Slender: The Arrival

5,0

Slender: The Arrival

"Niet de moeite om je centen aan te spenderen"

ma 08/07/2019
Gereviewed voor Nintendo Switch door Yannick

Een aantal jaar geleden werd op een verrassend manier een horroricoon aan gamers geïntroduceerd: Slenderman. In de vorm van een gratis game kreeg je een angstaanjagende kleine game waarin je acht pagina's moet verzamelen terwijl je gestalkt werd in een bos. De rage zorgde voor een volwaardige game, die nu ook z'n weg heeft gevonden naar de Nintendo Switch.

De release van Slender: The Arrival heeft helaas z'n timing niet goed mee. De grote Slenderman-storm is namelijk al eventjes gekalmeerd en met de release van de dramatisch slechte film erbij heeft de reputatie van de creep een deuk gekregen. The Arrival is een game die de succesformule van de gratis game wil omvormen tot een volwaardige titel die de volle mep waard is. Jammer genoeg slaagt de ontwikkelaar hier niet heel goed in.

Sfeertje zit goed

De game begint veelbelovend dankzij een kalme introductie die je een beetje laat rondlopen in de gevarieerde omgevingen. Via notities en andere hints kom je een beetje meer te weten over de iconische Slenderman. Dankzij het lugubere sfeertje is dit een uitstekende manier om een game als deze in te leiden. Grafisch is de game niet bijzonder sterk op de Switch. Textures zijn niet erg gedetailleerd en er zijn maar een handjevol omgevingen die er indrukwekkend uitzien, zelfs in handheldmodus.

Gelukkig zijn de geluidseffecten en de muziek wel van hoogstaande kwaliteit, wat ontzettend belangrijk is voor een enge horror-ervaring. Qua audio slaagt de game erin je een ongemakkelijk gevoel te bezorgen, en dat laat het tot het laatste level nooit los. Toch laat de game op andere vlakken steken vallen, die het uiteindelijk een minder enge game maken dan de originele Eight Pages-game.

Te oppervlakkige gameplay

Een aspect is het feit dat Slenderman in deze game veel minder dreigend is dan in de gratis versie. Als je hem tegenkomt, kan je hem makkelijk ontlopen en zal het je pas na ettelijke ontmoetingen fataal worden. De onvoorspelbaarheid van een game over-scherm gaat hierdoor wat verloren, al wordt dit wel beter in de latere levels. Een tweede aspect is het feit dat deze game heel erg leunt op trial en error, en niet vermakelijke gameplay. Het enige wat je gaat doen in deze game is dingen verzamelen of activeren terwijl je gestalkt wordt. Niet alleen Slenderman, maar ook een kind met een mes zal iets later aan je geïntroduceerd worden. Deze vijand is een pak moeilijker te ontlopen, wat zorgt voor een hoop game over-schermen waar je weinig aan kan doen.

Het jammere is dat deze levels al heel snel repetitief beginnen aan te voelen. In plaats van het concept van de gratis game ook qua gameplay uit te breiden en op die manier boeiend te houden voor een lange tijd, hebben ze de basis behouden en die uitgerekt over enkele verschillende omgevingen. Hierom verkies ik zelfs nog de gratis versie de dag van vandaag op te starten. Het is enger, en het is gemaakt voor korte speelsessies. Enkel zo zal je erin slagen Slender: The Arrival uit te spelen, want de game is gewoon te frustrerend om uren aan een stuk te blijven spelen.

5,0

Slender: The Arrival was een paar jaar geleden al geen geslaagde game, wat het moeilijk maakt om de Nintendo Switch-versie aan te raden. De game ziet er niet bijzonder goed uit en slaat de bal mis op vlak van gameplay. Een luguber sfeertje en enkele gevarieerde omgevingen zijn helaas niet goed genoeg om voor een vermakelijke game te zorgen
  • Goed sfeertje
  • Meer te weten komen over Slenderman
  • Frustrerend en repetitief