Sackboy: A Big Adventure

8,5
0

Sackboy: A Big Adventure

Sony heeft het altijd wat moeilijk gehad om een bepaald personage naar voor te schuiven als dé mascotte van hun PlayStation-platform. Crash was dit op de eerste PlayStation, waarna onder andere Nathan Drake, Kratos én Sackboy de revue passeerden. Deze laatste blonk zeker uit in zijn schattigheid en kan wat mij betreft de competitie aangaan met bijvoorbeeld Yoshi of Sonic. Maar om de een of andere reden hield Sony onze gebreide vriend lang op stal, Little Big Planet 3 verscheen in 2014. Voor de lancering van de PlayStation 5 vond Sony dat de tijd rijp was voor een herintroductie van Sackboy.

Elvis leeft!

Wanneer ik aan het grote avontuur begin, is alles peis en vree in de wondere wereld van Knutselstad. Iedereen geniet van een zorgenloos leven tot de boosaardige Vex de rust komt verstoren in het kleine stadje Breidam. Hij zuigt met zijn Onderstebover alle Sackmensen op en sluit hen op in een alternatieve wereld. Sackboy raapt al zijn moed bijeen en weet te ontsnappen aan Vex, samen met de plattegrond waarop de plannen van Vex staan neergepend. Op dat moment nemen we de controle over Sackboy in zijn quest verspreidt over vijf werelden, om zijn vrienden en Knutselwereld uit de klauwen van Vex te redden.

Dat redden doe je door middel van een heleboel levels uit te spelen, duh, en door ondertussen een heleboel ballen en belletjes te verzamelen. De kleine blauwgrijze balletjes verzamel je best zoveel mogelijk want op het einde van elk level krijg je een bonus wanneer je een bepaald aantal hebt weten op te rapen. Er zijn ook belletjes te vinden die je bij de erg enthousiaste Zom Zom kan inruilen voor nieuwe verkleedpakken.

Hier kan je jouw creativiteit de vrije loop laten, want waarom combineer je bijvoorbeeld niet de Yak-muts, met een Elvispak? Of wat dacht je van een heus luchador-kostuum? Je kunt het allemaal verzamelen als je wil! Maar de belangrijkste ballen zijn toch de grote blauwe stuks die iets minder voor de hand verstopt zitten in de levels. Je moet er telkens 3 à 5 zoeken. Want aan het eind van elke wereld moet je deze inruilen om de vloek van Vex te verbreken en je pad verder te kunnen zetten naar de vrijheid van je vrienden.

Sackboy is een even grote fashionista als Jani Kazaltzis

Op het ritme van de beat

In tegenstelling tot de Little Big Planet-games ligt de nadruk niet meer op het bouwen van werelden. Nee, de focus ligt nu volop op het ontdekken van de vele prachtige werelden die de mensen van Sumo Digital geschapen hebben. Wat meteen opvalt is dat alle werelden zijn opgetrokken uit verschillende soorten materialen en stoffen. Van vilt tot satijn, alles is opgebouwd uit materialen uit het echte leven waardoor de game ondanks de fantasiewezens toch een stuk herkenbaarheid geeft. Sackboy straalt een grote brok feelgood uit die ik in deze donkere tijden zeker kon gebruiken.

Fijn is dat Sackboy zich best makkelijk laat besturen.

Een aspect dat hier ook zeker aan bijdraagt is de soundtrack. Alles klinkt vrolijk en liefelijk, waardoor je bijna zou vergeten dat je op een missie bent om de wereld te redden. Naast de vele leuke en speciaal gecomponeerde deuntjes in de levels krijg je af en toe ook levels voorgeschoteld die gebruik maken van gelicentieerde nummers. Zo hoorde ik een nummer voorbij komen van Bruno Mars, The Rolling Stones en zelfs David Bowie. De makers gingen zelfs zo ver dat de werelden meebewegen en reageren op het ritme van deze nummers. Impressionant én plezant!

Iedereen kent wel iemand die denkt dat hij de volgende Will Tura is...

