Shaq Fu: A Legend Reborn

5,5

Shaq Fu: A Legend Reborn

Wedergeboorte van een legendarisch slechte serie

zo 17/06/2018
Gereviewed voor PS4 door Lazlo

Wie een snelle Google search doet naar Shaq Fu ontdekt algauw dat die eclectische beat-em-up eentje was die beter dood en begraven bleef. Toch is er een (heel kleine) cult following rond de titel ontstaan die met een heuse injectie aan crowdfundingcenten een (spiritueel) vervolg aan deze ‘branding deal gone wrong’ wilt breien. Of dat het geld waard was, vertel ik je hieronder.

Verwacht niet veel van Shaq Fu. Hoewel je met één van ‘s werelds meest iconische basketbalsterren aan de slag kan, is er geen basketbal aan de orde in deze titel.

Een korte origin-story vertelt je namelijk dat Shaq geadopteerd werd door een Chinees gezin, waar hij als ‘donker getinte Aziaat’ niet gerespecteerd werd en tijdens zijn schooljaren tot in den treure gepest werd. Als tegenreactie gaat de jonge snaak in training bij een lokale cliché martial arts-grootmeester waar hij gevechtskoning wordt. Enkele jaren later, wanneer Shaq groot en sterk is, moet hij de oude rakker redden van een vreemde invasie in zijn thuisstadje.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Het verhaal achter Shaq Fu: A Legend Reborn varieert van flinterdun tot geforceerd vervreemdend. Deze game acht zich de Deadpool onder de video games; zelfbewust en volledig oké met zijn belabberde status. Je wordt in alle aspecten van het spel overladen met ‘we know this sucks, but it still exists’ humor. Zo zijn je tegenstanders Hollywood celebrities, omringd door leeghoofdige bodybuilders en - for some reason - uit de kluiten gewassen bikers die alles zullen doen voor hun plastic goden. Oh ja, en je ultieme vijand is een Justin Bieber-lookalike met de hippe naam Baby Face. Die mop an sich komt alvast drie jaar te laat.

Hoewel ik niet meteen kan zeggen dat de moppen in deze game me echt aan het lachen kregen, kon in de absurditeit van de humor bij momenten wel appreciëren. De gameplay bleef verder best basic, met een standaard aanval die je combo-punten laat opbouwen. Met genoeg punten kan je een krachtigere aanval uitvoeren. Per vijand die je neerlegt, krijg je ook een aantal punten die je dan weer helpen opbouwen naar een stevige ground slam-aanval. Daarnaast zijn er een hoop omgevingselementen om mee te experimenteren, zoals tonnen die je kan rollen, en verkeersborden waar je serieus wat schade mee kan aanrichten.

Ruwe randjes

Spelomgevingen zijn driedimensionaal, ondanks dat de game een side-scrolling beat-em-up is. Niets mis mee, al helpt het niet altijd met het raken van de klappen in gevechten. Gelukkig zijn gevechten niet bepaald moeilijk. De moeilijkheid van de game wordt voornamelijk bepaald door het aantal vijanden die op het scherm staan. Verder stuurt de game geregeld nieuwe vijanden op je af die vaak slechts een lichte variatie zijn op een andere tegenstander die je tegenkomt. Eindbazen kan je vaak door omgevingselementen gemakkelijk uitschakelen. Anders kan je met steeds dezelfde tactiek iedere eindbaas een kopje kleiner maken.

Ieder level laat je trouwens ook punten opbouwen per omgevingselement of vijand die je aan gort slaat. Op zich niets nieuws, maar het spel geeft je de indruk dat het credits zijn waar je elders in het spel nog wat mee bent. Er is echter geen cosmetics shop die je Shaq een andere look kunnen geven, en speciale power-ups - zoals een cactussenpak waar je naalden mee kan afvuren - zijn level-gebonden en hoef je niet vrij te kopen. De credits zijn met andere woorden een beetje een leeg score-systeem waar de game geen specifieke meerwaarde aan koppelt.

5,5

Shaq Fu: A Legend Reborn wilt van het imago van een historisch slechte game gebruik maken om enkele goedkope moppen in videogame-vorm op je af te vuren. Veel vlees zit er niet om het been bij deze beat-em-up, met vrij basic gevechtsopties en geen mogelijkheid om echt gekke combo’s te maken. Voor net geen 15 euro is A Legend Reborn niet bepaald een dure titel, maar echt een insta-buy kan je hem ook niet noemen.
  • Humor die soms wel te smaken valt
  • Op zich een redelijk degelijke beat-em-up
  • 3D-levels zorgen voor wat probleempjes in combat