User scoreAl 3 stemmen
5,7

Steep X Games

Niets nieuw onder de zon

vr 09/11/2018
Gereviewed door Ard

Zegt Steep jou nog iets? Je-weet-wel, die Extreme Sports-game uit 2016 die het genre zou doen heropleven? Indertijd scoorde de game met een 7,6 behoorlijk goed. Er waren bij de release wel enkele hekelpunten die in het laatste jaar werden aangepakt, waardoor de game er eigenlijk met de tijd sterk op vooruitging. Zo kregen de controls vorig jaar een serieuze patch, samen met de mogelijkheid om rails te grinden. Steep ging er met andere woorden wel op vooruit, al kwam dat niet altijd door de DLC’s die tegen de titel aan werden gesmeten.

De laatste uitbreiding, Road to the Olympics, voegde bijvoorbeeld weinig meerwaarde toe aan de game. Meer zelfs; het concept van een strenge jurering en prestigieuze wedstrijden stond naar mijn mening haaks tegenover het typische sfeertje uit de rest van de game. Met de X Games uitbreiding krijgen we opnieuw enkele formelere races en wedstrijden naar ons hoofd geslingerd, zonder dat die daadwerkelijk voor een meerwaarde zorgen.

Flauwe toevoeging

Ter gelegenheid van de X Games werd een deel van de Alaska-speelkaart gekroond tot het X Games Village. Er wordt mij een speciaal ontworpen sneeuwpark beloofd met een resem aan gloednieuwe evenementen in de Big Air-, SuperPipe- en Slopestyle-takken. Daarnaast liggen er nog enkele tientallen freestyle-uitdagingen verspreid over de rest van de landkaart. Na wat gesukkel met het travelsysteem, slaag ik er uiteindelijk in het Alaska-gedeelte van de game te bereiken. Op het eerste zicht zie ik niet veel nieuws onder de zon. Uiteindelijk zie ik enkele grote X-tekens in mijn linkerooghoek; daar moet ik zijn.

Ik vat meteen enkele trainingen aan die mij moeten klaarstomen voor de X Games-wedstrijden. Die trainingen komen goed van pas; de laatste keer dat ik mijn virtueel snowboard aan reeg dateert al van enkele maanden terug. Ik krijg stilletjes aan weer de schwung in mijn vingers en trek er op uit, richting mijn eerste wedstrijd. Opnieuw kom ik terecht in een eerder officieuze wedstrijd met veel toeschouwers en in avondlijke sferen. De felle spots op de Big Air doen het luchtige sfeertje die de game van al zijn charme voorziet teniet. Vernieuwend voelden de nieuwe wedstrijden challenges eigenlijk niet aan; dit is gewoon meer van hetzelfde.

Friendly reminder

Het hele X Games-gedoe weet mij maar weinig te boeien; dit is helemaal niet wat deze Steep nodig heeft. Wat deze Steep nodig had, was gewoon een friendly reminder in de zin van: “Hé, vergeet mij niet, want ondanks het gebrek aan concurrentie blijf ik een verdomd leuke snowboard-  en skigame!” Zo gezegd, zo gedaan. Ik ga opnieuw opzoek naar de Mountain Stories die ik nog niet ontdekte en ik vervolledig challenges die tot enkele maanden geleden onmogelijk leken. Het herfstzonnetje die mijn mancave van een oranje gloed doet voorzien, maakt de sfeer daarbij helemaal compleet.

Wat kunnen mij trouwens die artificiële (en waarschijnlijk sterk gesponsorde) parades en wedstrijden mij schelen? Ik moet die nieuwe fancy outfits helemaal niet. Geef mij maar de originele ongetemde natuur, de adrenaline-rush wanneer ik tussen rakelings tussen de dennenbomen vlieg en de rasechte sneeuwheuvels die dienst doen als natuurlijke Big Air. Er zijn wel enkele uitzonderingen op de regel; zo volgen het skiën met parachute en de vernieuwde Wingsuit-opdrachten eerder de trant van de moedergame; ongerepte sneeuwtaferelen zonder al te veel toeters en bellen.

02/12/2016
6,0
User scoreAl 3 stemmen
5,7

Conclusie van Ard

Of de X Games DLC zijn volle geld waard is, dat laat ik in het midden. Wat ik wel zeker kan zeggen, is dat het wel degelijk de moeite loont om opnieuw Steep uit de kast te halen en er de bergen mee in te trekken. De game heeft nog steeds het monopolie in het genre en is bijgevolg dus ook de beste in zijn wereldje. Laat ons nu ook niet te cynisch zijn; Steep is en blijft vandaag een meer dan degelijke game. De X Games-DLC is net zoals de Road to the Olympics-uitbreiding meer een overbodig gimmick waar uiteindelijk niemand beter van wordt. Heb je Steep echter nog niet in huis gehaald, dan kan het wel de moeite zijn om de allesomvattende Steep X Games Gold Edition in huis te halen. Mocht je die laatste bij de lokale gameboer inslaan, dan kan ik alleen maar aanraden niet te sterk te focussen op de uitbreidingen.
  • Aanzet om Steep weer uit de kast te halen
  • Artificiële en officiële competitieve sfeer doen de originele vibe teniet
  • Weinig nieuws onder de zon