User scoreAl 3 stemmen
8,0

Sea of Thieves

"Niet de zee van pret die ik verwacht had"

zo 01/04/2018
Gereviewed voor PC door Lazlo

Het werd al snel duidelijk dat de nieuwste titel van het getalenteerde Rare zich op een wel zeer specifieke niche zou focussen. Niet alleen moet je in Sea of Thieves fan zijn van het shared world-principe. Je moet ook nog eens over een trouwe groep vrienden beschikken om de potentiële uren plezier uit de game te persen. Is het sterk geanticipeerde Sea of Thieves een aankoop waardig? Je leest het hier.

Voor ik in de details kruip van wat goed en minder goed is aan Sea of Thieves, geef ik je graag even mee dat ik vorige week al een eerste mening gaf over de game. De argumenten die ik daar aanhaal, blijven ook nu overeind staan. Zeker lezen, dus, als je een volledig beeld van de game wil.

Authentieke piratencrew-ervaring

Sea of Thieves focust zich eigenlijk maar op één ding: een memorabele co-op ervaring. En het moet gezegd: wanneer je een crew van drie of vier vrienden bij elkaar weet te schrapen, vliegen de uren in deze game voorbij. Hoewel ik ook enige ervaring heb ik Guns of Icarus – een game die op sommige vlakken teert op een gelijkaardig concept – is dit de eerste game die ik ooit speel waar dat gevoel van écht teamwork zo sterk aanwezig is.

Je bént gewoon deel van een piratencrew. Dat wil zeggen: één iemand zorgt ervoor dat de zeilen optimaal gedraaid en uitgeklapt zijn, één iemand navigeert het schip met een oog op de landkaart onderin het schip, één iemand houdt de uitkijk naar andere piraten, én natuurlijk: één iemand bemant het roer. Samen zorg je ervoor dat missies tot een goed einde worden gebracht. En dat is machtig.

Niet alleen het schip besturen is een heerlijke bedoening met vrienden aan je zij. Ook het jagen naar de verschillende schatten is fijn. Zo zullen sommigen moeten graven terwijl de rest van de crew ondode piraten (lees: wandelende skeletten) neerslaan. Teamwork makes the dream work, zeker in Sea of Thieves!

Machtige zee battles

Waar dat teamwork-element ook zeker tot zijn recht komt, is in de strijd. Sea of Thieves speelt zich af in een shared world, wat basically wilt zeggen dat je voortdurend andere spelers om je heen hebt die op jouw buit uit zijn. Eerlijk gezegd zorgt dit voor de nodige frustraties wanneer ik in mijn eentje wat zit te grinden naar meer centen om toffe loot te kopen. Maar wanneer je met je vrienden een ander schip aan de horizon ziet opduiken. Oh man, de spanning en het enthousiasme valt dan in geen verste verte meer te bedaren!

Er is iets speciaals aan het langzaam benaderen van een ander galjoen, stilletjes wachtend tot het vijandige schip binnen kanonnenbereik ligt. Maak je geen illusies: natuurlijk weet ik dat ook de tegenspelers dan hun loodballen op ons af kunnen vuren, maar met zo een goed gecoördineerde crew –ahum- als de 9lives-piraten heb je sowieso een streepje voor. (Ah ja, en acht reservelevens helpen natuurlijk ook wel).

De combat van Sea of Thieves zit op vlak van schiettuig best strak, met maar drie wapens die projectile based kogels afvuren. Of dat nu met een handcannon is, of met een blunderbuss, of toch eerder met de (vet vormgegeven) sniper, het is een genot. Wanneer de strijd met andere piraten te heet wordt vanop je eigen dek, moet je echter voor een meer close-and-personal aanpak opteren. En laat dat net een minpunt zijn van deze game, doordat de uithalen met je zwaard iets te floaty voelen om echt het gevoel van impact of tactiek te bieden. En toch: het gevoel van jezelf vanuit je eigen kanon af te vuren naar het dek van een andere piratencrew heeft iets magisch. Iets waar ik vroeger na het zien van films als Pirates of the Caribbean, of series als Black Sails alleen maar van kon dromen.

Schattenjagen is de max

Wat helemaal de captain Jack Sparrow in me naar boven haalt, is natuurlijk het schattenjagen zelf. Drie facties zijn er in deze game, die je ieder hun eigen variatie op schattenjacht bieden. Veel nuances in de zoektocht naar kisten zal je bij twee van die drie niet vinden. Ofwel staat de begraafplaats van het goud in een tekst beschreven, of je moet op een kaart de exacte locatie van het kruisje zien te vinden, veel vlees is er hier niet om het been. Bij één groep ga je op jacht naar (ondode) piratencrews die de Sea of Thieves onveilig maken. Hier is het combat dat de klok slaat.

