8,5
0

Star Wars Jedi: Fallen Order

"Als Star Wars-fan mag je deze niet missen"

vr 15/11/2019
Gereviewed voor PS4 door Randy

Ik liep in eerste instantie niet echt warm voor Star Wars Jedi: Fallen Order. Electronic Arts heeft al een tijdje de Star Wars-licentie, maar wist in al die jaren nog geen topgame af te leveren op het niveau van bijvoorbeeld een Knights of the Old Republic. En eerlijk: ik schatte Fallen Order na de allereerste beelden in als een dertien-in-dozijn game. Donkere gedachten - wijd het aan de Dark Side - maar gelukkig zag ik het licht nog net op tijd.

Waarom is deze voor jou?

Je bent zelfs nog maar een beetje een Star Wars-fan

Jedi: Fallen Order is door en door Star Wars. Van de transities tussen verschillende scènes - de alombekende screen wipes - tot de sfeervolle vioolmuziek, van de soms debiele alien-humor tot de gigantische set pieces met Tie Fighters en Imperial Fleets. Ontwikkelaar Respawn Entertainment (met Stig Asmussen aan het roer, de man verantwoordelijk voor onder andere het fantastische God of War III) heeft met het diepste respect voor het bronmateriaal ervoor gezorgd dat je een Star Wars-game op je bord krijgt die canon (en dus essentieel) is binnen het universum.

"Je Experience Points worden omgezet in Skill Points die je kan investeren in meer moves, waardoor de combat nog gevarieerder wordt."

Je kan een simpel en meeslepend verhaal wel smaken

Ik ken niet veel mensen die de Star Wars-films niet hebben gezien en dus niet vertrouwd zijn met Chancellor Palpatine die Order 66 uitvaardigde, het bevel om de Clone Troopers op te zetten tegen de Jedi om die laatste uit te roeien en de Sith het hele heelal te laten overnemen. Als speler neem je de rol aan van Cal Kestis, een Jedi Padawan (student dus) die die uitroeiing overleefde en op zoek is naar zichzelf en naar de Force met als doel de Jedi Order weer op te bouwen en de Sith te stoppen. Het verhaal is simpel en efficiënt. Je hebt een duidelijk doel voor ogen, een geweldig excuus om veel personages te ontmoeten en planeten te bezoeken en aan zelfontplooiing te doen.

"De droid BD-1 zal ongetwijfeld uitgroeien tot een publiekslieveling."

Uncharted Creed: Star Wars Metroid Souls klinkt goed

Jawel, je krijgt een mix van verschillende games voor de kiezen. Games die je misschien eerder al hebt gespeeld en waaraan je meteen kan aftoetsen of Jedi: Fallen Order iets voor jou is. Allereerst is er het platforming. Als Cal spring, dash, grijp, zwier, klim, bengel en ren je op z’n parkours doorheen de slim opgezette levels. Doet je denken aan het besturen van een Nathan Drake of een Assassin in de Assassin’s Creed-games. Komt daarbij dat je gaandeweg het spel meer en meer skill points vrijspeelt die ervoor zorgen dat je nieuwe kanten op kan in de levels waardoor je nieuwe (grote en kleine) locaties kan bezoeken en ontdekken en dus ook nieuwe personages en vijanden tegenkomt. Het houdt het fris.

Er zijn zoveel geheime zaken, items en locaties te ontdekken op de planeten. Dat houdt het enorm plezant.

Maar misschien wel het belangrijkste en meest ingrijpende gameplay-element is de combat die je het best kan vergelijken met die uit games als Sekiro, Nioh en Dark Souls.  Je lockt de vijand in je vizier en probeert binnen het juiste time frame je aanvallen uit te voeren. Word je geraakt, dan zal je het voelen. Jedi: Fallen Order is ongetwijfeld een pak uitdagender dan vorige actiegerichte Star Wars-games. Vijanden kunnen je in twee aanvallen compleet neermaaien en in extreme gevallen is één aanval zelfs voldoende. Gelukkig heb je je droid BD-1 nog op je rug die jou health stims kan toedienen en kan je vele aanvallen ook blokkeren of ontwijken. Maar dat er Jedi Skills aan te pas komen om gevechten te winnen, dat is nu eenmaal een feit.

"Door bijvoorbeeld parkour-elementen toe te voegen is Jedi: Fallen Order een soort van totaalpakket geworden van games als Uncharted, Dark Souls, Assassin's Creed en Metroid."

