Super Monkey Ball: Banana Blitz HD (Switch)

6,0
0

"Al bij al een best plezante remake"

di 29/10/2019

Om ter snelst de finish bereiken, in een doolhof, met een aap in een bal, en als het even kan ondertussen ook nog eens zoveel mogelijk bananen verzamelen. Dit soort setting was begin jaren 2000 meer dan normaal te noemen. Het verbaasde dan ook niemand dat Super Monkey Ball op de Gamecube een doorslaand succes was. Er volgden nog enkele sequels, waaronder een op de Nintendo Wii onder de naam Super Monkey Ball: Banana Blitz. Het is deze versie die onder handen werd genomen door Sega en RGG Studio om ook de huidige jonge generatie kennis te laten maken met AiAi en zijn vrienden.

Maar liefst 100 verschillende levels

Wat meteen opvalt bij opstarten is dat de presentatie van de game er een stuk moderner uitziet. De ontwikkelaars hebben de gedateerde menustructuur achterwege gelaten en plaatsgemaakt voor een strakke menustructuur. Daar springt de ‘Main Game’ mode meteen in het oog. Hier zal je, zeker als je alleen speelt, de meeste tijd in doorbrengen. Een boosaardige piraat is er met een gouden bananentros vandoor en het is aan jou om deze te heroveren. Dit doe je door maar liefst 100 verschillende levels te doorploeteren én ondertussen ook nog enkele tussenbazen te verslaan.

Dit met een van de 6 personages die elk hun eigen specifieke eigenschappen hebben. Zo is AiAi een degelijke allrounder, YanYan een geboren springer en is Doctor veruit de snelste. De levels, en eindbazen, zijn in het begin vrij rechttoe rechtaan. Je haalt met twee vingers in de neus de finish, verzamelt alle bananen en legt ook met gemak de bazen over je knie. Dit wordt naarmate het spel vordert een pak moeilijker, maar niet voordat je de verschillende gameplaymechanieken zoals springen en het ontwijken van vijanden onder de knie hebt. De moeilijkheidgraad groeit dus gestaag maar goed mee.

Plezant... voor een tijdje

Naast de uitgebreide single player-campagne is er ook ruimte voor multiplayer plezier. Dit vind je bijvoorbeeld bij een van de 10 party games die aanwezig zijn. Niet dat je deze niet alleen kan spelen, maar deze zijn voornamelijk bestemd om samen te spelen: je kunt tot 4 spelers tegelijk aan de slag. De vele doolhoven maken hier plaats voor compleet andere settings. Zo navigeer je jouw aap onder andere Galaga-gewijs door de ruimte of stuur je ze van een berg op een snowboard.

De controls met de analoge sticks zijn niet meteen de meest handige.

Ook zijn er meer technisch aangelegde minigames zijn aanwezig. Zo is er eentje waarbij je jouw aap zo dicht mogelijk bij het centrum van een roos moet navigeren of met een katapult blikken en ballonnen stuk gooien. Best plezant allemaal, maar na verloop van tijd had ik het wel gezien. Al moet ik voor de volledigheid meegeven dat mijn kinderen niet genoeg konden krijgen van het snowboarden en de katapult.

Online teleurstelling

Wil je het liever een stuk internationaler? Dat kan nu ook dankzij de Decathlon. Hier neem je het online op tegen andere spelers in alle 10 de verschillende partygames. Jammer genoeg neem je het hier niet in real time op tegen anderen, maar worden de resultaten vergeleken in online leaderboards. Dit is niet meteen een gegeven waar ik warm van loop en ik zie dit dan ook meer als een plaatsvullende mode en niet als een echte toevoeging. Ook de Time Attack, waarin je het logischerwijs opneemt tegen de klok, kon mij maar weinig boeien. Ook al werden mijn tijden online vergeleken met anderen.

Waar zijn de motion controls?

Begrijpen wie begrijpen kan, maar hoe mooi en vlot deze remaster/remake ook mag spelen, toch hebben de ontwikkelaars tijdens het ontwikkelproces ervoor gekozen om dé feature van de Wii-versie te schrappen. Juist. De motion controls werden de deur gewezen en moesten plaats maken voor een besturing met de analoge sticks. Op het eerste zicht zou dit een logische keuze kunnen zijn. Want de controls op de Wii staan niet meteen te boek als de meest nauwkeurige. Toch had dit op de Switch wél kunnen werken. Zeker als je kijkt hoe nauwkeurig de Joy-cons kunnen zijn (zie 1-2 Switch).

De presentatie van de game ziet er een stuk moderner uit.

Tot overmaat van ramp zijn de controls met de analoge sticks ook niet meteen de meest handige. Dit kan uiteraard liggen aan het feit dat deze op de Switch niet meteen de beste zijn. Maar in het heetst van de strijd gebeurde het toch regelmatig dat mijn aap niet de juiste richting uitsprong. Zeker bij de baasgevechten was het soms frustrerend om te zien dat mijn monkey maar naast die ene knop bleef springen. Deze hele besturingskwestie is mijns inziens dan ook erg jammer én een gemiste kans.

HD en niet HD

Aangezien we hier spreken over een HD-versie, resulteert dit logischerwijs ook in betere graphics dan het origineel. De game ziet er niet alleen erg netjes en gek cartoonesk uit in 1080p, maar loopt ook ontzettend vlot in 60fps. Een serieuze verbetering is dit in vergelijking met het origineel. Als is dat uiteraard niet erg moeilijk, aangezien de originele versie op de Wii in een 480p resolutie werd gepresenteerd. Daarnaast blijft alles er toch nog altijd erg blokkerig uitzien, waardoor er toch nog een nostalgische (of ouderwetse) zweem over de game blijft hangen.

29/10/2019
6,0
0

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is al bij al een best vermakelijke remake geworden. De gameplay blijft na 13 jaar overeind. Zeker als je hem thuis, samen met enkele vrienden speelt. Al zie je op grafisch vlak toch de ouderdom door het HD-jasje. Het grootste minpunt is dat de ontwikkelaars de motion controls achterwege hebben gelaten. Dit was dé feature van de Wii-versie en de game zou met de Joy-cons ook een pak beter en nauwkeuriger te besturen zijn.
  • Meer dan 100 single player levels
  • 10 uiteenlopende partygames
  • Het leukst samen met vrienden