7,0
0

Sea of Solitude

"Sea of Solitude schotelt je een erg sterk verhaal voor"

za 20/07/2019
Gereviewed door Joeri

Iedereen gaat wel eens door een moeilijke(re) of wat zwaardere periode in zijn leven. Is het nu door een relatiebreuk, een sterfgeval of een andere gebeurtenis met een grote impact ... Er rest ons dan maar één ding, doorbijten en doorgaan met je leven, hoe moeilijk het ook lijkt. Tal van games brengen deze zware materie naar het televisiescherm, waaronder nu ook uitgever Electronic Arts met Sea of Solitude. Is het een kleine parel of een spel om snel weer te vergeten? Je leest het in deze review.

De titel van het spel doet de speler al het een en ander vermoeden: Sea of Solitude of vrij vertaald Zee der Eenzaamheid. Dat belooft al weinig goeds als het op sfeer aankomt. Het mag gezegd worden dat de Duitse ontwikkelaar Jo-Mei Games, een ontwikkelstudio waarvan ik nog nooit heb gehoord, goed werk heeft geleverd om dat gevoel over te brengen naar het scherm. Dat, samen met het verhaal, is dan meteen ook het sterkste punt van Sea of Solitude. En dat verhaal begint best donker. Hoofdpersonage Kay, die ergens begin de twintig jaar is, is veranderd in een monster en bevindt zich op een bootje omringd door water. Hoe ze daar gekomen is, weet ze niet. Al kom je daar als speler na een viertal uur wel achter.

Negativiteit

Het wordt al snel duidelijk dat het spel draait om de negatieve gevoelens die een mens voelt. Verdriet, eenzaamheid, het gevoel verloren gelopen te zijn … Kay zoekt snel naar een uitweg, maar die is er nog niet onmiddellijk. Onderweg komt ze andere monsters tegen. Monsters die ze moet helpen, maar ook gedrochten die haar de grond inboren op het moment dat ze het niet meer kan verdragen. Die zijn erop uit haar slecht te doen voelen of zelfs op te eten. Hier komt dan een stuk van de gameplay naar boven. Terwijl je je een weg baant over de daken van een ondergelopen stad, moet je het grote, zwemmende monster zien te vermijden. Indien je toch gepakt wordt, heeft dat weinig invloed op het spel. Je begint vlak voor je opgegeten werd opnieuw en moet dus niet het halve spel opnieuw doorkruisen.

De diverse monsters die het spel rijk is hebben het niet allemaal op je gemunt. Sommige van hen bevinden zich ook in een moeilijke situatie. Het past allemaal in het goed gebrachte, lineaire verhaal van Sea of Solitude. Dat lineaire vertaalt zich ook naar de gameplay. Je doorloopt de wereld op zoek naar de juiste elementen om het verhaal vooruit te duwen. Onderweg kom je ook een groot aantal verzamelobjecten tegen. De meeuwen verjaag je, terwijl er ook diverse glazen flessen verscholen liggen. Verzamel je die, krijg je wat extra verhaal mee. En daarvoor doe je het in Sea of Solitude.

Eenvoudig

Wie ijzersterke gameplay verwacht, keert van een kale reis terug. Deze game speel je voor het verhaal, de sfeer en alles eromheen. Dat wil niet zeggen dat de gameplay op zich met haken en ogen aan elkaar hangt, maar erg veel om het lijf heeft het niet. Zoals eerder gezegd begeef je je doorheen een stadje, ofwel in je boot of door het via de daken te verkennen. Daarbij komt hier en daar wat klimwerk aan te pas, maar veel meer is er niet aan.

Daarnaast heb je vuurpijlen die je kan afschieten om de richting aan te wijzen moest je even de weg kwijt zijn. Er is dus weinig uitdagend aan het spel en het is, voor mij toch, zelfs iets té eenvoudig. Gelukkig maakt het verhaal dat ruimschoots goed! Daarnaast mogen er ook complimenten gegeven worden voor het grafische aspect. Zo doet het mij wat denken aan parels als Journey en games als Rime. De cell-shaded graphics zijn erg kleurrijk en levendig, al maak je ook kennis met heel duistere momenten. Ook de muziek past perfect bij wat er verteld wordt en dat komt uiteraard ook de sfeer ten goede.

05/07/2019
7,0
0

Sea of Solitude is een vier uur durend tussendoortje dat je een erg sterk verhaal voorschotelt dat je meeneemt in een wereld vol duisternis en negatieve gevoelens. Eenzaamheid en verdriet loeren om de hoek en het is aan jou om Kay te begeleiden op zoek naar verlossing. Maak kennis met diverse monsters, waarvan sommige wel héél kwaadaardig zijn, en baan je een weg doorheen het stadje. Dit wel alles met een lineair verhaal en dito gameplay.
  • IJzersterk verhaal
  • Erg sfeervol
  • Heel mooie game