User scoreAl 2 stemmen
5,8

Sniper Elite 3

We krijgen niet genoeg van de X-ray kill-cam

ma 14/07/2014
Gereviewed voor Xbox One, Xbox 360, PC, PS3, PS4 door Jonathan

Woestijnzand stuift in het rond terwijl een verzengende hitte ons lichaam geselt. We liggen urenlang in de Afrikaanse zon op ons slachtoffer te wachten want dat is wat ons werd opgedragen door onze bevelhebbers. Befehl ist Befehl, maar in deze omstandigheden is dat verre van een lachertje. Als we op deze wijze echter ‘den Duits' mogen decimeren, dan nemen we deze ongemakken er graag bij.

De enige man die een greintje weerstand kan bieden tegen de Duitse invasie is Karl Fairburne. Ditmaal moet onze elite-sniper ervoor zorgen dat de Nazi's hun nieuwste speeltje kwijtraken. In de hoop zo hun tirannie in Afrika af te zwakken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan want met maximaal drie wapens en enkele handgranaten op zak, kan dit een behoorlijk linke klus worden. Opnieuw komt Rebellion Oxford met geen overweldigend Sniper Elite-verhaal. Een of andere budgetschrijver werd aangesproken maar eerlijk gezegd kan ons dit niets schelen. Of een ijzersterk verhaal al dan niet past in dit genre laten we nog in het midden, iedereen weet waarom we Sniper Elite zo graag spelen: het stelt ons geduld en onze zenuwen op de proef, wachtend op dat ene perfecte schot. Geduld en stealth, maar ook een stevige portie lood vormen ook nu weer de basis voor Sniper Elite 3

Onzichtbaar geduldig zijn

Net zoals bij andere sniper-games, is het de bedoeling dat Fairburne zijn tegenstanders omlegt zonder zijn positie weg te geven. Zolang je geduldig bent kan je in zulke gevallen met de gouden plak naar huis. Wie niet geduldig is, kan de omgeving in zijn voordeel gebruiken. Door het geluid van defecte generatoren, overvliegende vliegtuigen of artillerie te gebruiken, kan je eenvoudig het geluid van je schot maskeren. Met deze tactiek kun je heel wat tegenstanders afknallen zonder gezien te worden. Hou echter ook rekening met de patrouilles. Een Duitse soldaat naar pierenland sturen, wil niet zeggen dat zijn kameraad hem niet ziet liggen en alarm zal slaan. Je kunt snel zijn en ook hem omleggen maar hierdoor neem je het risico dat je schot misschien wel gehoord wordt.

Gebeurt dit, dan krijg je de melding een nieuwe locatie te zoeken. Duitse soldaten weten ongeveer je snipernest zijn en zullen actief op zoek gaan naar jou. Een nieuwe locatie zoeken is een must wil je een vuurgevecht - en snelle dood - ontlopen. Je wordt dan als het ware een geest. Dit betekent niets meer of niets minder dan onvindbaar zijn. De Nazitroepen weten dat je er bent maar kunnen je, ondanks hun uitgebreide zoektocht, niet vinden. Frustrerend voor hen maar dubbel zo positief voor jou. Niet alleen kan je een nieuwe plaats zoeken om het bataljon spoorzoekende Duitsers één voor één neer te leggen, maar ook omdat je hierdoor meer ervaringspunten krijgt.

Punten verzamelen

Ervaringspunten zijn vooral handig om nieuwe wapens en items vrij te spelen die je vervolgens online en offline kan gebruiken. De basis van dit systeem is vrij eenvoudig: mol enkele Duitsers en je krijgt ervaringspunten. Dit aantal kan je trouwens sterk de hoogte in jagen wanneer je vijanden op spectaculaire wijze weet te vermoorden. Folterpraktijken zouden we het niet noemen maar een kogel door iemands testikels jagen levert een mooi extraatje op. Net zoals in het echt zal de soldaat niet meteen sterven. Aan jou de keuze om hem vroegtijdig uit zijn lijden te verlossen of hem alleen achter te laten waar hij na een tijdje door hevig bloedverlies toch nog het leven laat. In beide gevallen levert je keuze een aantal extra ervaringspunten op al krijg je er nog meer voor de laatste, sadistische methode. De geeststatus die je kunt verdienen - wanneer je positie ontdekt wordt en je tijdig van je schuilplaats ongezien naar een andere locatie kan gaan - levert veel punten op. De reden hiervoor ligt volgens ons bij het feit dat ontwikkelaar Rebellion mensen wil aanmoedigen om niet op één en dezelfde plaats te blijven hangen. Soldaten worden slimmer, het spel is uitdagend moeilijker geworden en de spelwereld is groter.

