0

Super Mario Odyssey

"Super Mario heeft zichzelf heruitgevonden"

do 26/10/2017
Gereviewed door Marjolein
1 reacties

Toen ik de allereerste beelden van Super Mario Odyssey in januari onder ogen kregen, werd ik meteen weggeblazen. Mario in een moderne stad met wolkenkrabbers tussen realistisch uitziende mensen: een gedurfde zet, of eerder een miskleun? En hier is ie dan ein-de-lijk: het nieuwe, grote Super Mario-avontuur op de Nintendo Switch. Het lijkt wel Kerstmis, Pasen en je oma’s verjaardag in één! Hier hebben we weken- nee, maanden- nee, jaren op gewacht. Maar nu hij er is, maakt Super Mario Odyssey alle verwachtingen waar?

In het kort: JA. Dus bij deze, graag allemaal een Nintendo Switch kopen met Super Mario Odyssey, review gedaan, oké groetjes. Fair enough, dat kan iets uitgebreider.

Tot niemands verbazing begint het verhaal wanneer Mario’s eeuwige aartsvijand Bowser Prinses Peach ontvoert. Mario faalt erin om haar te redden, en zet meteen de achtervolging in. In elk koninkrijk waar Bowser komt, laat hij chaos en vernieling achter. Zijn ultieme plan is om in het huwelijksbootje te stappen met Prinses Peach, en daarvoor heeft hij natuurlijk onder andere een trouwjurk voor nodig. En Bowser zou Bowser niet zijn als hij dit niet zou stelen uit andere landen. Dat doet hij met behulp van de Broodals, een stel boosaardige konijnen en Bowsers huwelijksplanners, die eveneens dienst doen als minibazen doorheen het spel. Met je luchtschip de Odyssey reis je van koninkrijk tot koninkrijk om Bowser in te halen. Je verzamelt dan ook geen sterren dit keer, maar Power Moons om de Odyssey draaiende te houden.

Explore galore

In elk nieuw level krijg je initieel een soort van leidraad mee met een duidelijke aanwijzing welke Power Moon je best als volgende verzamelt. Door deze te volgen en de aangegeven Power Moons eerst te verzamelen, kom je oog in oog te staan met een of meerdere eindbazen. Het level zal hierna veranderen en meer mogelijkheden gaan zo voor je open. Zoals in het Zandkoninkrijk van Tostarena, waar het eigenaardig genoeg vriest bij je aankomst. Maak je de trawanten van Bowser een kopje kleiner en los je het zooitje op dat ze hebben achtergelaten, dan zal het ijs smelten en zijn er nieuwe Power Moons te vinden.

Uiteraard ben je niet verplicht om deze suggestie te volgen. Wil je eerst liever volledig de andere kant uitlopen om te zien wat zich daar aan de horizon bevindt, zal het spel je niet tegenhouden. Die drang zal je ook niet kunnen weerstaan, want de werelden zijn groter en kleurrijker dan ooit. Zijn zulke gigantische levels dan niet leeg en saai? Toch niet. Achter elke hoek is weer een leuke verrassing, zelfs waar je het niet meteen verwacht. Overal is er iets te ontdekken of te beleven en je weet vaak niet waar eerst op af te gaan. Zo bevat een gemiddeld level maar liefst meer dan zestig Power Moons. Dat lijkt heel wat, maar door gewoon in het wilde weg de map rond te lopen vind je er al snel een stuk of twintig. Het spel bewaren gebeurt automatisch, maar de bekende checkpoint-vlaggen zijn wel overal te vinden om gemakkelijk naar te teleporteren. Op het exploreren zit geen stop, want als je een Power Moon bemachtigt, word je niet uit het level gehaald zoals in Super Mario 64 of Super Mario Sunshine het geval was. Kortom, alles tesamen krijg je een formule die uitermate verslavend werkt.

