6,9
0

Sonic Forces

Van een vluggertje gesproken...

ma 13/11/2017
Gereviewed voor PS4 door Yannick

In de gamesindustrie is Sonic een bijna even groot icoon als Mario. Beide personages zijn er al sinds de opmars van videospelletjes en hebben al over een dozijn iteraties op hun naam staan. Grootste verschil is dat Sonic-games niet altijd even consistent zijn in kwaliteit, vergeleken bij Mario. Hierdoor is het standaard geworden om je hart vast te houden bij de release van een Sonic-titel, in de hoop dat deze zich kan scharen bij de categorie toppers in plaats van de categorie flops. Eens kijken waar we Sonic Forces kunnen rangschikken.

In Sonic Forces is Eggman er eindelijk in geslaagd de wereld over te nemen. Sonic wordt voor dood verklaard, maar het team blijft niet bij de pakken neerzitten. Voor het eerst in een Sonic-game kan je je eigen personage aanmaken en deze speelt tevens een grote rol in het verhaal. Jammer genoeg is dit verhaal het best te omschrijven als banaal. Er zit weinig diepgang in, geen memorabele nieuwe personages en de dialogen zorgen voor plaatsvervangende schaamte. Het verhaal heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Drie verschillende Sonic-ervaringen

Op vlak van gameplay gaat Sonic Forces voor diversiteit. Tijdens je avontuur zal je met drie personages spelen: je eigen avatar, de moderne Sonic en ook de klassieke Sonic van in de goede oude Sega Genesis-tijden. Bij de twee eerste personages spelen de stages zich af zoals in de hedendaagse Sonic-games. Je krijgt een driedimensionaal perspectief waarbij de camera de snelheid van Sonic probeert bij te houden en je de kans krijgt om onder andere homing attacks en slides uit te voeren. Verschil tussen je Avatar en Sonic zit in de krachten. Je kan voor je avatar een Wispon uitkiezen die een speciale aanval triggert zoals een vlammenwerper of een elektriciteitsaanval. Sonic kent dan weer de klassieke power om snel te boosten en iedereen uit de weg te rammen. In de Classic Sonic-stages speel je in 2D en worden de moderne Sonic-abilities weggehaald voor een klassiekere ervaring.

Op vlak van gameplay gaat Sonic Forces voor diversiteit.

Alle drie de stagesoorten werken goed en zijn vermakelijk om te spelen. Mijn favoriete levels blijven de ouderwets klassieke tweedimensionale levels, aangezien deze het meeste uitdaging bieden. De andere stages zijn echter net iets aangenamer om naar te kijken dankzij het uitstekende camerawerk dat altijd een perfect overzicht geeft van de beeldschone achtergrondlocaties. Verwacht je aan pyramides, planeten, rennen op reusachtige slangen en meer.

Je eigen Tails- of Knuckles-variant aanmaken

De customisation van je eigen personage is zeker ook een noemenswaardige feature aan Forces. Niet alleen kan je een eigen diersoort kiezen om je op te baseren en vervolgens allerlei gezichtsfeatures aanpassen, maar je kan ze ook helemaal aankleden met bergen aan verschillende kostuumonderdelen. Deze speel je vrij door missies te vervolledigen in de verschillende levels, waaronder er sowieso al missies zijn om iedere stage succesvol te beëindigen en nog één om een S-rank te behalen. Dat betekent dat je, zelfs als je geen aandacht schenkt aan de missies, alsnog honderden leuke snufjes als cowboyschoenen of vampierentanden kan vinden om je personage de looks te geven die jij in je hoofd had. Het is een zeer aangename toevoeging die gerust mag terugkomen in toekomstige telgen.

Plezier van korte duur

Het grootste probleem met de levels is dat ze veel te kort zijn. Sommige kunnen tot acht minuten duren, maar bijvoorbeeld de geheime levels zijn slechts één minuut lang. Dit is teleurstellend aangezien de geheime levels net de origineelste gameplaymechanieken bevatten. De korte duur geeft het level meer herspeelwaarde via verschillende paden en een scoresysteem, maar ook minder impact. In totaal zitten er dertig stages in deze game, wat je ongeveer vier uur zal nemen om uit te spelen. De diversiteit binnen de levels zit goed, maar de stages moesten hoe dan ook langer zijn om je waar voor je geld te geven. De eindbaasgevechten zijn nog een teleurstellend punt. Deze zijn stuk voor stuk veel te simpel, voorspelbaar en oninteressant.

07/11/2017
6,9
0

In z'n totaliteit is Sonic Forces een behoorlijk teleurstellende Sonic-game. De kern van de game zit goed waardoor de game vermakelijk is om door te spelen. Helaas zorgen de absurd korte speelduur, ongeïnspireerde eindbaasgevechten en het zwakke verhaal er voor dat dit een titel is die je best pas kan aanschaffen na een flinke prijsdaling.
  • Diverse levels
  • Uitstekende graphics
  • Eigen Sonic-personage customisen