Seven: The Days Long Gone

8,9
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Seven: The Days Long Gone

Thief-kloon, maar dan véél beter

di 05/12/2017
Gereviewed door Michael
0 reacties

Het is een publiek geheim dat Seven: The Days Long Gone ongelooflijk veel inspiratie haalde bij Thief, dat andere bekende videospel met een meesterdief in de hoofdrol. Voeg ex-ontwikkelaars van CD Projekt RED aan de mix toe, en je verkrijgt een potentiële indiekaskraker die ik maar al te graag onder handen wilde nemen. Hoe mijn zakkenrolleravonturen zijn verlopen? Ik vertel het je graag in onderstaande recensie.

Teriel is ditmaal de zakkenroller van dienst en zijn grote angst zou weleens waarheid kunnen worden. De fictieve alternatieve versie van Alcatraz, Peh genaamd, blijkt de bestemming van het schip te zijn waarop hij gevangen zit. Bovendien kroop er een gruwelijke demon in Teriels hoofd die plotseling alles voor het zeggen heeft; enkel indien er naar diens uitspattingen wordt geluisterd zal onze protagonist uit zijn benarde situatie kunnen ontsnappen. Jij krijgt de hoofdrol in dit isometrisch actiespel waarin één regel centraal staat: een dief kan zich blijkbaar erg weinig misstappen veroorloven. Geen enkele zelfs. Gelukkig staat de demon na verloop van tijd aan jouw kant en zo kruipt hij in de rol die Navi tijdens Ocarina of Time voor Link vervulde. Waardevol advies en interessante tips gidsen je doorheen je nieuwe omgeving in de hoop er zo vlug mogelijk te ontsnappen.

Jij bent de baas

Wat meteen opvalt is het gevarieerde wapenarsenaal waarmee Teriel de verschillende opponenten onschadelijk kan maken. Doorgaans krijg je in soortgelijke games wel de mogelijkheid om opmerkzame bewakers en ander gespuis te mollen, de manier waarop wordt echter al gauw eentonig waardoor je toch maar voor de onopvallende aanpak opteert. Seven: The Days Long Gone bood mij echter op elk ogenblik de opportuniteit om vol in de aanval te gaan, met allerlei traditionele én dystopische wapens waardoor verveling alsook eentonigheid onbestaande is. Verwacht geen button smash-gameplay, daarvoor bestaat het aRPG-genre, maar traag kan je de actie ook niet noemen. Soms zal je echter wél wat voorzichtiger te werk gaan, maar enkel wanneer je dat zelf wilt. Full force ergens binnenstormen en iemand omver knallen kan, een uniform stelen en op je gemakje binnenwandelen ook. Als dief ben je je eigen baas, dat is een onbetaalbaar voordeel.

Nog zo’n element dat aan de snelheid bijdraagt, is de isometrisch geperfectioneerde parkourdiscipline, waarmee je je pijlsnel langs muren, ziplines en andere obstakels begeeft. Vergeet het first- of third-person-perspectief eventjes, want ook met een bovenaanzicht kan je perfect hindernissen overwinnen door de omgeving positief uit te buiten. Een foutje is echter snel gebeurd, en donkere krochten wachten om de protagonist op te slorpen. Dat resulteert in onvermijdelijk toenemende sterftecijfers; hopelijk leer je beter uit je fouten dan ondergetekende. Soms duurde het namelijk even vooraleer de ideale route in mijn geheugen was geprent. Na verloop van tijd stop je gelukkig wel met leergeld te betalen, want upgrades liggen hier en daar verspreid. Wie veel verkent, zal snel een betere dief worden.

Dit spel steelt je geld niet

Het narratief onderdeel, dat als rode draad doorheen de game loopt, houd je zo’n tien uur zoet, waarna je nog tientallen optionele missies kan voltooien. Wanneer je dat met de zakkenrolopties combineert verkrijg je toch een mooi pakketje dat voorlopig slechts 26,99 euro kost. Koppel daaraan de mogelijkheid om tientallen uren te exploreren om de allerbeste werkwijze voor een missie te bekokstoven en je kan niet anders dan concluderen dat Seven: The Days Long Gone een fantastische game is die je eigenlijk onder je digitale kerstboom moet leggen … Als dit genre je interesseert natuurlijk.

 

Releasedatum
01/12/2017
8,9
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van Michael

Seven: The Days Long Gone is zo’n videospel dat je op verschillende manieren kan voltooien. Al sluipend, constant bebloed van dat vele moorden of door tactisch te werk te gaan. Indien je door de missies zou rushen doe je er net geen tien uur over, als je explorerend te werk gaat een pak meer. Dat is gelukkig zeer belonend, want zo upgrade je Teriel tot een meesterlijke dief, die zijn gelijke wat mij betreft in geen enkel ander videospel tegenkomt. Van een compliment gesproken.
  • Fantastisch verhaal
  • Omgevingen worden goed gebruikt
  • Jouw manier is de beste manier
  • Wapens, wapens, wapens
  • Leercurve kan moeilijk zijn