Spectaculaire traagheid

Het perfecte schot, daar is het ons in deze Sniper Elite 3 om te doen. Eerst moeten we een deftige locatie vinden om onze tegenstanders te kunnen snipen. Voor we deze hebben, kan het zijn dat je al een tiental soldaten de keel hebt overgesneden of met een handwapen (met geluidsdemper) hebt voorzien van een extra ventilatiegat. Hebben we dan toch dat ene ideale plekje gevonden, dan moeten we ons nog ingraven. Hiervoor kan je het snipernest beveiligen met boobytraps want het laatste dat je wilt, is dat je de hete adem van een Duits pistool in je nek voelt. So far so good. Nu moeten we de patrouilles van de wachtposten in de gaten houden en het patroon ontdekken. Anticiperen op omgevingsgeluiden voor je een schot afvuurt is een must wil je ongezien kunnen moorden. De gruwelijk coole X-Ray kill-cam is waar wij het helemaal voor doen. Kogels die schedels doen openspatten als watermeloenen, testikels die doorboord worden of longen, lever, hart en nieren die we aan stukken knallen. Dit alles in slow motion en tot in de kleinste details, het handelsmerk van de Sniper Elite-serie.

Grafisch is deze next-gen versie van Sniper Elite 3 top.

De hoofd- en zijopdrachten zijn uitdagend indien je Sniper Elite 3 op een deftig moeilijkheidsniveau speelt en ook het spelritme verschilt per level. De ene keer moet je een gedeelte van de missie afwerken in een absolute stealth-modus waar zelfs Solid Snake nog iets van kan leren, terwijl je tien minuten later als sniper uit de bol kan gaan. Schiet op alles wat beweegt en maak je vervolgens uit de voeten. Plant enkele boobytraps, zet bewakers op het verkeerde been en zet koers naar je hoofdmissie. De variëteit van spelbeleving - je kunt trouwens ook als een echte Rambo door alle levels gaan - is enorm, waardoor je telkens een ander spel voorgeschoteld krijgt. Heel goed voor de herspeelbaarheid van deze titel. Sniper Elite 3 telt in totaal acht missies maar op de hoogste moeilijkheidsgraad speelden wij dik dertig uur voor we het eindscherm zagen. We voltooiden bijna alle zijmissies en probeerden alle verzamelbare objecten, Long Shots en Sniper Nests vrij te spelen. Het enige vervelende spelelement is dat we het in bepaalde missies als sniper moeten opnemen tegen tanks. Keurig je missielogs lezen voor je de missie start is noodzakelijk wil je de gepaste wapens op zak hebben.

Duo-schietfestijn

Daarbovenop kan je heel de single player in co-op te spelen en is er een uitgebreide, op aanvalsgolven gebaseerde, survival spelmodus en multiplayer beschikbaar. Vooral in deze laatste modus zal je meermaals zelf het loodje leggen want de mappen werden zo getekend dat er voor elke speler voldoende schuilplaatsen zijn. Er zijn zelfs enkele modi waarin elkaar te lijf gaan onmogelijk wordt gemaakt; elk team moet verplicht binnen een afgebakende zone blijven om zo de kernfeature van het spel, langeafstandsschoten, te bewaren.

Grafisch is deze next-gen versie van Sniper Elite 3 top al merkten we wel enkele kleine grafische bugs op. Geen noemenswaardige fouten en zeker geen bugs die impact hebben op de spelervaring. Vijanden verdwijnen nu en dan of zakken zonder enige reden door de grond en belanden zo wellicht in het vagevuur. Wij krijgen er ervaringspunten voor en dat is het enige dat telt. De verschillende moeilijkheidsniveaus zorgen ervoor dat iedereen met dit spel aan de slag kan, al helpt de slow-motionfunctie waarbij Fairburne alle lucht uit zijn longen pompt zodat hij een nog beter schot kan afvuren, wellicht vooral de nieuwkomers. Hoe dan ook, waar het in dit spel om draait is tientallen Nazi's stijlvol afknallen. Een element waar Sniper Elite 3 onklopbaar is in zijn segment.

27/06/2014
8,4
User scoreAl 2 stemmen
5,8

Conclusie van Jonathan

Het lineaire spelverloop uit Sniper Elite 2 heeft in Sniper Elite 3 plaats moeten ruimen voor een open wereldmap. Ga, sta, kniel, zit of lig waar je wilt, leg iemand om zonder gezien te worden of knal er gretig op los vanuit je verschillende Sluipschuttersnesten. Grafisch stelt deze titel op next-gen consoles absoluut niet teleur. Ook al telt de single player maar acht missies, toch zijn er voldoende nevenmissies en verzamelbare objecten om de spelduur te verlengen. Mocht dit nog niet voldoende zijn, dan kan je nog steeds de online slagvelden onveilig maken of zien hoever je geraakt in de survival spelmodus.
  • Open spelkaart
  • Variatie in gameplay
  • Uitdagend