Star Wars: Squadrons

8,5
User scoreAl 1 stemmen
7,0

Star Wars: Squadrons

Als groot liefhebber van de Star Wars-saga, keek ik enorm uit naar deze Star Wars: Squadrons. Zeker nadat ik met véél plezier de vorige Star Wars-game van Electronic Arts, Jedi: Fallen Order, had uitgespeeld. Waar in deze game de ruimtegevechten achterwege bleven, belooft Squadrons dat ruimschoots goed te maken. Benieuwd of het EA Motive gelukt is om de spanning en sfeer van de dogfights die we kennen uit de films over te brengen naar het kleine scherm.

Balans tussen de Light en Dark Side

Wanneer je de game voor het eerst opstart krijg je meteen de vraag om je beide piloten een naam en uiterlijk mee te geven. Ja, je leest het goed: twee piloten. Want tijdens de verhaalcampagne zal je het verhaal beleven langs beide facties in het Star Wars-universum: het Galactic Empire en rebellen van de New Republic. Dit zorgt voor een unieke kijk achter de schermen van beide facties en zie je ook hoe elk van hen reageert op de acties van de andere partij. Veel meer ga ik niet verklappen over het verhaal dat zich afspeelt na de gebeurtenissen van de film Return of the Jedi, want dat zou het plezier voor jullie wegnemen. Wat ik wél kan verklappen is dat er verschillende bekende Star Wars-personages hun opwachting maken in de game. Waaronder - sorry ik kon het niet laten - General Ackbar!

Waar voor je geld

Als je het héél rudimentair zou bekijken, dient het verhaal als een grote tutorial vooraleer je aan de slag gaat in de multiplayer. Want tijdens deze modus leer je de 8 verschillende ruimteschepen besturen én uitrusten. Deze 8 verschillende klassen, vier per factie, laten zich ook effectief anders besturen. Een bommenwerper is veel logger en trager dan bijvoorbeeld een Tie Fighter of X-wing. Het leuke is dat je na enkele missies, het verhaal wordt verteld over een 16-tal missies, ontdekt dat je jouw ruimteschip kan voorzien van andere uitrustig dan diegene die standaard aanwezig zijn. Weet wel die keuzes impact hebben op de statistieken van je ruimteschip. Want ga je voor een krachtiger wapen? Dan zal dit ten kosten gaan van de wendbaarheid. Ga je voor een lichtere romp? Dan zal je sneller en wendbaarder zijn, maar ook kwetsbaarder dan normaal. Allemaal zaken die je helpen om je schip uit te rusten naar jouw spelstijl.

Je kunt de kracht van je schip focussen op een van volgende onderdelen: de motor, de wapens of je schild. Door dit op het juiste moment aan te passen, zal je bijna altijd in het voordeel zijn.

En wanneer je dan aan de multiplayer begint, kan je jouw schip op verschillende visuele manieren upgraden om je schip helemaal naar jouw smaak in te richten. In deze multiplayer heb je de keuze uit twee verschillende opties. Dit is misschien wat weinig, maar je betaalt uiteindelijk ook maar €39,99 voor deze game! Ten eerste is er de Dogfight-modus waarin je het met vier teamgenoten opneemt tegen vijf andere spelers: een deathmatch dus. De andere optie, Fleet Battles, is de pièce de résistance van de game. In deze modus, verdeeld over verschillende stages, is het uiteindelijk zaak is om het vlaggenschip van de tegenstander neer te halen. Spanning verzekerd!

Stuurt als een zonnetje

Maar hoe leuk is het nu om met een ruimteschip op oorlogspad te trekken in het Star Wars-universum? Ontzettend leuk én uitdagend! De basiscontrols zijn best simpel te noemen en heb je in geen tijd onder de knie. Door je linker joystick vooruit of achteruit te trekken, bepaal je de snelheid. Door deze links en rechts te duwen maak je weer rolbewegingen. Met je rechter stick vlieg je dan weer van links naar rechts. Maar het leuke aan de controls van Star Wars: Squadrons is dat er ook genoeg diepgang te vinden is voor de die-hard vliegfanaten. Want je kunt de kracht van je schip ook focussen op een van volgende onderdelen: de motor, de wapens of je schild. Door dit op het juiste moment aan te passen, zal je bijna altijd in het voordeel zijn. Het vraagt zeker enige gewenning, maar handig is het zonder twijfel.

