7,9
User scoreAl 5 stemmen
6,7

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock lost het op

di 30/09/2014

Zoals wij bij 9lives gepassioneerd zijn door games, is Sherlock Holmes gepassioneerd door het detectivegebeuren. Zijn scherpe neus, uitmuntend gezichtsvermogen en intelligentie zorgden voor vele doorbraken in het fictieve leven van de privédetective. Hij is dan ook niet voor niets een van de bekendste personages. Niet enkel boeken, televisieprogramma’s of films zijn aan de Brit gewijd, ook games krijgen we op tijd en stond voorgeschoteld. Wij vulden onze pijp met tabak en losten enkele moordzaken op.

We hebben er na de lancering van The Testament of Sherlock Holmes twee jaar op moeten wachten, maar vanaf vandaag ligt het vervolg eindelijk in de winkelrekken. Het deel uit 2012 stelde heel wat mensen licht teleur door de matige graphics en talloze bugs en werd daarvoor in sommige reviews afgerekend. Er waren echter ook positieve elementen te bespeuren, waaronder het narratieve deel, de uitdagende puzzels en de gameplay. Sherlock Holmes: Crimes & Punishments doet het op alle vlakken beter. We kunnen dus spreken van een geslaagd vervolg. Hoedje af voor de ontwikkelstudio, dat na enkele missers een grote stap vooruit zet. In onze review gaan we iets dieper in op bovenstaande aspecten en de avonturen van de eigenwijze Brit.

Pyjamaparty

De ontwikkelaar van dienst is Frogwares. De studio met hoofdkantoren in Oekraïne en Ierland heeft zijn bekendheid te danken aan de reeds verschenen Sherlock Holmes-games, al werden die niet allemaal even goed onthaald. Met de laatste uit de serie konden we al eens aan de slag op Gamescom en doorliepen we een deel van de eerste missie. Daar de inleidende zaak, net als de overige missies, zo’n drie tot vier uur duurt, kregen we slechts een klein deel te zien. Met een reviewexemplaar veranderde dat gegeven en konden we Sherlock begeleiden door alle zes missies. Zoals als op Gamescom, starten we ons avontuur in pyjama. De privédetective verwacht ons duidelijk niet en geblinddoekt schiet de Brit in het wilde weg zijn appartement aan flarden. Voor heel even kruipen we in de huid van zijn beste vriend en dokter John H. Watson om hem op andere gedachten te brengen.

Niet veel later wordt Sherlocks hulp ingeroepen voor een eerste moordzaak. In nachtkledij op onderzoek gaan behoort niet tot de mogelijkheden en dus zal de detective eerst gepaste kleding moeten aantrekken. In de slaapkamer van het appartement in 221B Baker Street staat een kleerkast met diverse kostuums, naast een make-up tafel. Naargelang de noden van een bepaalde missie moet de privédetective zich vermommen om op onderzoek uit te trekken of verklaringen los te krijgen. Dat kan door bijvoorbeeld een zeemanskostuum aan te trekken, maar ook brillen en gezichtsbeharing maken Sherlock Holmes onherkenbaar. Tijdens de eerste missie is er nog niets ontgrendeld, dus moeten we het stellen met het standaard detectivekostuum. Hoog tijd om met de koets naar de plaats van het delict te reizen.

Deductie

We hebben er even op moeten wachten, maar het eerste in-game laadscherm is een feit. Daarbij staar je enkele seconden naar een beeld van Sherlock en Watson in een koets, maar die ‘verloren tijd’ kan ook nuttiger gespendeerd worden. Die gedachtegang hadden de ontwikkelaars bij Frogwares ook en dus maakten ze de laadschermen iets functioneler. Daar waar je anders weinig meer kan doen dan wat met je vingers te draaien, kan je in Sherlock Holmes: Crimes & Punishments je notitieboekje eens doornemen. In dat boekje staan alle belangrijke elementen, waaronder verhoren met de potentiële daders en verzamelde documenten. Aangezien we op weg zijn naar de eerste moordplek en er dus nog niets genoteerd staat in het schriftje, zit er niets anders op dan even geduld uit te oefenen...

Sherlock Holmes boekt veel vooruitgang,
net als de ontwikkelstudio.

Eens aangekomen bij de woning van het eerste slachtoffer maken we kennis met zijn vrouw. De kersverse weduwe had een niet al te best huwelijk en dus wordt ze op het verdachtenlijstje geplaatst. Naarmate de zaak vordert, ontmoet Sherlock nieuwe mensen die elk wel een reden kunnen hebben om de zeeman met een harpoen aan een muur te spiesen. Aan de hand van ondervragingen, het zoeken naar bewijsmateriaal en het oplossen van puzzels zal de privédetective uiteindelijk tot een besluit moeten komen en een verdachte aanduiden. Net zoals in de boeken en de films beschikt Sherlock ook in de game over het vermogen om conclusies te deduceren uit soms schijnbaar onbelangrijke aanwijzingen. Net dat vermogen maakt van hem de beste detective en een goede hulp voor de politie van Scotland Yard.

