0

Ring Fit Adventure (Switch)

"Ring Fit Adventure verlaagt de drempel om beweging te krijgen op een toffe en ludieke manier"

di 05/11/2019
Gereviewed door Marjolein
3 reacties

Fitnessen, het is niet iedereen gegeven. Veel mensen beginnen met volle moed aan een gezondere levensstijl, maar al snel is het idee om je na weer een lange werkdag in een oncomfortabele sportbroek te wringen en in de sportschool de geur van andermans zweterige oksels op te gaan snuiven, terwijl je ook gewoon in je ondergoed op de bank chips (sour cream & onion, alstublieft) naar binnen zou kunnen stouwen, niet zo aanlokkelijk meer. Krijgt Ring Fit Adventure je uit de luie zetel of ben je gedoemd om te fuseren met het leer dat al de vorm van je achterste begint aan te nemen?

Bovenstaand scenario klinkt voor menig lezer ongetwijfeld bekend in de oren. ‘Een keertje de fitness overslaan kan heus geen kwaad’, denk je bij jezelf, want eentje is geentje, en voor je het weet gaan alle goede voornemens pijlsnel de vuilbak in. Vaak nog voor het einde van januari, of na Valentijn voor de strategisten onder ons.

‘Daar moeten we hoognodig iets aan doen’, vond Nintendo. En dus was er eens Wii Fit. De bedoeling hier was om oefeningen uit te voeren op het Wii Balance Board, een uit de kluiten gewassen weegschaal die je zwaartepunt detecteerde. Wii Fit en de opvolgers Wii Fit Plus en Wii Fit U waren prima voor evenwichtsoefeningen om je soepel te houden, zoals yoga, en je postuur te verbeteren, maar een stevige work out kreeg je er niet mee. Nee, om je blubberige reet om te toveren van gelatine pudding naar strak poepke is het zwaardere werk nodig.

De Ene Ring

Eén Ring om allen te regeren, Eén Ring om hen te vinden, Eén Ring die hen brengen zal, en… in fitness binden? Het idee om stevig te sporten met een  grote flexibele ring ligt niet bepaald voor de hand. Nu ja, tenzij je als kind verzot was op hoelahoepen.

De zogenaamde Ring Con is flexibel, kan tegen een stootje, voelt goed in de hand en is verbazend accuraat. Je zou namelijk verwachten dat een sensor al eens mist wanneer je een beweging niet ten volle uitvoert, maar elke subtiliteit wordt opgepikt.

In Quick Play kan je gewone oefeningen doen of mini-games om spieren te trainen.

Valsspelen zit er niet meteen bij. Als je dacht dat je de Ring Con gewoon wat lager kon houden zodat het systeem denkt dat je squat laag genoeg is, ben je eraan voor de moeite. Terwijl de ene JoyCon in de ring klikt, past de andere JoyCon in de leg strap die rond je linkerdij gaat. En neen, die is niet optioneel. Uiteraard kan je het systeem wel om de tuin leiden als je echt wilt, maar daar straf je uiteindelijk enkel jezelf mee. De leg strap voelt niet ongemakkelijk aan, maar hij blijft niet altijd even goed zitten. Af en toe ga je hem dus opnieuw moeten vastmaken.

Pottenbakken

In Quick Play kan je gewone oefeningen doen of mini-games om spieren te trainen. Door je Strength level in te stellen kan je kiezen voor een sterkere weerstand op je Ring Con en je kan ook de moeilijkheidsgraad van het spelletje zelf aanpassen. Je maakt het zelf dus zo zwaar als je wilt. Alles wordt duidelijk uitgelegd en je krijgt tijdens het trainen belangrijke tips, zoals je rug recht houden.

