Star Wars Pinball (Switch)

8,5

Star Wars Pinball (Switch)

"Een game die tsjokvol content en plezier zit"

di 24/09/2019

2019 zal herinnerd worden als het jaar van Star Wars. In de Amerikaanse Disney-parken werden de Galaxy’s Edge themagebieden geopend, in december krijgen we de blockbusterfilm The Rise of Skywalker en tot slot is er EA's langverwachte en veelbelovende 3rd person action-adventure Jedi: The Fallen Order. Om in tussentijd onze Star Wars-honger te stillen verscheen Star Wars Pinball voor de Nintendo Switch.

Content, content en nog eens content

In de eerste plaats was ik aangenaam verrast door de hoeveelheid content die in de game zit. De ontwikkelaars hadden zich er makkelijk vanaf kunnen maken en puur op de licentie kunnen cashen, maar dat pad hebben ze duidelijk niet gekozen. In totaal zitten er maar liefst 19 verschillende tafels in de game. Deze zijn stuk voor stuk gethematiseerd naar personages of scènes uit de verschillende Star Wars films, thema’s en tekenfilms.

De meest voor de hand liggende zijn uiteraard tafels gebaseerd op de Episodes IV, V, VI, VII en VIII. Maar ook de recente Rogue One en Solo: A Star Wars Story hebben ook hun eigen flipperkast gekregen. Daarnaast vind je onder andere nog kasten van The Clone Wars, Han Solo, Darth Vader, Boba Fett en thema’s zoals Jedi vs Sith en X-wings vs TIE fighters. Opvallend is trouwens dat er geen tafels te bespeuren zijn van de prequel trilogie. Geen Jar Jar Binks dus!

De details vliegen rond je oren

Waarover geen discussie mogelijk is, is het feit dat het merendeel van deze tafels fantastisch zijn vormgegeven. Ze lopen over van animaties en details die volledig in het teken staan van het gekozen thema of personage. Zo zit Han Solo bijvoorbeeld lekker relaxt in een zetel terwijl hij de actie in de kast aanschouwd. En wanneer een bal gelanceerd wordt, bukt hij zich over het lanceerplatform op te kijken of alles vlot verloopt. Helemaal onnodig, maar wel een fantastisch detail. En zo heeft elke tafel wel een of meerdere van deze leuke dingen.

Naast de carrièremodus zitten er nog een heleboel spelmodi in de game.

Ook worden er op regelmatige momenten events of scènes geactiveerd. Op deze momenten gebeurt er nog veel meer op en rond de tafels. Zo vechten X-wings luchtgevechten uit, rijden er treinen of vliegt Boba Fett over je tafel. Tijdens deze scènes moet je dan bepaalde opdrachten uitvoeren zoals ballen de juiste richting uitflipperen of het raken van bepaalde doelen. Deze opdrachten worden je gegeven door middel van een klein matrixschermpje linksboven het scherm. Maar doordat er zoveel op je tafel gebeurt én je de ballen in het oog moet houden, is het niet altijd even evident om exact te weten wat je moet doen. Maar naarmate je de tafels verschillende keren speelt, wordt dit gelukkig wel duidelijk.

In duel met je vader

Al deze tafels worden je bij gelegenheid geserveerd in de leuke carrièremodus die in het spel zit. Hierin moet je 5 verschillende operations tot een goed einde brengen. Elke operation bestaat uit een heleboel opdrachten die je moet uitvoeren. Deze bestaan vooral uit het behalen van een vooraf bepaald puntenaantal. De manier waarop is telkens anders. Zo heb je onder andere tijdslimieten, een limiet op het aantal keer je mag flipperen of de afstand die je aflegt met je bal. Deze elementen zorgen ervoor dat het lekker aangenaam blijft om alle opdrachten uit te voeren.

Ik was aangenaam verrast door de hoeveelheid content die in de game zit.

Deze variatie wordt nog versterkt door de verschillende minigames die je soms moet spelen. Zo ga je onder andere een duel aan met Darth Vader, bestuur je een TIE fighter in een luchtgevecht of moet je BB-8 besturen om te voorkomen dat hij gevangengenomen wordt. Deze zijn allemaal best simplistisch, zeker doordat je net zoals op de tafels de schouderknoppen gebruikt, maar zorgen wel voor de nodige afwisseling.

Indrukwekkend totaalpakket

Naast de carrièremodus zitten er nog een heleboel speltypes in het spel. Zo kan je onder andere deelnemen aan online competities en kan je uiteraard ook aan de slag met alle tafels zonder alle extra’s of beperkingen die je in de carrièremodus worden opgelegd. Het totaalpakket is ronduit indrukwekkend te noemen voor het beperkte bedrag dat je moet betalen voor deze game.

En dan heb ik het nog niet gehad over de fantastische physics van het spel die de realiteit wel erg dicht benaderen. Of het sterke stemmenwerk dat geleverd werd. Of de o-zo typische Star Wars-muziek die constant door je speakers knalt. Of het feit dat je met andere spelers meehelpt in de overkoepelende strijd tussen de Light en Dark Side. Of het feit dat je de game ook in verticale modus kan spelen waardoor je nog meer details te zien krijgt van de flipperkasttafels…

Star Watte?

De enige redenen die ik kan bedenken om deze game niet in huis te halen, is het feit dat je geen Star Wars-fan bent, geen Switch in huis hebt of gewoon niets hebt met digitale flipperkasten. Voor de prijs van net geen 35 euro haal je zeker geen miskoop in huis.

8,5

De weinige gamers die enkele jaren geleden een Nintendo Wii U in huis haalden, herkennen deze game nog wel. Star Wars Pinball verscheen in 2013 voor het toenmalige platform. Ontwikkelaar Zen Studios pikte de game opnieuw op, stofte het af, legde alle DLC bij elkaar en voegde er ook nog enkele leuke extra’s aan toe. Het resultaat is een game die tsjokvol content en plezier zit. Toegegeven, je moet uiteraard een Star Wars-fan zijn om er ten volle van te kunnen genieten.
  • 19 verschillende flipperkasten
  • Knappe animaties op en rond de tafels
  • Leuke minigames