Song of Horror

6,0

Song of Horror

Subtiele horror met een ambetant randje

za 16/11/2019
Gereviewed door Michael

Zijn er betere ideeën dan op donkere avonden, vlak na de omzetting van zomer- naar winteruur, wanneer de eerste vrieskou zich manifesteert én het bovendien pas Halloween is geweest, om exact dan een horrorgame te recenseren? Lijkt me niet. Song of Horror bestaat uit vijf afleveringen, en sinds 31 oktober zijn de eerste tweede episodes van het survival-/horrorspel beschikbaar. Doodgaan is een permanent feit, onuitwisbaar en terugkeren op je stappen kan niet, al heeft ontwikkelstudio Protocol Games daar een heel mooi alternatief voor uitgewerkt? Ik heb je aandacht te pakken?

De gelauwerde auteur Sebastian P. Husher is vermist, en tegelijk is ook zijn hele familie van de radar verdwenen. Als publisher begin je je dan uiteraard zorgen te maken, want zonder paradepaardje geen inkomsten, en dus stuurt hij een medewerker richting Hushers huis in de hoop hem daar – levend en wel – aan te treffen. Ook die brave ziel eindigt echter in de bodemloze put der verdwijningen, en al gauw blijkt een donker gedaante met als naam The Presence verantwoordelijk voor alles wat er hier aan het gebeuren is. Die antagonist wordt, volgens de ontwikkelaars zelf, aangestuurd door een complexe, geavanceerde vorm van artificiële intelligentie. Of ik dat in-game ook zo ervoer? Spannend was het zeker en vast, want elk personage kan sterven en ik was telkens benieuwd slash beangstigd … Is the end near?

Subtiele horror

Wie aan horror denkt, stelt zich ongetwijfeld luid gekrijs, onverwachte geluiden en explosieve angstmomenten voor. In Song of Horror blinkt dat trio uit door haar afwezigheid, want de manier waarop de sfeer in dit verhaal wordt gecreëerd, is technischer, stiekemer, angstaanjagender. De ontwikkelaars hebben de camera op zo’n manier geprogrammeerd, dat het een essentieel onderdeel van de beleving wordt; je ziet wat zij willen dat je ziet, je merkt de details op die vanuit andere perspectieven verloren zouden gaan en het personage waarmee je rondwandelt … Heeft meestal niets in de gaten. Er is een bepaalde scène, en ik probeer spoilers te vermijden, waarin de camera plots een heel andere positie aanneemt, om zo een pas verlaten gang in beeld te brengen, waar de protagonist weg van wandelt. Hij is zich er niet van bewust, maar jij als speler weet verdomd goed welk gevaar er – letterlijk – om de hoek loert.

Dat personage kan, zoals reeds vermeld, frequent iemand anders zijn, want de volgende in de rij gaat de verdwijning van de vorige hoofdrolspeler onderzoeken. Dat klinkt logisch en narratief is Song of Horror zeer goed uitgewerkt, maar een gebrekkige afwerking resulteert jammer genoeg in het creëren van vermijdbare frustraties bij mezelf, en wellicht ook bij het leeuwendeel van de spelers die dit vijfdelige avontuur in huis halen. Zo zijn er verschillende nauwe gangen, waar verschillende objecten staan waarmee je kan interageren. Een onnauwkeurige bediening, met muis én met controller, veroorzaakt echter foute interacties, waardoor je alweer in de vorige kamer belandt, een foutief object bestudeert of opnieuw dat ene laadscherm moet aanschouwen. Er zit veel potentieel in de manier waarop de locaties zijn samengesteld, maar een vlottere besturing is essentieel wil je dat het ontwerp z’n vruchten afwerpt.

Ook positieve puntjes

Een tweede bron van frustratie is de schijnbare willekeur waarmee personages aan hun einde komen. Ik kan begrijpen dat een deur openen waar expliciet op staat vermeld dat het einde nadert, zelden een goed idee is, maar een voorwerp aanraken kan evenzeer in het einde van je korte loopbaan als amateurdetective betekenen. Soms kan je gelukkig aan een gewisse dood ontsnappen door Quick Time Events tot een goed einde te brengen, en die toverden effectief enkele zweetdruppels tevoorschijn. De Spaanse indiestudio Protocol Games heeft dus zeker niet alles slecht gedaan, want de horror kan ook vermakelijk en spannend zijn.

6,0

Op dit ogenblik zijn twee van de vijf afleveringen binnen Song of Horror reeds beschikbaar. De Season Pass kost 22 euro, maar om heel eerlijk te zijn weet ik nog niet of ik die aankoop durf aanraden. De proloog was zeer vermakelijk, Episode 1 viel goed mee, maar we kunnen onmogelijk voorspellen hoe de rest van het spel zal evolueren. Misschien nog even afwachten richting het vervolg?
  • Subtiele horror
  • Narratief zeker oké
  • Vervelende besturing