RollerCoaster Tycoon 3: Complete Edition (Switch)

7,0
0

Ik ben een echte pretpark-nerd, en ik ben daar absoluut niet beschaamd om. Ik kan uren en dagen verdwalen in pret- en themaparken. Niets is leuker dan een dagje rondstruinen in een pretpark, enkele rollercoasters trotseren, wat snacks binnensteken, genieten van de prachtig aangelegde bloemenperken of decorstukken, en zoeken naar enkele verborgen plekjes historiek. Ik ben dan ook altijd fan geweest van de Theme Park- en Rollercoaster Tycoon-serie.

De Rollercoaster Tycoon-serie heeft de afgelopen jaren echter een hobbelig parcours afgelegd. Terwijl Atari halsstarrig vast bleef houden aan de rechten van de eens zo populaire pretparksimulator, richtten de originele ontwikkelaars een nieuwe studio op, namelijk Frontier (Planet Zoo, Planet Coaster, Jurassic World Evolution). Hun eerste titel, Planet Coaster, was meteen een schot in de roos.

Ondertussen waren er enkele rechtszaken bezig om uit te klaren wie er nu recht had op de Rollercoaster Tycoon-merknaam. Blijkbaar heeft ontwikkelaar Frontier aan het langste eind getrokken, want zij brengen nu voor de PC en Nintendo Switch de remaster uit van Rollercoaster Tycoon 3. Ik mocht met deze laatste versie aan de slag voor jullie.

Sprong terug in de tijd

De ondertitel ‘Complete Edition’ staat hier natuurlijk niet voor niets. Naast het basisspel, krijg je in deze versie de uitbreidingen Wild! en Soaked! meegeleverd. In de sandbox-modus, waar je een bodemloze portefeuille meekrijgt, zijn alle elementen en onderdelen van de drie versies beschikbaar. Dit zijn in totaal 300 attracties, 500 omgevingselementen, 60 shops en 20 dieren.

Een shitload aan content dus om je pretparken mee aan te kleden. Dit doe je in de eerdergenoemde sandbox-modus, maar ook in de verschillende scenario’s. Deze zijn wél onderverdeeld per uitbreiding en hierin moet je vooropgestelde doelstellingen tot een goed einde zien te brengen. Niets nieuws onder de zon als je bekend bent met dit type tycoon games.

Op audiovisueel vlak word je wel letterlijk terug de tijd in gekatapulteerd. Want in deze Rollercoaster Tycoon 3: Complete Edition krijg je geen mooie en vooral afgeborstelde graphics voorgeschoteld. Wat je hier te zien krijgt zijn van die heerlijke retropixels waaruit je attracties en bezoekers zijn opgebouwd. En dat heeft vanzelfsprekend zijn charme. Ook de geluiden die je attracties en bezoekers maken zijn geweldig authentiek en een plezier om te horen. De muziek in de menu’s is dan weer allesbehalve retro, want hier hebben de ontwikkelaars gekozen voor een flauwe dance-soundtrack.

Handig je park uitbreiden

Omdat je op de Nintendo Switch geen toetsenbord en muis kan aan sluiten, hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat je op een andere manier vlot en makkelijk de game kan besturen. Dit hebben ze gedaan door te werken met menu’s die je bedient aan de hand van je analoge stick. Wanneer je de linker- of rechter schouderknop indrukt krijg je telkens een ander menu te zien, zodat je alle basisfuncties snel binnen handbereik hebt. Dit vroeg enige gewenning, maar al snel bouwde ik attracties met mijn ogen dicht.

Op audiovisueel vlak word je wel letterlijk terug de tijd in gekatapulteerd.

Leuk is dat de scenario editor aanwezig is. Hierin kan je bijvoorbeeld achtbanen bouwen die je daarna dan als blauwdruk kan selecteren in de andere spelmodi. Je hebt ook alle vrijheid om je attracties aan te passen met de gekende mogelijkheden. Hoeveel treinen zet je op je track, wat is de maximale wachttijd, voeg decorstukken toe, hoe snel trekt de ketting je treinen naar boven of synchroniseer de start van je achtbaan met nabijgelegen attracties. De mogelijkheden zijn legio!

Met horten en stoten

Ondanks het plezier van het bouwen van attracties, het meerijden en het managen van je park, helpt het niet dat de game niet bijster vlot draait op de Switch. Wanneer je jouw park lekker vol hebt gebouwd met op elke centimeter een attractie en eettentje, merk je dat de game het behoorlijk moeilijk heeft om je inputs snel en vlot te te verwerken. Vooral wanneer je een attractie probeert te plaatsen en de blauwdruk over andere gebouwen heen gaat.

En dit zowel in handheld- als docked mode. Maar ook wanneer ik in een nieuw scenario van start ging en een grote attractie wou bij bouwen, merkte ik toch heel wat haperingen op. Akkoord, we moeten altijd in het achterhoofd houden dat Nintendo’s console niet de krachtigste ter wereld is, maar het is jammer om te zien dat de Switch het moeilijk heeft om dit type games vlot draaiende te krijgen. De laadtijden zijn dan weer wél ontzettend kort.

09/24/2020
7,0
0

Rollercoaster Tycoon 3: Complete Edition is en blijft een ontzettend leuke game. Als je tenminste rekening houdt met het feit dat dit een game is van 16 jaar oud. Deze titel moet je dan ook zien als een nostalgische trip die hier en daar werd aangepast en bijgestuurd om te voldoen aan de hedendaagse normen. Denk hier bijvoorbeeld aan het toevoegen van een handig overzicht via de analoge sticks. Wie enkel een Switch in zijn bezit heeft zal toch uren plezier kunnen beleven aan deze game door de hoeveelheid content die aanwezig is. Hou bij dit alles wel rekening met het feit dat het spel niet echt vlot draait op Nintendo’s console.

• Gigantisch veel content
  • Handige nieuwe controls
  • Uren plezier