Power Moons zijn verstopt achter verscheidene grappige en slimme uitdagingen, van platforming tot puzzels. Zo zitten sommige Power Moons simpelweg verborgen in een stiekeme, lastig te bereiken hoek, terwijl je voor andere de quiz van de sfinx moet oplossen. Andere verdien je met mini-games zoals picture match, waarbij je een afbeelding van een figuur moet namaken. Of je voltooit een getimede race waarbij je een parcours binnen een bepaalde tijd moet afleggen na het drukken op de knop. Geen enkele uitdaging wordt frustrerend, maar is gewoon pure fun. In tijden waarin aartsmoeilijke games zoals Dark Souls en Cuphead populair zijn, is het bijzonder fijn om een game te spelen waarbj je simpelweg kan achteruit leunen en relaxen.

Super T-Rex Mario

Super Mario is gelukkig zijn oorsprong niet vergeten. Alle standaard Mario-moves zijn aanwezig, zoals de triple jump, de ground pound en de achterwaartse salto. Rondspringen, rennen en stampen werkt even vlot als tevoren en het blijft heerlijk om gewoon los te gaan in een volledig onbekende wereld. Je ondervindt geen schade van het vallen van grote hoogtes, tot ons groot jolijt. 1-ups zijn een deel van het verleden. Legt Mario het loodje, dan verlies je tien munten, geen levens. Ondanks al de nieuwigheden zijn er tal van referenties naar oude Super Mario-games, van de iconische muziek die de band in New Donk City speelt, tot hele secties die je te spelen krijgt in 2D-Super Mario Bros.-stijl.

Maar de grootste nieuwigheid is natuurlijk je hoofddeksel: Cappy. Cappy dient als boemerang om aan te vallen, maar zijn meest bijzondere eigenschap is de mogelijkheid om bezit te nemen van allerlei dieren, voorwerpen en zelfs mensen. Toegegeven, de ene is al leuker dan het andere. Zo bestuurden we liever de koddige Wiggler die zichzelf kan uitrekken als een accordeon dan de tank. Maar ze hebben elk hun eigen unieke eigenschappen om mee te experimenteren. Menig Power Moon vraagt dan ook om een creatieve oplossing. Wat dacht je van Goomba’s stapelen als een wandelende totempaal om hoge plaatsen te bereiken? De mogelijkheden zijn haast eindeloos en de vraag is dan ook niet zozeer ‘wat is hier de bedoeling’ maar wel ‘wat kan ik allemaal proberen?’. Gewone mensen en realistischer ogende wezens zoals een T-Rex zien er wat vreemd uit naast Mario en andere kleurrijke, cartoonesque figuren, maar dat vergeet je snel.

Destination Known

Qua voortgang in de overworld is Super Mario Odyssey wel wat lineair, in de trant van onder andere Super Mario World. Daarmee bedoelen we dat je soms kan  kiezen tussen twee bestemmingen, maar er meestal maar één volgende bestemming is. Je moet ook een minimum aantal Power Moons bemachtigen in elk level voor je verder kan, dus je kan helaas geen levels skippen waar je momenteel geen tijd in wilt steken. Je kunt je afvragen hoeveel het uitmaakt of je Bowser eerst tegenhoudt om een trouwring of om een bruidsboeket te stelen. In Super Mario Galaxy bijvoorbeeld kon je meerdere werelden tegelijkertijd vrijspelen, zolang je maar genoeg sterren had verzameld. Dat gevoel van ultieme vrijheid mis ik wel een beetje, maar dat is ruimschoots goedgemaakt door de enorme open werelden boordevol content, dus laat dit kleine puntje van kritiek je niet tegenhouden.

27/10/2017
9,5
0

Super Mario heeft zichzelf heruitgevonden. Het is dan ook geen kwestie of de game de moeite is om te spelen, maar of je eraf kan blijven, want door de ultieme mix van oude en nieuwe elementen is Super Mario Odyssey verslavender dan Nutella rechtstreeks uit de chocopot lepelen. Als je nog geen geldig excuus had om een Nintendo Switch te kopen, is dit het moment waarop je hebt gewacht. Desnoods volgende maand dan maar enkel boterhammen met choco op het menu.
  • Grote open werelden om naar lieve lust te ontdekken
  • Ontelbaar veel creatieve uitdagingen om Power Moons te verzamelen
  • Neem bezit van allerlei wezens en voorwerpen met unieke eigenschappen met Cappy