Serious Sam 4

7,0
0

Serious Sam 4

Eindeloze horden monsters, hersenloos knallen op alles dat bougeert en halfbakken oneliners – dat is Serious Sam in een notendop. De iconische run ‘n’ gun shooter reeks is voor velen onder ons pure nostalgie en na grofweg 9 jaar sinds de vorige niet-spin-off titel is Serious Sam 4 nu eindelijk uit. Speelt deze jongste telg even sappig als wat ik me van de reeks herinner of liggen de gloriedagen van onze macho protagonist Sam Stone toch in een rooskleuriger verleden?

Exact wat je verwacht

Laat ons aftrappen met de vraag die iedere old-school fan bezighoudt: ja, Serious Sam 4 is exact wat je verwacht en gehoopt had. Dezelfde tijdloze vooruit-achteruit-links-rechts en linkermuisknop formule van weleer vind je ook in krak dezelfde staat hier terug. En da’s prima, want ook anno 2020 blijft dat verrassend plezante gameplay opleveren. Al hangt dat uiteraard voornamelijk af van hoe die formule wordt ingekleurd.

Guns & guts

De grootste succesfactoren van Serious Sam 4 zijn nog steeds het brede scala aan iconische monsters die je in eindeloze golven overspoelen en het uitgebreide wapenarsenaal waarmee je ze even consistent opdweilt. Als twee keerzijden van dezelfde medaille vormt dat van begin tot eind de kern van het spel. Dankzij nieuwe technologie word je nog meer dan ooit tevoren bedolven onder immense aantallen aliens, die soms met honderden tegelijkertijd op je af komen gestormd. Aan jou om ze tot dampende hoopjes ingewanden en rode smurrie om te toveren, wat met behulp van wapens als de shotgun, rocket launcher, devastator, SBC cannon... en gadgets als de black hole of time warp voor Sam een koud kunstje is.

Nieuwe goodies

Bovendien kan je je wapens ook upgraden om ze wat extra kick te geven, bv. met een grenade launcher voor je shotgun of een lock-on systeem voor je rocket launcher. Daarnaast brengt de game een tikkeltje vernieuwing met een talent tree waar je basic maar plezante perks kan aanschaffen. Zeker de latere talents zijn iets om naar uit te kijken, aangezien deze je bv. toelaten om heavy weapons te dual-wielden. Niets zo leutig als met kanonskogels en laserstralen tegelijkertijd je vijanden aan gort schieten. Verwacht wel geen zotte nieuwigheden van de guns, gadgets of talents, al is dat ook niet nodig om je ferm te amuseren.

Klassiekers als de Werebull en Headless Kamikaze worden vervoegd door interessante nieuwkomers zoals de brakende Belcher en de imposante hamer-dragende Zealot.

Omweg maken loont de moeite

Veel van die extraatjes unlock je door side quests uit te spelen: deze zijn “optioneel” maar, als we eerlijk zijn, redelijk cruciaal om je de volledige Serious Sam experience te geven. Een playthrough zonder alle sappige goodies eens te hebben uitgetest is gewoon niet af. De side quests zelf vinden overigens ook het wiel niet opnieuw uit en liggen in het verlengde van de standaard gameplay: monsters afknallen à volonté, met een minimum aan verhaal om je detour enigzins te verantwoorden en een nieuw wapen, gadget of andere upgrade als beloning. Je ziet trouwens op voorhand wat je voor een bepaalde side quest gaat krijgen, als een wortel die voor je hangt te bengelen en waardoor je uiteraard geen enkel omweg wilt missen. Meer hoeft dat eigenlijk niet te zijn.

Vista’s & punchlines

Terwijl je van encounter naar encounter gaat, kom je doorheen de maps (die zich deze keer niet in Egypte maar in Europese landen als Frankrijk, Italië en Griekenland situeren) soms indrukwekkende vista’s tegen. Dat geeft het spel qua visuele inkleuring, die doorgaans eerlijk gezegd nogal tegenvalt, wat extra flair. Ook de diverse soorten aliens blijven zoals in het verleden zeer herkenbaar en uniek: klassiekers als de Werebull en Headless Kamikaze worden vervoegd door interessante nieuwkomers zoals de brakende Belcher en de imposante hamer-dragende Zealot. Qua thema zit er dus meer dan voldoende afwisseling in het enemy roster om niet te gaan tegensteken.

