Super Mario Party

8,5
0

Super Mario Party

"Super Mario Party is ook deze keer weer een groot feest"

do 04/10/2018

Wanneer je Super Mario Party voor het eerst opstart merk je meteen dat er een frisse wind waait doorheen het Party-universum. De saaie menu’s zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een bruisend dorp waar Toad de gastheer is. Na een korte verwelkoming en keuze van de moeilijkheidsgraad mag je de kleine open wereld verkennen. Elk standje vertegenwoordigt een spelmodus, maar de ster van de show is uiteraard Mario Party.

De Mario Party-modus is in grote lijnen nog steeds onveranderd. Ik kreeg de keuze uit vier verschillende spelborden, en het is nog steeds de bedoeling om zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Dit door mijn personage over het bord te bewegen in combinatie met een virtuele dobbelsteen. Nieuw hier is dat, naast de standaard dobbelsteen, ieder personage een eigen unieke dobbelsteen heeft. Zo heeft Bowser een dobbelsteen met op 3 zijden een icoon waarmee je geen stappen vooruit maakt, maar wel 3 munten verliest.

Een ander leuk element zijn de Allies, hulpjes die je kan verdienen en die je een of twee extra plaatsen kunnen geven met hun eigen dobbelsteen. Op een gegeven moment had ik drie hulpjes achter mij lopen, waardoor mijn bewegingsradius serieus werd opgekrikt!

Het is niet omdat je wint, dat je de winnaar bent…

Dit alles geeft het spel een extra laag mee waarbij je het lot nog wat extra uitdaagt. En het lot kan bij momenten genadeloos toeslaan, zoals het uiteindelijk hoort in een degelijke Mario Party game. Zo waren mijn kinderen met verstomming geslagen wanneer bij de prijsuitreiking Toad nog wat verrassingen uit zijn paddenstoel toverde. Mijn zoon stond afgetekend aan de leiding, maar omdat mijn dochter nog wat extra sterren kreeg omdat ze de meeste minigames had gewonnen én de meeste munten had, was zij plots de eindwinnaar. Ik hoef erg geen tekeningetje bij te maken dat er na de prijsuitreiking ten huize Bogaert nog stevig werd gediscussieerd over wie er wel of niet de verdiende winnaar was.

Gezocht: partner (M/V)

Naast de klassieke Mario Party introduceert Nintendo nog enkele leuke varianten op het originele bordspel. Zo ben ik enorme fan van Partner Party. Hier is de opzet grotendeels hetzelfde als in de standaard modus, maar speel je 2-tegen-2 en mag je je eigen weg zoeken op het bord. Deze opzet is voor een groot stuk te vergelijken met het bewegingsrooster in Mario + Rabbids en dus een welgekomen afwisseling. Bovendien zijn de spelletjes die je speelt ook co-op gefocust.

De beste stuurlui staan aan wal

De tweede nieuwe modi die zijn intrede maakt is River Survival. Hier speelt de actie zich niet af op een spelbord, maar op een woelige rivier. Je zit met 4 spelers in een raft en moet door goed samen te werken obstakels ontwijken en ballonnen vangen. Als je een ballon vangt start er een minigame. Breng je deze tot een goed einde, dan krijg je extra tijd om de rivier, inclusief vele vertakkingen, volledig af te varen tot in open water. Het interessante aan deze modi is dat deze tot veel minder discussie of frustratie zal leiden dan bij de twee voorgaande. Geen gedoe met munten stelen maar samenwerken om het einde van de rivier te halen.

Naast de klassieke Mario Party introduceert Nintendo nog enkele leuke varianten op het originele bordspel.

Tot slot heb je ook nog Beat Baas waarin alle minigames op ritme gebaseerd zijn. Al deze nieuwe modi geven het spel een nieuw elan en trekt de herspeelbaarheid naar grote(re) hoogten.

Twee Switch-consoles, één map

Het strafste technische hoogstandje vinden we in Toad’s Rec Room. Hier wordt het speelveld groter gemaakt door gebruik te maken van twee Nintendo Switch-consoles. Door met je vinger in een beweging over beide schermen te bewegen, laat je de consoles weten in welke positie ze liggen en kan het spel beginnen. Voor deze modi zijn er speciale minigames ontwikkeld waarin je bijvoorbeeld met tanks elkaar het leven zuur kan maken. Dit werk verbazend goed. Het is wel jammer dat heel wat gamers deze modi niet zullen/kunnen spelen omdat je effectief twee consoles nodig hebt.

Minigames overload

Allemaal goed, maar hoe zit het nu met de minigames zelf in Super Mario Party? Wel, heel goed! Nintendo heeft in totaal meer dan 80 nieuwe én leuke minigames ontwikkeld waarbij de vele sensoren van de Joy-Cons worden aangesproken. Denk dan onder andere aan het opvangen van popcorn met een grote beker op mijn hoofd, het goudbruin bakken van een lap vlees door een virtuele pan op en neer te bewegen of ronddraaien om een driewieler vooruit te trappen.

Ook hier een minpunt: omdat alle minigames gebruik maken van de Joy-Con sensoren is Super Mario Party niet te spelen in handheldmodus. In de eerste plaats sta je daar niet bij stil, want deze game schreeuwt om samen gespeeld te worden. Maar als je weet dat er een online luik aanwezig is, is het toch iets waar je rekening mee moet houden. Niet dat dit online luik erg uitgebreid is. Je kan namelijk geen bordspel spelen, maar enkel minigames spelen in vijf rondes.

05/10/2018
8,5
0

Super Mario Party is ook deze keer weer een groot feest. Nintendo heeft alle registers opengetrokken en schotelt ons met meer dan 80 nieuwe minigames de perfecte ingrediënten voor een plezante avond onder vrienden voor. De klassieke Mario Party is een grote brok nostalgie, op smaak gebracht met de juiste portie vernieuwing. Ook de introductie van Partner Party en River Survival is méér dan geslaagd. Dat het spelen van Mario Party ook voor de nodige frustratie kan zorgen, is inherent aan de reeks. Maar laat dat de pret niet bederven. Super Mario Party is gewoon super plezant om met of tegen je vrienden te spelen. Al blijft de vraag of er na een avondje Super Mario Party nog veel van die vriendschap overblijft…
  • Old school Mario Party met een frisse twist
  • Héél veel leuke minigames
  • Partner Party