschip, dat je bestuurt met de linkse stick, over enkele upgradebare wapens. Afhankelijk van het soort obstakel dat je weg blokkeert, kan je een ander wapen selecteren dat meer schade toebrengt. De standaard brokstukken schiet je zonder al te veel problemen aan flarden met het standaard wapen, terwijl je goud het best met de vlammenwerper te lijf gaat en het rondzwevend ijs het niet moet hebben van de Icebreaker.

Ruimteschieten was nog nooit zo leuk, op Resogun na.

Ben je de arcademodus beu gespeeld, dan staan er nog heel wat andere modi te wachten waarbij je je kan laten gaan. Daarnaast kan je ook aan de slag met iemand naast je in de zetel en dat tot vier spelers, waarbij je zowel competitief als in samenwerkend verband de ruimte kunt verkennen. In de Deathmatch-modus neem je gewoon je tegenstanders onder vuur, maar er zijn ook iets minder gewelddadige modi, waaronder Grab and Run. Daarbij moet je een object te pakken krijgen en dat moet je zo lang mogelijk uit de handen van de tegenstanders houden. Er is wel één groot minpunt aan het multiplayer-gebeuren, want online aan de slag gaan zit er in Super Stardust Ultra niet in.

Nieuw gerief

Hoewel Super Stardust Ultra de nieuwste game uit de reeks is en enkele vernieuwingen toevoegt, zijn die nieuwigheden eerder beperkt. Denk hierbij aan wat opgepoetste graphics in 1080p en aan zestig frames per seconde, waardoor je, net zoals bij Resogun, van flitsende actie kunt genieten waarbij de neonkleuren van het scherm spatten. Een leuk extraatje aan het grafisch deel van de game is de mogelijkheid om Super Stardust Ultra in 3D te spelen. Zelden voegt het drie dimensionale deel veel toe aan het geheel, maar de gameplay van deze twin-stick arcadeshooter leent zich daar wél perfect toe.

Iets ‘baanbrekender’ zijn de nieuwe modi. Wie indertijd nog met een Nokia 3310 of consoorten heeft rondgelopen, heeft waarschijnlijk zijn duimen bijna in de knoop laten draaien door Snake. Je kent het wel, dat spelletje waarbij een slang objecten verslindt en steeds groter wordt. De modus Blockade doet aan die game denken, want al vliegend laat je Star fighter een eindeloos spoor van dodelijke mijnen achter. Interactive Streaming is de andere nieuwe modus. Daarin laat je de kijkers van je stream mee beslissen over wat er je te wachten staat. Laten ze een horde vijanden op je los of helpen ze je uit de nood met wat upgrades? Een erg leuke toevoeging die ontwikkelstudio Housemarque ook al bij Dead Nation: Apocalypse Edition heeft geïmplementeerd.

8,0

Super Stardust Ultra behoudt de gekende formule van de vorige games, zonder in te boeten aan spelplezier. Grafisch moet je niets spectaculairs verwachten, maar aan extra modi heeft ontwikkelstudio Housemarque wel gedacht. Zet je 3D-bril maar op en start met het ruimteknallen! Opgepast: de game is best verslavend!
  • Nog altijd even verslavend
  • Nieuwe modi toegevoegd
  • Leuk met vrienden