9,0
0

Super Smash Bros. Ultimate

Heeft z’n naam niet gestolen

vr 07/12/2018
Gereviewed voor Nintendo Switch door Randy

Aan Super Smash Bros. Melee heb ik makkelijk honderden uren van mijn leven besteed. Het vervolg met de subtitel Brawl kon me ook wel bekoren met de intrede van onder andere Solid Snake, Pit en Sonic als speelbare personages. Nieuwe characters, nieuwe stages, nieuwe vanalles-en-nog-wat. Dat is zowat het relaas van de franchise, elk deel doet er een schepje bovenop. Alleen hebben ze dat spreekwoordelijke schepje omgeruild voor een gigantische vliegtuig-package drop in Super Smash Bros. Ultimate.

Wat werkt wel?

Overal unlockables!

Of je nu in local multiplayer speelt, wat Smash-gevechten doet tegen computergestuurde tegenstanders of je waagt aan de verhaalmode, je speelt een pak vrij. Van speelbare personages tot Spirits tot levels tot muziek, artwork en infofiches. Al die zaken maken van Smash Bros. Ultimate een natte droom voor gamers die a) een brede interesse hebben in videogames of b) al enkele decennia aan gaming achter de kiezen hebben.

Het is en blijft Smash

Soms moet je een succesvolle formule niet te hard veranderen. Voor een doorsnee speler als mezelf zullen kleine details en aanpassingen in de combat compleet verloren gaan. Speel je op een competitief niveau, dan zal je merken dat veel van die aanpassingen het skill-niveau de hoogte in stuwen.

Eén van de meest gedetailleerde Mario’s ooit over het scherm zien paraderen in een stage die gebaseerd is op de oude groentinten van de eerste Game Boys, daar draaien zelfs non-gamers even hun hoofd voor om.

Zonder twijfel de ultieme versie

Ik heb het persoonlijk niet voor zo van die buzzwords als Definitive, Complete of Ultimate Edition. Maar als één game die subtitel waarmaakt, dan is het wel deze. Alle personages van de vorige games zitten erin - met enkele nieuwe - wat het totaal aantal speelbare characters brengt tot een nummer dat rond de 75 ligt. Binnen enkele maanden kunnen spelers nog Piranha Plant downloaden via een update en net werd op The Game Awards nog bekendgemaakt dat de Joker uit Persona 5 zijn opwachting maakt in de eerste DLC. Als je dan nog de 103 levels in rekening brengt, alle muziek uit de vorige titels en een uitgebreide verhaalmode, dan weet je dat je waar voor je geld krijgt.

Haarscherpe graphics

Het hoeft niet te verwonderen dat Super Mash Bros. Ultimate visueel ook de sterkste is geworden van de franchise. De Switch is een krachtig beestje en ook in handheld-mode blijven de graphics mooi overeind. Veel kleur, veel strakke menu’s en de verschillende artstyles die voortvloeien uit tientallen andere franchises zorgen toch voor een mooi geheel, wat op zich al een hele prestatie is.  Eén van de meest gedetailleerde Mario’s ooit over het scherm zien paraderen in een stage die gebaseerd is op de oude groentinten van de eerste Game Boys, daar blijken zelfs non-gamers even hun hoofd voor om te draaien om te zeggen hoe cool dat contrast er wel niet uitziet.

Special Smash

Mijn persoonlijk favoriete mode - en ik weet niet of er hier nog mensen zijn die dit doen - blijft de Special Smash. Super Smash Bros. maar volledig ingesteld naar mijn persoonlijke smaak. Smash-gevechten in Super Slow-Motion waarin je enkel explosieve items en Pokémon-ballen kan gebruiken blijft een hoogtepunt voor mij en m’n oude buurjongen. Hilariteit en hysterie alom, al viel onze mond ook bij momenten open van het gevechtsballet dat zich op het scherm afspeelde. De gekozen Rulesets en Settings kan je trouwens opslaan onder klinkende namen. “PokéMatrix” is alvast een aanrader.

Wat werkt niet?

World of Light soms wat bij haren getrokken

Persoonlijk ben ik geen gigantische fan van de verhaalmode World of Light. Toegegeven, de introvideo is fantastisch en vertelt een beetje een soort van Avengers “Light”-verhaal, maar de eigenlijke world map, de gevechten, het Spirits-systeem en de skill trees maken het tot een hutsepot van random zaken. Als je weet dat er bijna 1300 van die Spirits te verzamelen zijn - en die kan je zien als een soort van buffs die je jezelf aanmeet in gevechten - dan weet je dat je in het beste geval een hele tijd zoet bent of in het slechtste geval beseft dat dit onbegonnen werk zal zijn om ze allemaal bijeen te sprokkelen. Niettemin zijn de bossfights wel de moeite en geeft het de speler een mooi excuus om zijn of haar speelstijl verder te perfectioneren terwijl hij of zij zaken blijft vrijspelen.

Spirits-systeem nodeloos ingewikkeld

De 1300 Spirits geven - zoals eerder aangehaald - je personage buffs, zoals bijvoorbeeld een geweer bij aanvang van de fight of de mogelijkheid om net iets hoger te springen, maar vaak heeft het allemaal niet zo'n ingrijpende impact op het gevecht. Niet dat dat per se hoeft, maar de vraag stelt zich wel of die Spirits dan niet beter gewoon coole artwork moesten zijn die vrijgespeeld konden worden. Ik maak er waarschijnlijk een groter iets van dan dat het is, want het is allemaal top-on-top-on-top content, dus ongetwijfeld is er wel een doelpubliek voor. Ik hou het bij de online en lokale multiplayer die beestig goed is.

Nintendo Switch : 07/12/2018
9,0
0

Conclusie van Randy

'Ultiem' is de overtreffende trap en deze nieuwe Smash Bros. mag die subtitel met veel trots dragen. Het is de beste en meest complete Super Smash Bros.-titel ooit geworden en je kan hem dan nog eens mobiel overal mee naartoe nemen, waardoor je verslavende speelsessies ook buitenshuis kan verderzetten. Het is een mooi jaar geweest voor de Nintendo Switch en deze is met recht en reden de spreekwoordelijke kers op de taart geworden.
  • Héél véél vrij te spelen
  • De meest complete Smash Bros. ooit
  • Speelt vlot, draait vlot