6,5
0

Star Ocean: First Departure R

"Kan je het spel in z’n tijdsgeest plaatsen dan is er zeker plezier aan te beleven"

do 12/12/2019
Gereviewed door Marjolein

Star Ocean: de actie-RPG franchise die fantasy mengt met een stevige portie sci-fi bestaat al zolang als Pokémon, maar was, zoals menig andere RPG uit Japan, gedoemd om niet veel furore te maken hier in het Westen. Gamers in onze contreien keken met de jaren meer en meer om naar Star Ocean, maar het grote succes bleef uit. Om dat recht te zetten, kan je nu eindelijk het eerste spel uit de reeks beleven op PS4 en Nintendo Switch onder de noemer Star Ocean: First Departure R. Naar de sterren en daar voorbij!

De game begint als een ogenschijnlijk standaard fantasy verhaal. In het eenvoudige dorpje Kratus zijn drie jongelui – Roddick, Millie en Dorne – verantwoordelijk voor de verdediging van het dorp tegen gevaar. Initieel is dit een simpele, haast saaie taak door de vredige omgeving waarin ze wonen, maar wanneer er een bizarre ziekte uitbreekt die iedereen in steen verandert, neemt hun leven een drastische wending.

Hun wereld wordt bezocht door de ruimtereizigers Illia en Ronyx, die met hun ruimteschip van een planeet komen die op technologisch vlak al veel verder staat. Toch besluiten de twee om Roddick, Millie en Dorne te helpen voor de ziekte de hele planeet uitroeit. De enige remedie kan echter alleen gemaakt worden door 300 jaar terug in het verleden te reizen.

Heen en weer lopen

Het verhaal is fantasy met wat science fiction erover gestrooid, wat het vooral in 1996 bijzonder origineel maakte. Het spel houd je een uur of twintig zoet. Tegenwoordig is dat aan de korte kant voor een RPG, maar een ideale lengte voor wie geen behoefte aan wekenlang te grinden om toch maar alle 999 side quests te voltooien.

Skills bieden heerlijk veel diepgang…

Veel van die twintig uur zijn jammer genoeg opgevuld met verplicht vaak heen en weer te lopen tussen dorpen die je al eerder bezocht hebt. De nieuwe speed-knop die ervoor zorgt dat je sneller loopt maakt dit iets dragelijker, maar het blijft met momenten knap vervelend. Vaker dan je lief is duiken random encounters op in de overworld terwijl je gewoon zo snel mogelijk je quest wilt afmaken want hey- je bent hier al voor de derde keer.

Button mashing

De combat speelt zich af in real time, waarbij je in 3D kan bewegen over het veld en zo bijvoorbeeld vijanden in de rug kan aanvallen die afgeleid zijn door een ander teamlid. Tijdens het gevecht kan je zelfs wisselen tussen personages, waarbij de rest automatisch aanvalt volgens de strategie die jij ze oplegt (bijvoorbeeld ‘bescherm je vrienden’ of ‘spaar je speciale aanvallen’).

…maar Craften kan ook de moeilijkheidsbalans kapotmaken.

Naast je standaard aanval en symbology (oftewel magie) gebruiken, kan je aan de L1 en R1 knoppen speciale aanvallen toewijzen. Hoewel je in theorie dus wel wat opties hebt, vervalt de combat in de praktijk al snel in button mashing. Veel speciale aanvallen laten je toe om de hits aan elkaar te rijgen zonder dat de vijand zich kan herpakken, met andere woorden, zodat ze vastzitten in een stunlock als je maar snel genoeg aanvallen achter elkaar spamt. Veel strategie valt er dus af.

I broke the game

Skills kan je kopen met Skill Points die je verkrijgt door te vechten. Niet alleen geven deze je allerlei vaardigheden en stat boosts, bezit je de juiste Skills, dan speel je nieuwe vaardigheden vrij, zoals Koken en Craften. Als je weet wat je doet, kan Craften je na een bepaalde tijd zelfs wapens opleveren die veel sterker zijn dan wat je normaal op dat punt in het spel zou vinden, waardoor de balans qua moeilijkheid compleet naar de zeik is. Met wat opzoekwerk en gepuzzel kan je jezelf ongelimiteerd geld toekennen en XP verdienen kinderspel maken zodat je sneller zal levellen dan je “I broke the game” kan zeggen. Uiteraard kies je zelf hoever je hierin gaat.

Doorheen de game vervoegen verschillende personages je gezelschap, waarbij je sommigen optioneel kan rekruteren om je eigen team samen te stellen. Dialogen kunnen heel anders uitpakken afhankelijk van wie je in je team hebt. Zo kan een nieuwe playthrough verfrissend zijn door andere personages te gebruiken, dus wel punten voor herspeelbaarheid. Hier en daar kan je Private Actions activeren in de buurt van een dorp, waarbij personages hun eigen ding gaan doen in dat dorp. Als je daar vervolgens met ze praat, speel je extra gesprekken vrij en kom je wat meer over ze te weten, zodat de personages wat meer diepgang krijgen.

Aangedampte ruit

In deze speciale R versie kan je ervoor kiezen om de oorspronkelijke stemmen in het Japans of het Engels te gebruiken, of nieuw ingesproken Japanse stemmen van de Super Nintendo versie (die enkel in Japan het daglicht ooit zag). Je kan bovendien kiezen tussen de oorspronkelijke en nieuwe illustraties, en ook de sprites kregen een update. De achtergronden werden helaas gewoon uitgerekt en vergroot sinds hun dagen op de PSP, waardoor het resultaat vaag en pixelachtig is.

Jammer, want de charme van de achtergronden komt hierdoor niet ten volle tot uiting. Heel af en toe krijg je een cutscene voorgeschoteld in anime stijl die ook verbazend wazig is, alsof je door een aangedampte ruit aan het kijken bent.

05/12/2019
6,5
0

In veel aspecten was Star Ocean: First Departure R zijn tijd ver vooruit, met zijn mix van fantasy en sc-fi, de verschillende personages om uit te kiezen en Private Actions die meer scènes vrijspelen en de personages extra ontwikkelen. Enkele vooruitstrevende mechanics voor dik twintig jaar geleden terzijde, blijft de game voor een groot stuk gedateerd. Kan je het spel in z’n tijdsgeest plaatsen en deze elementen opzijzetten, dan is er zeker plezier te beleven met Star Ocean: First Departure R.
  • Verhaal is een aparte, entertainende mix van fantasy en sci-fi
  • Private Actions werken de persoonlijkheden van de personages verder uit
  • Skills bieden heerlijk veel diepgang…