SnowRunner

7,5
0

SnowRunner

"SnowRunner is een game waarvoor een aparte categorie gemaakt zou moeten worden"

Toen ik twee jaar geleden Mudrunner voorgeschoteld kreeg, moest ik toch even in mijn haar krabben. Geen snelle wagens en geen afgeborstelde circuits, maar een open wereld waarin alle natuurelementen aanwezig zijn om je pad van A naar B te dwarsbomen. Nu is het moment aangebroken om met het vervolg aan de slag te gaan: SnowRunner.

Mudrunner had een speciaal effect op mij. Het was iets totaal anders dan wat ik als fan van racegames gewend was. Geen snelle races en scherp bochtenwerk maar een game waarin ik traag maar gestaag, en met veel geduld, mijn einddoel bereikte. En dat terwijl ik er ondertussen alles moest aan doen om met mijn machine de natuurelementen te verslaan. In SnowRunner kreeg ik uiteraard dezelfde trage gameplay voorgeschoteld, maar ontwikkelaar Saber interactive heeft op bijna alle vlakken de game kunnen bijschaven en verbeteren.

De woeste wildernis

In de eerste plaats krijg ik niet een maar drie grote speelplaatsen ter beschikking. Waar ik in de eerste game een dikke 8 km² ter beschikking kreeg, is dit nu 30 km². Deze oppervlakte werd verdeeld onder de Russische wildernis van Taymyr, het sneeuwlandschap van Alaska en het rotsgebergte van Michigan. Het leuke is dat deze maps met elkaar verbonden zijn met tunnels waardoor er ook missies zijn die me van het ene continent naar het andere brengen.

Saber interactive heeft op bijna alle vlakken de game kunnen bijschaven en verbeteren.

Klinkt niet meteen realistisch, dat begrijp ik. Maar het zorgt er wel voor dat missies een stuk gevarieerder zijn én dat je goed moet nadenken over welk type vrachtwagen je kiest om aan een missie te beginnen. Eentje die goed offroad kan rijden of eentje met een voldoende grote laadbak zodat ik maar een keer over en weer moet rijden. Allemaal zaken waar ik rekening mee moest houden.

Met de vlam in de pijp...

Op z’n Ubisofts

Nu staan er maar liefst 40 voertuigen klaar waarmee je de wildernis in kan duiken. En voor de puristen is er ook goed nieuws, want een deel van deze trucks zijn gebaseerd op hun echte evenbeeld. Nu kan je het stuur overnemen van trucks van onder andere Caterpillar, Ford en Hummer. Hebben Hummer en Ford vrachtwagens hoor ik jullie denken? Nee, helemaal niet. Maar er zitten nu ook enkele Scout-voertuigen in de game.

Er staan maar liefst 40 voertuigen klaar waarmee je de wildernis in kan duiken.

Met deze 4x4’s kan je nu makkelijker het terrein verkennen en op zoek gaan naar Watchtowers. Wanneer je deze vindt, wordt er een stuk van de map zichtbaar én zie je onder andere upgrades en vrachtwagens die liggen te wachten om gevonden te worden. Klinkt natuurlijk erg bekend in de oren, want zowat elke Ubisoft-game gebruikt tegenwoordig deze techniek. Upgrades kan je ook verdienen door het succesvol uitvoeren van missies. Hiermee verdien je XP die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld je motor op te voeren, betere banden te laten steken of je wagen van een nieuw likje verf te voorzien.

Goed voor het klimaat is deze game niet.

De motor draait als een snoepje

Waar het allemaal om draait in deze game is natuurlijk de handling en physics van de vrachtwagens. In een woord: indrukwekkend. Ik had écht het gevoel dat ik met een zware vrachtwagen met enkele tonnen gewicht in de laadbak onderweg was en dat ik de grond bijna letterlijk onder mijn wielen voelde wegzakken. Het is dan ook aan te raden om regelmatig over te schakelen naar een low-rev versnelling, zodat je jezelf niet vastrijdt in de modder.

Op grafisch vlak heb ik weinig tot niets aan te merken.

Gebeurt dit toch? Dan kan je zonder problemen je winch vastmaken aan een boom die in de buurt staat om je zo uit de penarie te halen. Geen bomen in de buurt? Geen probleem! Je kunt ook een andere truck gaan halen om jezelf zo te bevrijden. En op grafisch vlak heb ik eigenlijk ook weinig tot niets aan te merken. De omgevingen zien er indrukwekkend uit en zeker met een laaghangende zon zijn de reflecties om duimen en vingers van af te likken.

Het geluid is op elke ondergrond anders.

Irritant stuk camera

Laat mij vooral meteen erg duidelijk zijn, SnowRunner is verre van een makkelijke game. Je geduld wordt op elk moment op de proef gesteld zodat je verplicht wordt om je tijd te nemen om van punt A naar punt B te rijden. Dit is geen game die je snel even wil oppakken om een half uurtje te spelen. Nee, voor deze game moet je tijd nemen om er helemaal van te kunnen genieten. En dan kan je je er best ook meteen bij neerleggen dat de camera niet je beste vriend zal zijn tijdens je tochten.

SnowRunner is verre van een makkelijke game.

Je hebt twee perspectieven: in de cabine van je truck of een overzicht achter je truck. Deze laatste is voor 90% van de gevallen de beste optie omdat je zo, uiteraard, het beste overzicht hebt op de situatie rondom je. Maar dit camerastandpunt moet je manueel verplaatsen, waardoor ik op sommige momenten meer aan het vechten was met mijn camera dan met de onwezenlijk diepe modderpoel waardoor ik mezelf een weg moest zien te vinden. En geloof me dat het nog erger wordt wanneer je een trailer aan je truck hebt hangen.

Eenzame spelwereld

Het is leuk dat je nu ook kleinere 4x4’s kan besturen om zo makkelijker door de wildernis te scheuren. Dit is écht wel een voordeel, want een truck met 18 wielen krijg je niet meteen makkelijk op een steile helling. Maar wanneer je met je Scout-voertuig op het asfalt durft te rijden, is de handling helemaal naar de haaien. Het lijkt wel alsof je constant op glad ijs rijdt en de achterkant van je wagen een eigen idee heeft over naar welke richting je uit moet.

En tot slot vind ik het ook ontzettend bizar dat ik tijdens al mijn missies geen enkel ander levend wezen ben tegengekomen. Geen dieren of mensen te bespeuren in deze weidse wereld. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de ontwikkelaars de focus willen leggen op de physics van de vrachtwagens en de deformatie van het terrein. Maar het zorgt er wel voor dat je jezelf wel héél alleen voelt op de wereld.

04/28/2020
7,5
0

SnowRunner is een game waarvoor een aparte categorie gemaakt zou moeten worden. Ja, het is een trucksimulator, maar eentje van een compleet ander niveau. Het is een game waarin je engelengeduld op de proef gesteld zal worden, maar waar de voldoening bij het voltooien van een missie gigantisch is. Het is een constant gevecht tussen machine en de natuur. Een gevecht dat verbazend leuk en relax is om te spelen.
  • Weidse omgevingen om te ontdekken
  • Veel variatie in voertuigen
  • Relaxte gameplay