User scoreAl 4 stemmen
8,3

Ryse: Son of Rome

Een geruïneerde diamant

ma 03/11/2014
Gereviewed voor PC door Michael

Conclusies uit een preview trekken is doorgaans geen goed idee, maar de graphics die we in de pc-versie van Ryse: Son of Rome reeds aanschouwden, zijn we nog lang niet vergeten. Het volledig spel verscheen vorige week en wij keerden enkele eeuwen terug in de tijd om Marius de revanche te schenken waarnaar hij zo uitkeek. Gaf het ons een goed gevoel? Niet bepaald…

Marius Titus zou in de huidige samenleving het label ‘probleemkind’ opgeplakt krijgen. Zijn miserabele jeugd kent een dieptepunt wanneer hij getuige is van de moord op zijn ouders. De protagonist zet de achtervolging in, maar bewaart voorlopig wel de kalmte: hij volgt het Romeinse leger richting Brittannië en al gauw is hij diegene die de orders mag uitdelen. Uiteindelijk blijkt zijn plan niet te werken en gooit hij het roer om. Historisch accuraat is het niet voor de volle honderd procent, zijn wraak daarentegen is wél authentiek. Heel erg lang zal je als speler niet moeten wachten op de bloederige ontknoping, want Ryse: Son of Rome is een van de kortere games in onze Steam-bibliotheek. Is dat noodzakelijk slecht nieuws? Ja en neen: er zijn ook positieve elementen.

Xbox-origine

Crytek schonk voldoende aandacht aan het uitkleden van de Xbox One-versie. Geen schoonheidsfoutjes in de menu’s, noch andere compatibiliteitsproblemen. Toch merk je in-game al gauw dat Ryse: Son of Rome oorspronkelijk een Xbox One-exclusive was. Gevechten worden immers gekleurd met gele, blauwe, rode of groene lichteffecten: die duiden telkens aan welke sneltoets er moet worden ingedrukt om de venijnigste tik uit te delen of succesvol een aanval te pareren. Vervolgens mag je regelmatig een genadeslag uitdelen en daarvoor worden Quick Time Events gehanteerd. Aangezien er honderden barbaren het tegen je zullen willen opnemen, kan je zelfs van een waar QTE-festival spreken. Of dit ook met een toetsenbord tot een goed einde kan worden gebracht? We namen de proef op de som en kunnen daar een positief antwoord op geven. Je merkt natuurlijk dat de Xbox-controller de voorkeur draagt, maar het kan perfect op de traditionele manier.

Het vechtsysteem heeft zoals geweten veel weg van de Batman Arkham- en Assassin’s Creed-spelletjes, waarin combo’s en counteraanvallen belangrijk zijn. Het begint echter vervelend te worden als je vier tot vijf uur later nog steeds diezelfde handvol aanvalsmogelijkheden bezit zonder dat er upgrades te bespeuren zijn. De lineaire gameplay verplicht je daarbovenop om jezelf door elke soldaat te laten opmerken, hem enkele ledematen lichter te maken en enkel zo geraak je doorheen de levels geworsteld… Gelukkig krijg je ook zeggenschap over de acties van jouw leger, zodat het commanderende element ietsje meer diepgang aan het geheel toevoegt.

Grafische primus

We moeten er geen doekjes om winden: de gameplay is mager en repetitief, maar wordt opgevrolijkt door adembenemend mooie en realistische beelden. Zevenennegentig keer dezelfde ‘ontarming’ beleven lijkt oersaai, maar wanneer elke pixel klopt, denk je daar de eerste vijfennegentig keer anders over. Pijn en woede: het zijn twee uitersten en ze worden allebei schitterend weergegeven dankzij levensechte grimassen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de omgevingen. Gaande van typische Romeinse tempelcomplexen tot de groene natuur: het plaatje klopt telkens. In onze preview gingen we reeds dieper in op de hoge systeemvereisten en Supersampling maximaliseren zal voor weinig spelers weggelegd zijn. De andere instellingen kunnen wel vlot naar rechts worden geschoven en dat op een 1920x1200-resolutie. Aangezien de HD 7970 met 3GB toegewijd geheugen ondertussen op het containerpark ligt, sommen we onze apparatuur nogmaals op: een i7 3770k, 8GB RAM-geheugen aan 1600Mhz en een GTX 770 met ditmaal ‘slechts’ 2GB apart geheugen. Zij die reeds met een 4K-setup kunnen pronken, zullen die ook tot zijn recht kunnen laten komen, maar daarmee konden wij niet experimenteren.

November 2014
6,2
User scoreAl 4 stemmen
8,3

Ryse: Son of Rome kon als lanceertitel voor Microsofts Xbox One nooit overtuigen. De port richting pc doet het spel tweemaal teleurstellen en aanraden kunnen we deze titel dan ook niet. Als grafische pracht en praal jouw enige vereiste is, kan daar waarschijnlijk over gedebatteerd worden, maar de sterkte zit vooral daarin. Budgetbakaankopen kunnen ook leuk zijn, maar veertig euro geef je hier wellicht niet aan.
  • Grafische een topspel
  • De gevechten zijn in het begin zeker de moeite
  • Duur voor wat het is...