The Settlers: History Collection

6,0

The Settlers: History Collection

"De bundel geeft je een mooi beeld van de evolutie van het RTS genre"

do 06/12/2018

Ligt het aan mij of worden er de laatste tijd steeds meer oude toppers opgespit? Spyro Reignited, Castlevania: Requiem, een remaster van Warcraft 3 die in het verschiet ligt... Ubisoft springt met The Settlers: History Collection met veel plezier mee op die trein. De iconische RTS reeks die het genre mee heeft opgebouwd ziet na acht jaar radiostilte terug het zonlicht. De moeite om in huis te halen?

Een RTS boegbeeld

Deze History Collection bundelt alle zeven games die tussen 1993 en 2010 zijn uitgekomen. Vooral de eerste drie games hebben een grote invloed gehad op het RTS genre. Doordat ze alle zeven op verschillende consoles en platformen zijn uitgekomen (waarvan sommigen nu niet eens meer in omloop zijn), is het fijn om op deze manier toch op een eenvoudige manier toegang tot de hele reeks te krijgen. Bovendien bevat de History Collection ook vele expansions.

Deze bundel is geen volledige overhaul van de oude systemen maar alles is min of meer bewaard gebleven zoals het oorspronkelijk was. Bevroren in de tijd, om het anders te verwoorden. Waarom wordt die nu weer bovengehaald? Hoogstwaarschijnlijk als voorproevertje op The Settlers 8, de aankomende titel die normaliter in 2019 verschijnt. Op deze manier stoomt Ubisoft ons alvast klaar voor die toekomstige release.

Bovendien heeft Ubisoft ook de moeite gedaan (alleszins toch een beetje) om de collectie voor een zo breed mogelijk publiek open te stellen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat de hele collectie, zelfs de oudste games, naar hedendaagse resoluties zijn aangepast (desondanks de zwarte band aan de schermrand bij sommigen) of dat multiplayer ondersteund wordt (die waarschijnlijk geen records gaat breken qua spelersaantallen, maar goed – het zit er wel in).

Een documentaire van het genre

Er zitten in deze History Collection games van voor de milenniumwisseling die bewust onveranderd zijn gelaten. Je kan je dus waarschijnlijk wel voorstellen dat sommigen daaronder nogal verouderd aanvoelen. Wat is daar dan het nut van?

Kort samengevat: voor documentaire-achtige doeleinden. De bundel geeft je een mooi beeld van de evolutie van het RTS genre doorheen de jaren. Van de eerste tot de laatste zie je de overgang van de beginselen van city building met focus op de productieketen, naar een meer economisch model met gold als cruciale resource, tot uiteindelijk de meer hero-centrische RTS games. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je ze alle zeven op rij van A tot Z uitspeelt (zeker omdat de eerste twee titels heel stroef spelen), maar toch raad ik aan ze allemaal in chronologische volgorde eens te proberen, al is het maar voor een paar uurtjes.

Gebrek aan extraatjes

Dit is geen must, maar extraatjes zoals de aparte soundtrack, concept art of interviews van devs en gelijkaardige commentaar is jammer genoeg niet aanwezig. Aangezien de hele collectie toch aanvoelt als een eerbetoon of documentaire was dit zeker welkom geweest.

Redelijk prijzig voor een museumbezoek

De History Collection met alle zeven games kost 40 euro. Iedere game is ook individueel beschikbaar, waarbij ze van de oudste naar de recentste oplopen van 5 tot 15 euro. Aan de prijs op zich zal je je broek niet scheuren – wat mij voornamelijk stoort is wat je voor je geld in ruil krijgt.

Versta me niet verkeerd, de collection is zeker plezant om door te nemen, maar écht volwaardige games moet je niet verwachten. De spellen zijn hopeloos verouderd en persoonlijk vond ik de meer recente titels al niet echt leuk meer toen ze net uitkwamen, wat intussen bijna tien jaar geleden is. Het fijne aan de History Collection is de documentaire-achtige ervaring die er aan vasthangt. De games zelf zijn te gedateerd om voor pure gameplay nog 40 euro neer te tellen. Om die reden raad ik het ook niet aan om individuele titels te kopen maar ofwel het volledige pakket, ofwel niets. Tot slot zijn deze gerevampte games enkel beschikbaar in Uplay, het persoonlijke platform van Ubisoft, waar ik ook geen fan van ben.

6,0

The Settlers: History Collection biedt een zeldzame ervaring. De bundel is het enkel waard voor nostalgische/educatieve doeleinden en een uitgelezen kans om de evolutie in RTS-games eigenhandig te bekijken. Als documentaire van het genre was extra content zoals artwork of een kijk achter de schermen welkom geweest, maar die is hier jammer genoeg niet. Misschien een beetje aan de dure kant maar voor wie geïnteresseerd is in games als ‘studieobject’, bij gebrek aan een betere verwoording, kan dit een leuke catch zijn. Het heeft mij in ieder geval al benieuwd gemaakt naar The Settlers 8 volgend jaar.
  • De bundel lijkt op een ‘documentaire’ van het RTS genre
  • Fijn om moeilijk te verkrijgen titels uit een toonaangevende reeks opnieuw beschikbaar te hebben
  • Rustgevende, ontspannende ervaring om deze oude classics te spelen