En toch – zeker wanneer je eropuit trekt met je vrienden – geeft het schattenjagen een heerlijk fijn gevoel. Het zoeken naar het juiste eiland, het in het wildeweg rondgraven op ‘die plek waar verdomme toch echt wel die schat zou moeten zitten’ en het beschermen van je buit tegen andere spelers. Het heeft wel iets. Rare is ook behoorlijk inventief in het bedenken van raadsels en tips om je schat te vinden, wat ook wel een fijn extraatje is. Jammer dat schattenjagen dan ook de enige bezigheid is die een beetje een gevoel van nut meebrengt wanneer je ermee bezig bent.

Enkel cosmetische vooruitgang

Maar goed, wie de laatste week op het internet ronddobberde weet intussen ook wel dat er een serieuze keerzijde aan de medaille zit. Zo is het gevoel van progressie niet bepaald sterk. Bij alledrie de facties zal je missies uitvoeren om in level te stijgen, wat steeds neerkomt op dezelfde soorten opdrachten uitvoeren. Verder kan je al het goud dat je verdient enkel uitgeven aan cosmetische aanpassingen.

Een nieuwe skin voor je favoriete wapen, een ander ooglapje om je medespelers jaloers te maken, een nieuw zeil voor je sloep. Op zich fijne toevoegingen aan de game, maar stuk voor stuk niets dat je echt voldoening geeft uit de vooruitgang. De piraat die je bij aanvang van de game hebt, kan evenveel als de piraat die je na dertig uren grinden hebt. En dat is jammer.

Repetitief grinden

Dat die cosmetische vooruitgang niet genoeg voldoening biedt, valt vooral te wijten aan de niet-vervullende gameplay. Voor de drie facties in de game voer je voortdurend gelijkaardige opdrachten uit, waar je al snel op uitgekeken bent. Ook de trage gameplay van het rondvaren met een schip helpt niet in het vlotten van de vooruitgang. Zelfs de avonturen die je met vrienden in deze game beleeft beginnen na een aantal uren af te zwakken in pleziergehalte.

En dan blijft enkel nog een eindeloze grind over. Een grind die enkel voor diehards echt te smaken valt, en die het beste te genieten is met een serietje op een tweede scherm of een relaxed muziekje op de achtergrond. Rare belooft meer content aan te voeren in de komende maanden, maar of die de repetitieve gameplay zal kunnen breken is nog maar de vraag. De kern van deze game is bijgevolg niet aan te raden aan iedereen. Enkel wanneer je niet opkijkt tegen urenlang langzaam ronddobberen om steeds hetzelfde te doen, dan is deze game echt op jouw maat ontworpen.

Samenspelen met anderen is lang niet zo leuk

En het moet gezegd: de game is écht alleen te genieten met vrienden. Zoals ik al in mijn eerste impressie aanhaalde zit er gewoon te weinig vlees om het been om je als eenzaat te plezieren. Je kan er ook voor opteren om via matchmaking bij andere spelers in een crew te worden gedropt, maar die manier van spelen bezorgt je zo mogelijk nog meer frustraties. Niet alleen heerst er een immens gebrek aan communicatie tussen random crewleden, soms beland je in een hechte crew waar jij niet wordt betrokken bij de pret.

Het duurt soms echt langer dan een uur van games joinen en weer leaven voor je een redelijk oké groepje medespelers kan vinden. En voor die tijd geef ik het meestal al op en kies ik weer maar eens voor een solo-avontuur in mijn eenzame sloep. Heb je niet de nodige vrienden om deze game mee te verkennen, dan is de kans groot dat je er lang niet zoveel plezier uit zal halen. En dat is jammer, want Sea of Thieves biedt je een hoop spelplezier wanneer je het in de juiste omstandigheden speelt.

20/03/2018
7,0
User scoreAl 3 stemmen
8,0

Dus: na bijna twee weken spelen is de conclusie eigenlijk pijnlijk teleurstellend. Sea of Thieves is echt een topper wanneer je kijkt naar de visuals, het sounddesign en de gameplaymechanics. Zeker met vrienden liggen er uren grenzeloze pret voor het rapen in deze titel. Jammer genoeg ontbreekt het aan de variatie, het gevoel van vooruitgang en de nodige spelelementen om solo er plezier uit te puren, om deze game echt een hogere score mee te geven. Spijtig, want ik had er ook echt een pak meer van verwacht.
  • Dé game om met je vrienden te spelen
  • Grafisch prachtig
  • Schattenjagen zit goed in elkaar