De spelletjes zelf bieden variatie en zijn gewoon leuk. Je hebt de mini-games die heel rechttoe rechtaan zijn, zoals doelwitten raken met luchtdruk door de Ring Con in te drukken, maar sommigen zijn slim gevonden, zoals het pottenbakken waarbij je moet squatten op verschillende hoogtes en de Ring Con moet indrukken met verschillende sterktes om de juiste vorm te maken. Bovendien heb je niet het gevoel dat je aan het trainen bent wanneer je gewoon zoveel mogelijk robots probeert te raken of zo hoog mogelijk probeert te springen om alle munten te vangen.

Het spel kan ook je hartslag meten en je verbrande calorieën bijhouden, al zijn die met een korrel zout te nemen.

Fitness Quest

Je denkt waarschijnlijk niet meteen van jezelf dat fitness en RPG’s een perfecte combinatie vormen. Of misschien wel, maar in dat geval ben je te laat met je baanbrekend idee dat de video game industrie op z’n daveren moest doen schudden, want het bestaat al. Ring Fit Adventure heeft namelijk een Adventure Mode.

Wanneer je per ongeluk de bodybuildende, in spandex gehulde draak Dragaux vrijlaat, gaan de poppen aan het dansen. Samen met je Ring Con, die in de game een personage is dat kan praten en de naam Ring draagt - want originaliteit is dood -, moet je Dragaux en allerlei monsters tegenhouden.  Geen verhaal dat Final Fantasy meteen naar de kroon steekt, maar zeker vermakelijk genoeg om je aan het sporten te krijgen. Eerder een grappige parodie, met vijanden die eruitzien als fitnessapparaten zoalsloopbanden en personages als Abdonis. Je jogt door de wereld en moet obstakels uit de weg ruimen bijvoorbeeld door de Ring Con in te duwen of je knieën hoger te heffen om door modder te waden.

De spelletjes zelf bieden variatie en zijn gewoon leuk.

Regelmatig moet je afrekenen met monsters in een Fit Battle. Dit werkt als een turn-based RPG, waarbij je aanvalt door een fitnessoefening uit te voeren, zoals een squat. Hoe meer energie je in je moves steekt, hoe meer schade je doet – en hoe beter je work out. Jammer genoeg duurt het initieel een tijdje voordat je nieuwe aanvallen vrijspeelt, zodat de overhead presses je al snel de oren uitkomen. Maar al snel bouw je een groter assortiment aan aanvallen uit voor meer variatie in je workout, waarbij sommige aanvallen ook sterk zijn tegen bepaalde vijanden.

Quasi alle elementen die in een RPG starter pack horen te zitten zijn hier aanwezig. Door ervaring op te doen gaat je level omhoog, je kan smoothies maken om je gezondheid aan te vullen of stats te buffen, je kan de outfit van je personage veranderen en er is zelfs een Skill Tree. Natuurlijk kan je ook hier de moeilijkheidsgraad aanpassen naar jouw wensen, van ‘ik heb een absolute afkeer van zweet’ tot ‘ik wil een lumbago forceren’.

Sporten, ik word daar moe van...

Bestaan er eigenlijk redenen om niet aan je lichaam, gezondheid of conditie te werken? Als jij die kan bedenken; of je hebt geen Switch in huis, dan is deze Ring Fit Adventure absoluut niet jouw ding. Maar met de winter voor de deur, en de herfst is deze 'game' de ideale oplossing om niet door weer en wind te moeten hossen om je tempel in conditie te houden.

Nintendo Switch : 18/10/2019
8,0
0

Niemand gaat beweren dat Ring Fit Adventure je in een wip klaarstoomt om mister universe te worden, maar het verlaagt wel de drempel om beweging te krijgen op een toffe, ludieke manier. De mini-games, maar vooral de RPG, bieden meer motivatie om te sporten dan je door een verplicht aantal lunges te worstelen, en de game kan verrassend zwaar zijn voor wie een stevige workout zoekt. Hoewel er veel content is met variatie, blijft het wel een beetje de vraag of je terugkomt eenmaal je de RPG hebt uitgespeeld.
  • Amusante RPG
  • Leuke mini-games
  • Ring Con voelt duurzaam en flexibel