Last but not least: Serious Sam zou Serious Sam niet zijn zonder knullige oneliners die de toon van het spel veel luchtiger maken dan pakweg een Doom of Shadow Warrior. Voor velen zullen die punchlines er op of er onder zijn, ikzelf kon ze best smaken en vind ze een een aangename adempauze tussen slachtpartijen door.

Technische mankementen

De tekortkomingen van Serious Sam 4 zijn vooral van technische aard. Bij het opstarten van een campagne level is de laadtijd bijzonder pittig, zelfs met een ssd. Verder lijken elementen in de achtergrond soms plots uit het niets op je scherm te springen, alsof ze vertraagd ingeladen worden. Vooral bij cutscenes is dat het geval. Die zien er bovendien erg houterig, onafgewerkt en archaïsch uit, in het bijzonder de animaties en gezichten van de NPCs. Wellicht (of hopelijk) worden die technische mankementen er snel uitgepatched, wie weet.

Encounters mogen iets minder inzetten op kwantiteit en iets meer op kwaliteit.

Veeleisend voor doorsnee graphics

Vervelender zijn de relatief hoge grafische vereisten voor zo-zo graphics. Ik zei het eerder al: de omgevingen bevatten coole vista’s maar daarbuiten is Serious Sam 4 op visueel vlak niets om over naar huis te schrijven, zeker omdat er soms random framedrops plaatsvinden (zelfs met een deftige pc op grafische settings die je normaliter zeker moet kunnen trekken). Ondanks die middelmatige graphics is het spel redelijk belastend voor je hardware, dus check zeker je specs en de systeemvereisten vooraleer je de game aanschaft.

Non-premade co-ops bieden weinig meerwaarde

De campagne kan je trouwens ook in online co-op spelen met een groep van max. 4 spelers en bovendien kan je de spelregels van je sessie naar hartenlust tweaken (bv. oneindige kogels). Jij en je teamgenoten spelen echter naast elkaar, niet met elkaar: je moet bv. niet reviven aangezien je gewoon respawnt, en er is naar mijn gevoel geen wezenlijk verschil in gameplay (toch niet als je met randoms speelt) tussen menselijke teamgenoten en de NPCs die je helpen in de single player campagne. Daar waren een paar extraatjes toch welkom geweest.

Kwantiteit boven kwaliteit hoeft niet in 100% van de encounters

Tot slot nog een laatste bediscussieerbaar werkpuntje dat mogelijks niet echt past binnen de vertrouwde Serious Sam-filosofie, maar dat naar mijn gevoel het spel in zijn totaliteit wel iets interessanter had gemaakt. Vijandelijke encounters mogen iets minder inzetten op kwantiteit en iets meer op kwaliteit, toch af en toe. Momenteel is het zo dat je gewoon overspoeld wordt door enemies en ondanks dat ieder type vijand zijn eigen unieke aanvalspatronen heeft, maakt dat weinig uit. Je maait alles zonder nadenken op dezelfde manier neer. Dat is leuk, maar af en toe een iets meer “beredeneerde” uitdaging zou welkom zijn. Zeker voor de bazen is dat het geval: ondanks dat deze qua thema heel nice zijn, blijven ze op vlak van gameplay vaak gewoon kogelspons-pushovers. Om die reden maakt het ook niet echt uit welk wapen je gebruikt.

In principe heeft ieder wapen zijn eigen voor- en nadelen en is het aan jou om het beste gereedschap voor de job uit de kast te halen, maar omwille van bovenstaande opmerkingen is dat absoluut niet nodig. Daardoor verliezen ook de wapens een beetje hun niche specialiteit en speel je vaak uitsluitend met je favoriete geweer ongeacht de situatie, tot je kogels op zijn of je het wapen in kwestie kotsbeu bent natuurlijk. Indien je hier heel af en toe wat meer richting een bepaald geweer werd gestuurd (zonder je daartoe te verplichten), dan zou dat de algemene flow van de combat (bv. bij boss encounters) volgens mij ten goede komen.

03/20/2020
7,0
0

Developer Croteam heeft weer een mooie toevoeging neergepoot binnen de Serious Sam franchise zonder daarbij de kernwaarden van de reeks te verliezen, zelfs na al die jaren. Tonnen wapens, aliens en platte punchlines passeren de revue en zijn nog even plezant als hoe ik het me herinner. Ondanks de technische mankementen en relatief hoge grafische vereisten blijft dit qua content exact wat fans verwacht hadden, zelfs met een tikkeltje vernieuwing (zonder echt origineel of innovatief te zijn). Zeker een aanrader voor wie wat uurtjes wenst te vullen met hersenloos plezier.