0

Super Mario Run

Zijn vele munten waard?

ma 19/12/2016
Gereviewed door JanB
1 reacties

Trouble ahead, want Peach zit in de problemen. Deze keer heb je echter geen Nintendo-console nodig om de charmante hofdame te hulp te snellen, want Nintendo bracht (eindelijk?) z’n bekendste kleine zelfstandige naar die iPhone/iPad op je salontafel. Het spel, dat je de eerste drie levels gratis geeft, maar daarna een kleine tien euro voor de hele game vraagt, werd in de eerste dagen al ettelijke miljoenen keren gedownload, en met reden, zo blijkt.

Nintendo, Japans gamegigant by day en hoogstwaarschijnlijk ook by night, talmde lang vooraleer op de smartphone-trein te springen. Was ’t het tegenvallen van de eigen consoles die de ontwikkelaar ertoe bracht, of toch eerder dat typisch Japanse eergevoel dat hen ervan weerhield? Eigenlijk maakt het niet zo gek veel uit, want Mario rent sinds enkele dagen over het scherm van je iOS-device, en doet dat met oog voor het verleden, detail en de toekomst. Wie eerder Android aanbidt - of doen Android-gebruikers dat niet, zoals wij Jobs-discipelen? - moet nog even geduld uitoefenen. Wanneer het spel ook hen bereikt, is vooralsnog een vraagteken.

Oh. Mijn. God.

World Tour

Super Mario Run, dat ik nota bene op een iPhone 5s - m’n 6 is kapot en ik mag van m’n wederhelft geen 7 kopen (insert ‘ik draag nog steeds de broek thuis’-quote) - testte, kent drie afzonderlijke componenten: World Tour, Toad Rally & Kingdom Builder. In de eerst spelmodus, die het grootste deel van de game omvat, probeer je alle levels met succes te doorlopen en maak je progressie door de verschillende werelden vrij te spelen. Toad Rally wijkt lichtjes af van het padje en laat je tegen computer- of vingergestuurde tegenstanders racen. Wie de meeste toads weet te imponeren, en de meeste centen in z’n pocket stopt, kroont zich tot eervolle winnaar. Kingdom Builder, tot slot, laat je de door jou verdiende coins gebruiken om je koninkrijk vorm te geven.

Naarmate het spel vordert, sluipt de moeilijkheidsgraad gestaag de hoogte in en krijg je de mogelijkheid de levels meer op jouw manier uit te spelen.

In World Tour, de modus waar je het meeste van de tijd in zal doorbrengen, krijg je allerlei levels voor de kiezen. De verschillende werelden zijn kleurrijk en voorzien van wat vaak een erg catchy soundtrackje bleek te zijn. Mario holt automatisch door- en overheen de obstakels, en zelfs wanneer een tegenstander je pad kruist, hopt onze held er probleemloos over. Tik je tijdens zo’n automatische jump je scherm aan, dan maakt Mario een speciale move en schakel je de vijand probleemloos uit. Super Mario Run is een spel dat je met één vinger speelt, en dat maakt het zowel genietbaar als makkelijk. Maar, vergis je niet, naarmate het spel vordert, sluipt de moeilijkheidsgraad gestaag de hoogte in en krijg je de mogelijkheid de levels meer op jouw manier uit te spelen. Verwacht je eveneens aan het iets tactischere werk en gewiekster afweergeschut. Nintendo’s nieuwste paradepaardje is dan ook perfect herspeelbaar.

Super Mario Run is een uiterst genietbaar spelletje, maar wel ietwat aan de prijzige kant.

Eeuwig online

Waar Super Mario Run, en bij uitbreiding Nintendo, even de bocht uitvliegt, is het feit dat je altijd en overal verbonden moet zijn met het internet om je spel te spelen. Een spijtige zaak, want laat nu net onderweg op de trein, de wachtzaal van de tandarts of het klaslokaal het uitgelezen moment en dito plek zijn om je met deze uiterst aangename game te vermaken. De noodzakelijkheid voor dat altijd-online-concept ontgaat me dan ook volledig, en draagt niets bij tot je game-ervaring. Maar goed, zolang de zon morgenochtend nog steeds vanachter de einder herrijst, kijken we deze misstap met één opgetrokken wenkbrauw door de vingers.

De tien euro die Nintendo je vraagt, is overdreven en toch iets moeilijker te rechtvaardigen. Oké, je beleeft ongetwijfeld heel wat smartphone-pret met deze game, maar hou de aanbiedingen wat in de gaten en je hebt voor evenveel poen een volwaardige klepper in je virtuele bibliotheek.

15/12/2016
7,9
0

Conclusie van JanB

Super Mario Run is een leuk en afwisselend spel. De levels ogen mooi en de soundtrack is bij momenten zelfs funky te noemen. Dat Nintendo te veel vraagt voor wat het geeft, daar kunnen we niet onderuit. Oude Mario-fans zullen echter plezier beleven, alsook zij die nog maar net komen piepen.
  • Afwisselend en uitdagend
  • Oogt vrij knap en de muziek is leuk
  • Plezier in herspelen