6,5
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Space Junkies

"Space Junkies is leuk voor even maar gaat snel vervelen"

di 07/05/2019

Erg veel grote games hebben we nog niet gekregen voor PlayStation VR. Gelukkig zijn er nog ontwikkelaars die wel blijven geloven in, én durven investeren in het ontwikkelen van VR-games. Eentje daarvan is Ubisoft, dat na Werewolves Within, Eagle Flight en Star Trek: Bridge Crew nu Space Junkies op ons loslaat. De studio heeft dus al heel wat ervaring op het vlak van VR in huis. Ik hoop alvast dat ze die ervaring ook hebben gebruikt bij het ontwikkelen van Space Junkies.

Er zijn al heel wat genres vertegenwoordigd in het VR-gebeuren waarbij de horrorervaring echt tot uiting komt. Ook shooters werken in de meeste gevallen erg goed eens je zo'n VR-headset op je hoofd hebt. Space Junkies mag onder die laatste categorie gecatalogeerd worden. Het is namelijk een arena shooter waar je online aan de slag gaat om het tegen andere spelers op te nemen. Van trage, tactische gameplay zoals in Firewall: Zero Hour is er in Space Junkies geen sprake. Daar heb je namelijk niet genoeg tijd voor.

Ruimtegevechten

In heel wat spellen zit een tutorial om je de basis te leren en in Space Junkies is dat niet anders. Al snel wordt aan de hand van goed uitgelegde instructies duidelijk hoe de besturing in elkaar zit. Beide duimsticks dienen om je voort te bewegen of om rond je as te draaien, terwijl je met de triggers handbewegingen uitvoert. Daarmee neem je wapens op en gebruik je die uiteraard om de tegenstanders dwars te zitten. Elke trigger is een hand, waardoor het mogelijk is om verschillende wapens te 'dual-wielden'. En hoewel de tutorial erg basic begint, wordt het snel wat uitgebreider. Als sluitstuk dien je een parcours te voltooien met een minimumscore, waarna je klaar bent voor het echte, gewelddadige werk.

PS 4-spelers nemen het op tegen pc-gamers, maar echt positief is dat niet in Space Junkies.

Hoewel ... daar moet je volk voor vinden natuurlijk en de eerste dagen was dat een serieus probleem. Er zijn slechts drie medespelers nodig en zelfs met dat kleine aantal lukte het niet om de lobbies vol te krijgen. De eerste dagen zat er dus niets anders op dan het spel links te laten liggen. Uiteraard heeft het een en ander te maken met de fragmentatie van het spelende publiek. Er zijn zodanig veel multiplayergames dat het niet eenvoudig is om overal veel volk te lokken. Komt er nog eens bij dat Space Junkies enkel in VR te spelen is. En hoewel er bijna vijf miljoen exemplaren van dat stuk hardware over de toonbank gingen, is dat globaal gezien nog niet ontzettend veel. Hoe dan ook, het lukte na meermaals proberen enkele dagen later om volk bij elkaar te krijgen. Het feit dat de game ondertussen ook speelbaar was op pc, heeft alvast een handje geholpen om genoeg spelers te vinden.

Beperkte content

PlayStation 4-eigenaars spelen samen met pc-gamers, maar echt positief is dat niet in Space Junkies. Je hebt dan wel veel meer kans om online de strijd aan te gaan, helaas is het nadeel als PS4-speler te groot. Dat ligt voornamelijk aan het feit dat de PlayStation 4-versie enkel de DualShock 4-controller ondersteunt, terwijl HTC Vice- en Oculus Rift-spelers met de bijhorende, geavanceerde controllers aan de slag kunnen. Het een en ander zou verholpen kunnen worden door de Move-controllers te ondersteunen, maar dat gaat dus niet. Het richten met de PS4-controller is niet even precies en snel als bij de pc-tegenstanders en dat zorgt dus voor enige frustratie. Dat zorgt ervoor dat het hoegenaamd niet fijn is om met pc-spelers samen te spelen.

Gelukkig is de gameplay wel in orde, ook al heb je slechts de keuze uit vier modi die allen zijn afgeleid van de populaire Deathmatch-modus. Zo kan je 2-tegen-2 gevechten aangaan, maar is er ook een free-for-all modus met maximum vier spelers. Helaas zijn ook het aantal speelbare maps beperkt, al moet het wel gezegd worden dat het reeds beschikbare er fantastisch uitziet! Hier en daar wat neon in futuristische omgevingen, meer heeft Space Junkies niet nodig om er goed uit te zien. En dat is dan ook het sterkste punt van dit schietspel. Helaas blijft het overige allemaal hangen in de middelmaat.

01/01/1995
6,5
User scoreAl 14 stemmen
7,2

Space Junkies is geen slecht spel, maar hier en daar ontbreekt er wat, zowel aan content als aan designkeuzes. Zo zijn er slechts vier modi beschikbaar en zijn het aantal maps op één hand te tellen. Daarnaast is het een vreemde keuze om de PlayStation Move-controllers niet te ondersteunen. Dit zou het samenspelen met de pc-spelers net iets toegankelijker maken. Space Junkies is leuk voor even maar gaat snel vervelen.
  • Cross-platform spelen
  • Ziet er fantastisch uit
  • Gameplay zit goed in elkaar