4,0

Sonic the Hedgehog

Filmreview

di 18/02/2020
Gereviewed door Ronald
2 reacties

Meer dan vijfentwintig jaar na zijn laatste relevante videogame krijgt Sega's blauwe game-egel Sonic zijn eigen bioscoopfilm. Het had nog langer mogen duren ook: 'Sonic the Hedgehog' is het cinematische equivalent van een waterboarding.

Ik verklaar het met spijt in het hart, want ik ben radicaal tegen makers die hun creatie aanpassen aan het gekwetter van in hun gat gebeten fans, maar het moet bij deze gezegd: 'Sonic the Hedgehog' ziet er, qua animatie, véél beter uit dan toen de eerste trailer voor de film werd gelost in april van vorig jaar.

Het extra werk dat de makers in de productie hebben gestoken, en de verlate releasedatum om dat voor elkaar te krijgen, hebben het eindresultaat goed gedaan. Met zijn grotere ogen, en die bespottelijke tanden weggevijld, ziet de CGI-figuur er meer uit als het videogamepersonage waarop hij gebaseerd is, en minder als het mongoloïde achterneefje ervan.

Ergere problemen

Maar de rest van de productie had ernstigere problemen, die in die extra tijd duidelijk niét werden aangepakt. De geforceerde manier waarop regisseur Jeff Fowler vorm- en thematische elementen uit de bekende Sonic-games naar het bioscoopscherm brengt, bijvoorbeeld. De ringen, Sonics elektrificerende snelheid, de portalen: alles wat van deze prent een Sonic-product zou kunnen maken, zit erin, maar het wordt je als kijker iets te nadrukkelijk in je neus gewreven. Bovendien is 'Sonic the Hedgehog' geen videogame, maar een film, en tegen dàt medium pleegt de ploeg die erachter zit een paar onvergeeflijke halsmisdrijven.

Spek en bonen

Het acteerwerk, bijvoorbeeld. James Marsden vertolkt menselijke protagonist Tom Wachowski, de sheriff van een klein stadje in de Amerikaanse staat Montana die tegen wil en dank vriendjes wordt met de blauwe egel, en doet dat in de enige stand die hij lijkt te kennen: autopilot, dezelfde modus die hij ook al bezigde in tv-reeks 'Westworld' en de 'X-Men'-films. Jim Carrey, in zijn eerste komische rol sinds 'Dumb and Dumber To' (2014), staat dan weer op standje 'extreem irritant' als slechterik Dr. Robotnik: het is al geleden van 'The Cable Guy' uit 1996 dat we deze knakker nog zo onuitstaanbaar hebben geweten.

Sonic the Hedgehog is het cinematische equivalent van een waterboarding.

En de andere acteurs hun personage, zoals de door Tika Sumpter ('Ride Along') vertolkte verloofde van de zonet genoemde dorpssherriff, loopt er maar voor spek en bonen bij: deze film had twéé scenaristen in dienst, en die slaagden er blijkbaar niet in om meer dan drie personages - Sonic, de sheriff en de slechterik - iets omhanden te geven.

Kosten aan scenario

Wat 'Sonic the Hedgehog' wél doet is zijn personages aan een sneltreinvaart van hot naar her laten sjezen, de ene na de andere halfbakken grap achterna. Het armtierige scenario introduceert subplots (wat heeft Wachowski's schoonzus precies tegen hem?) die verder ongeëxploreerd blijven. Ook Robotnik's motivaties om zo verbeten achter het blauwe beest aan te zitten zijn quasi onverklaarbaar. En de enige reden waarom personages door de plot naar een bepaalde plaats worden gebracht (van dat dorpje in Montana via Amerika's achterweggetjes tot San Francisco) is omdat daar weer een nieuwe ongeïnspireerde frats klaarstaat.

Die lijstjes met 'slechtste videogameverfilmingen', waarvan het internet al vergeven is, kunnen weer worden aangevuld met een nieuwe boosdoener. 'Sonic the Hedgehog'  is misschien beter dan 'Super Mario Bros' (1993), 'Street Fighter' (1994), 'Alone in the Dark' (2005) en 'Max Payne' (2009), maar het zal verdorie niet erg véél beter zijn.

4,0

Conclusie van Ronald

Het animatiewerk waarmee 'Sonic the Hedgehog' naar het bioscoopscherm werd gebracht stond eindelijk op punt, maar dat was uiteindelijk nog het minste wat er schortte aan dit onding. Een schabouwelijk, infantiel stuk tijdverlies, dat je best gewoon laat voorbijscheren.