Niets beter dan de virtuele realiteit

Als kers op deze grote Star Wars-taart staat het feit dat je de volledige game met behulp van een Virtual Reality-bril kan spelen! Zowat alle grote en bekende merken worden ondersteund door de game en ik probeerde deze feature uit met behulp van een PlayStation VR-bril in combinatie met een PlayStation 4 Pro. Ik kan niet omschrijven wat ik juist voelde wanneer ik voor het eerst plaats nam in de cockpit van een X-wing in combinatie met mijn VR-bril, maar ik kan je wel vertellen dat ik er kippenvel van kreeg. Het geeft je écht het gevoel van middenin de actie te zitten én het gaf mij ook een optisch voordeel omdat ik rondom mij kon kijken op zoek naar vijanden. Alleen jammer dat de tussenfilmpjes niet in VR zijn opgenomen en je dus naar een vlak scherm zit te kijken. Al de rest, waaronder de gesprekken met je copiloten, zijn wél in VR.

De dialogen zijn soms erg saai en vervelend, in schril contrast met de grootse ruimtegevechten.

Op grafisch vlak ziet de game er zeker niet slecht uit, ook niet in VR. De schaduwen en zonnestralen reflecteren prachtig op je boordinstrumenten en explosies zien er keer op keer geweldig uit. Er is niets cooler om rakelings langs een Star Destroyer te vliegen om daarna een korte bocht te nemen en de kanonnen ervan uit te schakelen. Maar ik vraag me toch af waarom deze game geen launchgame was voor de next-gen consoles. Met raytracing zou deze game er subliem uitgezien hebben!

Skip to continue

Hoewel het verhaal best interessant is omdat je het beleeft vanuit het perspectief van beide facties, kan ik toch niet om het feit heen dat EA Motive hier meer had mee kunnen doen. Het verhaal wordt voornamelijk verteld aan de briefingtafel en tijdens al dan niet verplichte gesprekken die je moet voeren met collega piloten. Hoewel het acteerwerk zeker te pruimen is, vond ik deze gesprekken snel saai en vervelend. Dit kan te maken hebben met het feit dat deze statische gesprekken in schril contrast staan met de bij momenten grootse gevechten in de ruimte.

Niet voor gevoelige magen

Dat deze game voor 100% draait rond ruimtegevechten, zorgt er meteen ook voor dat de ontwikkelaars zich beperken tot een selecte groep spelers. Want ik kan mij goed voorstellen dat niet iedereen staat te springen om rondjes te draaien in het ijle. En doordat je vast zit in het eerste persoonsperspectief, kan bij sommigen de nodige misselijkheid opwekken. Zeker als je in VR speelt. Je kunt dit natuurlijk het best zelf inschatten, maar weet dat dit geen game is voor gevoelige magen. Of je kunt natuurlijk altijd een pilletje nemen tegen de reisziekte.

10/02/2020
8,5
User scoreAl 1 stemmen
7,0

Star Wars: Squadron is een game geworden waar alle Star Wars-fans blij mee mogen zijn. De game ademt van bij het begin de Star Wars-sfeer uit die we allemaal zo goed kennen. De missies die je in het verhaal speelt zijn ontzettend leuk en dankzij de 4 verschillende vliegtuigtypes per factie, is de game allesbehalve repetitief. Het verhaal zelf had van mij wat meer diepgang mogen krijgen. De multiplayer is ontzettend uitdagend en leuk door de verschillende gadgets die je kunt verzamelen voor je vliegtuig, al zijn de twee huidige speltypen misschien wat aan de magere kant. Maar de kers op de taart is ongetwijfeld het feit dat je de game volledig in VR kan spelen. Dit dompelt je volledig onder in de Star Wars-sfeer en zou wel eens een reden kunnen zijn waarom je een VR-bril aanschaft. EA bewijst met deze Squadrons dat ze, net zoals Jedi Fallen Order, het meer dan goed voor hebben met hun Star Wars-licentie. En dat belooft veel goeds voor de toekomst!

• Waanzinnig leuke dogfights
  • Spelen in VR is een droom die uitkomt
  • Fleet Battles