r

Saints Row IV: Re-Elected (Switch)

8,0
0

Saints Row IV: Re-Elected (Switch)

"Saints Row IV: Re-Elected is de perfecte game om de quarantaine door te komen"

Als ik Saints Row zeg, denken ongetwijfeld velen onder jullie aan die ene GTA-kloon. Niet geheel onterecht natuurlijk, want beide zijn grote open-wereld games waarin geweld toch geen onbelangrijke rol heeft. Toch heeft ontwikkelaar Volition de reeks doorheen de jaren een eigen smoel kunnen geven, met deze Saints Row IV (2013) als absolute klap op de vuurpijl. Ik bekeek voor jullie of deze 7 jaar oude game overeind blijft op de Nintendo Switch.

Breek de simulatie

Dat Saints Row meer aan de geschifte kant van het realismespectrum zit mag blijken uit het verhaal van Saints Row IV: Re-Elected. Je wordt meteen in de actie gegooid, je zelfgemaakte hoofdpersonage blijkt de president van de Verenigde Staten te zijn. Wanneer je op het punt staat om een belangrijke persconferentie te geven, wordt het Witte Huis aangevallen door buitenaardse wezens.

Na een kort maar hevig gevecht, inclusief zwaar afweergeschut, worden jij en je stafmedewerkers ontvoerd. Uiteindelijk blijk je in ware Matrix-stijl te zijn opgesloten in een simulatie waaruit je moet zien te ontsnappen. Dit doe je door zoveel mogelijk schade en chaos toe te brengen aan de simulatie. Meer ga ik niet verklappen over het verhaal want dat zou de geniale pret redelijk hard verbrodden.

Creatief wapentuig

Ontsnappen doe je door verschillende opdrachten uit te voeren en zoveel mogelijk mayhem te veroorzaken. Hiervoor krijg je niet alleen het standaard wapenarsenaal zoals raketlanceerders en shotguns voorgeschoteld. Nee, het geschifte wordt ook op dit vlak consequent doorgetrokken.

Een dildo op uw bakkes!

Zo kan je jouw virtuele vingers leggen op onder andere een Black Hole launcher, Knifethrower, Plunger Gun, Abduction Gun, Minethrower Arm en als kers op de taart een baseball bat in de vorm van een gigantische dildo. Ja, ik was graag bij de brainstormsessies geweest toen de ontwikkelaars deze wapens bedachten.

Superkrachten zijn de max

En als deze wapens nog niet voldoende waren, dan krijg je naarmate je door het verhaal vecht ook nog superkrachten. Deze stellen je in staat om sneller dan The Flash door straten te lopen, objecten te bewegen met je gedachten en langs de gevels van gebouwen omhoog rennen. Deze superkrachten geven je als speler niet alleen een groot gevoel van vrijheid, maar maken basiszaken zoals het stelen van auto’s bijna overbodig.

Het blijft gewoon amusant om horden aliens af te knallen.

En dat is waar je het verschil met GTA het hardst merkt. Bovendien had mijn Switch nauwelijks problemen om dit alles op het scherm te krijgen, zelfs in handheld modus. Akkoord, we spreken over een game van 7 jaar oud, maar toch bewijst dit voor mij dat de Switch tot aardig wat in staat is.

Heel veel content

Het mooie aan deze Re-elected versie is dat alle DLC die ooit is uitgekomen is meegeleverd. Dit wil zeggen dat je nog meer waar voor je geld krijgt en dat je makkelijk dagen of zelfs weken zoet bent met deze game. Want naast het standaardverhaal heb je ook nog vele sidequests waarmee je de tijd kan doden. Deze gaan van het ophalen van wagens tot het zoveel mogelijk schade toebrengen in een bepaald gebied. Akkoord, na verloop van tijd sluipt de herhaling misschien wel binnen, maar het blijft gewoon amusant om horden aliens af te knallen.

Zichtbare ouderdom

Aangezien we hier spreken over een game van 7 jaar oud, is het normaal dat die ouderdom op bepaalde vlakken zichtbaar is. Niet alle textures zijn even gedetailleerd en hier en daar laadt een object wat laat in, maar dit was op geen enkel een storende factor. Iets waar ik mij wel aan stoorde was het feit dat de analoge sticks van de joy-cons niet gemaakt zijn voor dit type games. Ze zijn net niet responsief genoeg waardoor ik al snel overschakelde naar mijn televisiescherm in combinatie met een pro controller.

03/27/2020
8,0
0

Saints Row IV: Re-Elected is de perfecte game voor de situatie waarin we momenteel zitten. Het verhaal is zo van de pot gerukt dat het interessant wordt en de humor is er bij momenten zo over dat het mij oprecht de zorgen even liet vergeten. Omdat alle DLC is inbegrepen is er ook zo ontzettend veel te doen dat je hier makkelijk dagen mee zoet bent. Grafisch merk je logischerwijs wel dat we hier te maken hebben met een game van 7 jaar oud, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Jammer genoeg werken de kleine joysticks op de joy-cons niet altijd goed mee, wat zeker een gekend probleem is bij shooters op de Switch, dus het gebruik van een pro controller is zeker aan te raden. Deze over the-top-actie, humor en de gigantische hoeveelheid content maken van deze Saints Row IV: Re-elected een echte must-have, als je deze game nog nooit gespeeld hebt tenminste.
  • Heel veel content
  • Over-the-top amusement
  • Humor