Spintires: MudRunner American Wilds (Switch)

6,5

"De fans zullen smullen van deze game, voor hen is dit een absolute aanrader"

di 04/12/2018

Bijna exact een jaar geleden verscheen de PS4-versie van Spintires Mudrunner. De conclusie luidde toen dat de basis van deze simulatiegame best wel snor zat, maar dat vooral de camera aardig wat roet in het eten gooide. Sinds kort is de game ook beschikbaar op Nintendo Switch. Of de eerder vernoemde problemen aangepakt werden lees je hieronder.

Ik kan al meteen meegeven dat het belangrijkste aspect, de gameplay, overeind is gebleven. Akkoord, de camera is nog steeds niet echt wat hij moet zijn, maar de authentieke Spintires-gameplay werd wel mooi overgebracht naar de Switch. Je kunt je nog steeds naar hartenlust uitleven met de vele grote en minder grote trucks in grootse open werelden. Boomstammen verwachten nog steeds dat ze opgehaald worden en naar de zagerij worden gebracht. En ook je beste vriend, de lier, zal je op heel wat momenten uit benarde situaties trekken.

Door de toevoeging van de American Wilds-DLC, kan je nu ook aan de slag met stoere American trucks. Ook de verandering van omgeving is welgekomen. Erg zonnig en feeëriek wordt het natuurlijk nooit, maar het is een verademing om eens ergens anders rond te ploeteren dan in die grauwe Russische bossen. Concreet komt dit erop neer dat je twee extra maps voorgeschoteld krijgt.

Een trillende motor in je handen

Aan de presentatie van de game is praktisch niets veranderd. De menu’s zien er nog steeds vooral functioneel uit en doen wat ze moeten doen. Wat wél leuk is, is het gebruik van de HD Rumble-functionaliteit van de joy-con controllers. Deze zijn in staat om de trillingen van de motor nog beter over te brengen, waardoor je het gevoel krijgt dat je echt de controle hebt over je wagen. Hier zijn er echter ook minpunten te bespeuren. Zo hebben de joy-cons geen echte trigger op de achterkant waarmee je subtiel gas kan geven of remmen. Dit is bij racegames al een minpunt gebleken en dit is ook in deze simulatie het geval.

Grafisch vastgereden

Spijtig genoeg is de game op grafisch vlak geen hoogvlieger. Zeker in de handheldmodus is het bij momenten huilen met de truckerspet op. De resolutie werd serieus gedowngraded waardoor de wereld in een soort waas gehuld wordt. Ook de framerate krijgt het bij momenten erg zwaar. Zeker als je op plekken staat te ploeteren waar er veel gras staat, dat netjes probeert mee te bewegen met de wind. Ook de draw distance is, zeker op de grote open mappen, erg laag. Met de nodige pop-ups als gevolg. In docked modus is het gelukkig beter gesteld met wat er op je televisiescherm getoverd wordt, maar echt van het scherm spatten doet Spintires jammer genoeg nooit. Het toont wel dat de ontwikkelaars alleszins hun uiterste best hebben gedaan om de dichtbegroeide moerassen en bossen vertaald te krijgen naar het minder krachtige platform. Maar jammer genoeg bleek dit in handheldmodus veel te moeilijk. En dat is nu net het jammere, want ik kan mij inbeelden dat heel wat fans erg uitkeken om de gezapige gameplay van Spintires te spelen op weg naar school of werk.

6,5

Het is best knap dat de ontwikkelaars erin geslaagd zijn om deze Spintires: MudRunner American Wilds op een degelijke manier draaiende te krijgen op de Nintendo Switch. Het is ook een van de meest uitgebreide versies omdat je naast de basisgame ook de American Wilds DLC mee krijgt. Toch is de technische uitvoering niet altijd ideaal. Ik kreeg regelmatig te maken met framedrops en zeker in handheldmodus zijn de graphics eigenlijk niet om aan te zien. Toch zullen de fans van dit type games hun hart kunnen ophalen en is dit voor hen een absolute aanrader. Heb je echter geen geduld om oeverloos te manoeuvreren met zware trucks? Dan laat je Spintires best in de modder steken.
  • On-the-go manoeuvreren met zwaar materiaal
  • Alle DLC van de ‘grote’ versies
  • Zware downgrade wanneer je in handheld mode speelt