Papierberg

Inspecteur Lestrade, een nogal klein uitgevallen politieagent, roept meermaals de hulp in van Sherlock. De falende Londense politie bakt er in sommige zaken bitter weinig van en dus zit er niets anders op dan de detective te contacteren. Gelukkig kan er gebruikgemaakt worden van de faciliteiten in Scotland Yard. Daardoor kunnen we zelf een autopsie uitvoeren, het bewijsmateriaal doornemen in de voorziene kamer en de verschillende verdachten die achter tralies vertoeven, verhoren. Ook in het appartement van Sherlock zelf vindt heel wat speurwerk plaats. In zijn eigenste mini-labo maakt hij vloeistofmengelingen om bijvoorbeeld inkt op verbrand papier zichtbaar te maken of experimenteert hij met wat giftige en vleesetende planten.

Daarnaast staan er bergen papier in de woonkamer. Aan de ene kant tientallen encyclopedieën, aan de andere kant veel te veel oude kranten en ergens tussenin nog een aantal belangrijke papieren stukken die op tijd en stond geraadpleegd moeten worden. Nieuwsfeiten kunnen een doorslag geven op het al dan niet slagen van een missie en dat zal je geweten hebben. Slaag je erin om de correcte dader aan te duiden, dan zal de schrijvende pers een positief woordje over je neerpennen. Duid je echter de verkeerde persoon aan die vervolgens zelfmoord pleegt, dan zal je het ook hebben geweten...

Keuzes. Moeilijke keuzes.

Het belangrijkste element in Sherlock Holmes: Crimes & Punishments is misschien wel het deduction board. Belangrijke elementen zweven daarin over je scherm en het is aan jou om twee bij elkaar horende zaken aan elkaar te linken. Daardoor verschijnt er een conclusie die je meer informatie geeft. Laat je echter niet vangen, want meestal moet je een keuze maken tussen twee tegenstrijdigheden, afhankelijk van hoe jij de zaak voor je ziet. Naarmate de tijd vordert, je meer bewijsmateriaal verzamelt en je dus meer elementen kan aanduiden, wordt het iets ingewikkelder. Lukt het om tot een juist besluit te komen of zit je er toch naast? Als je het écht wilt, kan je te weten komen of je de correcte dader hebt aangeduid en alle aanwijzingen hebt gevonden. Ben je niet tevreden met de uitkomst, dan biedt de game je de mogelijkheid om iemand anders als dader aan te duiden. Wees daarbij wel gewaarschuwd voor eventuele spoilers en de gevolgen van je keuzes.

Op vlak van gameplay doet de nieuwste uit de serie het een pak beter dan het vorige deel en dat mag ook gezegd worden van het grafische aspect. Voor het eerst gebruikt de ontwikkelstudio de Unreal Engine 3 in plaats van hun erbarmelijke zelfgemaakte in-house engine die voor heel wat problemen zorgde bij het porten naar consoles. Er worden veel meer details weergegeven, de belichting zit een stuk beter in elkaar en de omgevingen voelen levendiger aan. Met graphics als Killzone: Shadow Fall krijgen we niet te maken, maar niettegenstaande zorgt de vooruitgang wel voor een betere game-ervaring. Auditief valt het lichtjes tegen. De politieagenten klinken allemaal hetzelfde en veel emoties weten de stemacteurs jammer genoeg niet in hun personages te leggen. Slechts enkele verbeterpuntjes voor het vervolg. Het kon veel slechter.

30/09/2014
7,9
User scoreAl 5 stemmen
6,7

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments is op alle vlakken beter dan zijn voorganger. Niet enkel grafisch ging de game er serieus op vooruit, ook de gameplay op zich is sterk verbeterd. Een aangenaam verhaal met gepaste humor, enkele leuke puzzels en tientallen mogelijkheden om een verkeerde dader aan te duiden maken van Sherlock Holmes: Crimes & Punishments een must voor wie graag op onderzoek uittrekt en in andermans zaken neust. Met zes missies staat het detectiveverhaal garant voor zo’n kleine twintig uur aan gameplay. Meer dan genoeg om te bewijzen dat je de beste detective bent.
  • Grafische vooruitgang
  • Interessante moordzaken
  • Leuke puzzels