Pick up & Play

Het fijne is dat Sackboy zich best makkelijk laat besturen. Je pakt de controller op en je weet bij wijze van spreken meteen wat je moet doen. Kruisje is springen en vierkantje is aanvallen. Het fijne is dat de DualSense je waar dat nodig is je de nodige feedback zal geven. De triggers werken tegen als je iets oppakt en de rumble doet zijn werk wanneer er bijvoorbeeld stenen naar beneden rollen. Ook hoor je Sackboy vanuit je controller gillen als je naast een platform springt.

Echt moeilijk wordt Sackboy: A Big Adventure nooit.

Gaandeweg komen er meer mogelijkheden bij zoals het gooien van een boomerang via R1 in bepaalde levels of dat je jezelf moet vastgrijpen aan sponsachtige oppervlaktes met R2. Toch zal de game je op sommige momenten weten uit te dagen, al zijn die momenten eerlijkheidshalve wel erg schaars. Waar je wél onversneden uitdagingen kan vinden zijn de levels waarin je het opneemt tegen de tijd. Deze zijn niet verplicht, maar zorgen wel voor de nodige uitdaging.

Echt moeilijk worden de levels nooit.

Plezier voor jong én oud

Echt moeilijk wordt Sackboy: A Big Adventure nooit. En dat maakt ook dat deze game dé perfecte game op PlayStation 5 is om samen met het hele gezin te spelen. Want je kunt deze titel tot met vier spelers tegelijk spelen. Als je tenminste vier DualSense controllers in huis hebt liggen. Ik speelde de game een tijdje met mijn vriendin en mijn zoon van 8 jaar en moet eerlijk bekennen dat er bij iedereen een instant-glimlach op zijn gezicht verscheen tijdens het spelen.

Het leuke is dat je naast de standaard levels ook speciale levels kan spelen die je enkel met twee of meer spelers kan voltooien. Dit alles, naast het vinden van alle verborgen ballen, kledingstukken en extra levels in de overwereld, zorgt ervoor dat ook de oudere schattenzoekers zeker aan hun trekken komen.

Ideale game voor het hele gezin, inclusief den bompa en de bomma...

Net niet nauwkeurig genoeg

Dat Sackboy: A Big Adventure de ideale game is voor het hele gezin, wil niet zeggen dat ik niet tegen problemen ben aangelopen. Zo voelen de controls niet altijd even nauwkeurig aan. Zeker tijdens het springen en rollen merkte ik dat mijn input niet altijd even goed werd vertaald naar de game. Het springen voelt soms wat zweverig aan en dat is best jammer. Gelukkig staat dit het spelplezier bijna nooit in de weg, al zorgde het wel af en toe voor een frustrerend momentje. Zonder erg uiteindelijk, want het ergste wat kan gebeuren als je geen levens meer hebt, is dat je het level opnieuw moet beginnen.

Tot slot is het verhaal niet bijster origineel te noemen. De willekeurige held die het moet opnemen tegen het boosaardige wezen dat de wereld wil overnemen, is een riedeltje dat we al meer gezien hebben. Het is jammer dat Sumo Digital er niet meer wist uit te halen, al hoop ik dat ze de goede ideeën opsparen voor het vervolg. En hopelijk zit dan de online multiplayer meteen in de game en hoeven we niet enkele maanden te wachten totdat deze via een patch wordt toegevoegd.

11/12/2020
8,5
0

Het klinkt misschien wat melig, maar met deze Sackboy: A Big Adventure haal je een karrenvracht aan kleur, plezier en feelgood in huis! Ontwikkelaar Sumo Digital heeft een bij momenten briljante platformer afgeleverd. Niet dat de game op alle vlakken uitblinkt in originaliteit, want het verhaalverloop hebben we al meer dan een keer gezien. Maar de uitstraling van de game is wel uniek dankzij de vrolijke, wollige vibe die als een rode draad door alle levels zweeft. En dat je de game met 4 speler tegelijk kan spelen is een absolute bonus. Ik vind het dan ook oprecht jammer dat Sony deze franchise zo lang in de koelkast heeft laten liggen, want Sackboy verdient het om op een meer regelmatige basis op te draven in zijn eigen games. Als ze tenminste zo goed zijn als deze tenminste.

• Prachtige kleurrijke wereld
  • DualSense-controller doet zijn werk
  • Heerlijke feelgood soundtrack