Je kickt op geheimen van Star Wars-planeten

Ik liet eerder al vallen dat de levels goed opgezet zijn, maar wil dit nog eens extra onderstrepen. Het is een beetje hetzelfde gevoel dat je krijgt bij de Souls-games. Je verkent en verkent, je baant je tot bij zogenaamde Meditation Spots (vergelijk die met de bonfires uit Dark Souls) en daar kan je dan weer rusten, het hele gebied weer resetten waardoor vijanden respawnen en je Skill Points investeren.  Jedi: Fallen Order vindt het warm water niet uit, maar het blijft wel water op een aangename temperatuur.

Veel meer Star Wars kunnen ze niet in een Star Wars-game proppen, denk ik.

Voldoening is nooit ver weg. Omdat je ook niet van in’t begin alle skills van een Jedi hebt, zullen sommige gebieden afgesloten zijn, tot je sterk genoeg bent of een manier gevonden hebt om die weg toch te openen. Gaandeweg kom je Echos tegen - herinneringen die je oproept met behulp van de Force - en vind je in hoekjes en verstopte dozen materiaal om je lightsaber uit te bouwen zoals jij dat wil, decals voor je schip en je droid en outfits voor Cal. Veel lore, veel unlockables, wat dus zorgt voor een lange speelduur. Komt daar nog bij dat er veel variatie zit in de planeten en dat ze er ook allemaal fantastisch uitzien.

Mooie graphics zijn een must voor jou

Zoek niet verder, want Star Wars Jedi: Fallen Order is een bloedmooie game. De Unreal 4 Engine doet z’n werk dankzij gedetailleerde textures en een enorm knappe belichting. Deze review is gebaseerd op de PlayStation 4-versie - de OG-console trouwens - en bij momenten was het echt kippenvel door de combinatie van straffe visuals met de typische Star Wars-muziek en geluidseffecten. De lightsaber klinkt sowieso al behoorlijk indrukwekkend. Het feit dat ik het ook speelde op m’n muur met behulp van een projector droeg alleen maar bij tot de cinematische ervaring.

"Als je van ontdekken en Star Wars houdt, dan zit je met deze game aan het juiste adres."

Waarom kan deze je wel eens storen?

Je bent allergisch voor grafische glitches en framedrops

Even vertalen: er zitten wat visuele onregelmatigheden in Jedi: Fallen Order. Het inladen van textures bijvoorbeeld. Regelmatig zie je - terwijl je aan het rondwandelen bent in een level - dat bepaalde objecten of terreinen heel blurry textures hebben. Wacht je enkele seconden, dan worden deze omgezet tot de haarscherpe gedetailleerde versies, maar door die luttele seconden word je wel even uit de ervaring gehaald. Ook de framedrops - waardoor het spel begint te stutteren tijdens bepaalde momenten - hebben al voor enige frustratie gezorgd, vooral tijdens de platforming-stukken.

"De laadtijden mochten wel een pak korter. Fingers crossed dat er nog een magische patch verschijnt."

Je haat wachten

Ik weet niet hoe het zit op Xbox One en pc - ik gok dat die laatste daar minder problemen mee heeft - maar de laadtijden zijn te lang. Zowel als je de eerste keer de spelwereld inlaadt als wanneer je doodgaat in-game en er opnieuw geladen moet worden, het duurt gewoonweg te lang. Hopelijk brengt een update of stevige patch nog een oplossing, want afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad kan dit wel eens behoorlijk wat ergernis uitlokken. Ik heb ook één crash meegemaakt, wat sowieso al niet door de beugel kan.

15/11/2019
8,5
0

Conclusie van Randy

Star Wars Jedi: Fallen Order is een veel betere game geworden dan ik had verwacht. Wat het spel zo goed maakt? De variatie en slimme opbouw van de levels. De customisation van je personage, je lightsaber, droid en schip. Het verhaal en de personages. De graphics. De muziek. De combat. En natuurlijk gewoon heel die Star Wars-vibe. Enkel jammer dat de technische kant nog niet helemaal op orde staat. Order 67 gericht naar Respawn Entertainment: pak nog eens uit met een dikke patch die de technische mankementjes aanpakt en ik maak er een 9 van.
  • Klassieke Star Wars-vibes
  • Sound design en visuals
  • Meeslepend verhaal