Rollercoaster Tycoon Adventures (Switch)

3,0

"Laat deze game links liggen en koop een ticket voor de Winter Efteling"

wo 12/12/2018

Rollercoaster Tycoon mag gezien worden als de game die in 1999 de deuren opende voor iedere gamer die ervan droomde om zijn eigen pretpark te openen. Ook al was Theme Park vijf jaar eerder op de markt, het was de game van Chris Sawyer die door velen wordt beschouwd als de Godfather van de pretpark tycoons. De mogelijkheden die je kreeg waren voor die tijd best diepgaand en al snel toverde ik de meest waanzinnige rollercoasters op mijn scherm.Persoonlijk ben ik een gigantische fan van pretparken en dus keek ik er wel naar uit om met deze game aan de slag te gaan. Viel dat even tegen zeg...

Op papier lijkt er geen wolkje aan de lucht voor Rollercoaster Tycoon Adventures. Zo kan je dankzij de Sandbox-modus naar hartenlust je ideale pretpark uit de grond stampen, zonder je zorgen te maken over de financiën en andere objectieven die je moet behalen. In Adventure mode moet je dan weer Bobbejaan Schoepen-gewijs een succesvol pretpark uitbouwen waarbij je start met een zeer beperkt budget. Tot slot is er de Scenario-modus. Hier krijg je verschillende scenario’s voorgeschoteld die je tot een goed einde moet brengen. Deze laatste was best aangenaam om spelen, omdat je telkens nieuwe uitdagingen voor de kiezen krijgt. Deze variëren van het behalen van een bepaald reputatieniveau tot het bouwen van een x-aantal type attracties.

Reputatie opbouwen

Er zijn 7 verschillende type attracties in het spel, gaande van familie-attracties tot rollercoasters. In de game zitten ook verschillende type rollercoasters. Deze kan je ofwel zelf uittekenen met behulp van de joycon’s of door op het scherm te tekenen. Het spreekt voor zicht dat niet alles onmiddellijk vrij beschikbaar is. Door research te doen naar nieuwe attracties speel je er meer vrij. Ook door jouw reputatie te laten stijgen, krijg je nieuwe mogelijkheden om interessantere attracties te researchen. Dit klinkt allemaal best overweldigend voor beginners, maar de tutorial neemt je bij het opstarten van het spel bij de hand om je de kneepjes van het vak te leren.

Zwijgzame bezoekers

Zoals gezegd, klinkt dit alles best interessant. Maar, dat is het helaas niet. De uitwerking van eerdergenoemde elementen is ondermaats waardoor je nooit het gevoel hebt dat je echt invloed hebt op het plezier van je bezoekers. Zo krijg je nauwelijks of geen werkbare feedback van je klanten. Af en toe zie je wel tekstballonnetjes verschijnen in je park, maar deze gaan nooit verder dan iets goed of slecht vinden. Wat de originele games zo leuk maakte was dat je gigantische wachtrijen kon zien staan aan de populaire attracties. In deze versie zie je zelfs geen wachtrijen. Je plant een attractie in, ziet het geld binnenrollen en daar houdt het op.

Geen kennis van management nodig

Ook het managen van je park is erg simplistisch gemaakt. Waar je normaal gezien gedetailleerd moet bezig zijn met het onderhouds-, technisch en entertainmentpersoneel, volstaat het hier om een gebouw neer te planten en ervoor zorgen dat de attracties en gebouwen die je bijvoorbeeld van onderhoud wil voorzien in de actieradius van dat gebouw vallen. Naarmate de tijd verstrijkt, verslijten je attracties en verliezen ze de interesse van je bezoekers. Dan volstaat het om de attractie te slopen en deze opnieuw te bouwen. Probleem opgelost en iedereen weer tevreden. Hoop ik. Ook het spelen met de toegangsprijzen van je attracties is simpel. Wanneer je de prijzen veranderd, geeft de game je meteen mee of een ticket te duur of goedkoop is. Je hoeft dit dus niet verder uit te pluizen, de game geeft je de pap in de mond.

Ik wil meerijden!

Maar dan heb ik het nog niet gehad over mijn grootste irritaties aan Rollercoaster Tycoon Adventures. Je hebt op geen enkele manier de mogelijkheid om plaats te nemen in de gebouwde attracties. Dat ik niet kan meerijden op een paardenmolen vind ik nu geen groot drama. Maar ik wil wél vanop de eerste rij kunnen meerijden op mijn met bloed en zweet gebouwde wingcoaster! Ook bij het bouwen van rollercoasters heb je trouwens niet veel verschillende opties. Je kan dus het traject uittekenen met je joystick of via het touchscreen. Daarna kan je delen van het traject ophogen en verlagen. En je kunt er natuurlijk ook de nodige loopings, kurkentrekkers of helixen in verwerken. Maar doordat de game je op een afstand houdt en je niet tot in de details dingen laat aanpassen, blijft alles erg afstandelijk.

Brakke framerate

Tot slot wil ik het nog even hebben over de technische prestatie. In handheld modus ziet de game er best ok uit, maar op je televisiescherm krijg je toch de beste ervaring. Op visueel gebied is er weinig aan te merken. De attracties hebben voldoende detail, die je zeker opmerkt wanneer je volledig inzoomt. Jammer genoeg ondervinden beide speelstijlen de nodige framerateproblemen eens je park ietwat gevuld raakt én je volledig uitzoomt. De framerate zakt als een pudding in mekaar en zelfs commando’s die ik doorgaf werden soms niet geregistreerd. Dit zijn zaken die niet door de beugel kunnen. Zéker niet wanneer je de volle €49,95 durft te vragen voor je game.

3,0

Nee, ik vond Rollercoaster Tycoon Adventure allesbehalve leuk om spelen. Ik kreeg nooit het gevoel dat mijn acties op enige manier invloed hadden op het plezier van mijn bezoekers. Bovendien begint de framerate vrij snel achteruit te lopen wanneer je park iet of wat gevuld raakt. Het feit dat deze game een afgeleide is van de erg matige smartphonegame had eigenlijk een lampje moeten doen branden. Maar je kunt niet rond het feit dat de Rollercoaster Tycoon-franchise al zijn pluimen verloren heeft en dat deze geëvolueerd is in een melkkoe die enkel en alleen verder teert op zijn naamsbekendheid. Doe mij een plezier: laat deze game links liggen en koop een ticket voor de Winter Efteling. Dat is véél goedkoper en je zult gegarandeerd véél meer plezier beleven.
  • Misschien leuk voor wie nog nooit een Rollercoaster Tycoon game heeft gespeeld
  • Technisch niet in orde
  • Weinig tot geen feedback van je bezoekers