RIDE 4

7,5
0

RIDE 4

Als raceliefhebber van het eerste uur, heb ik ontzettend veel tijd doorgebracht met de moeder der racegames op de PlayStation 1: Gran Turismo. Niet leuker, en bij momenten frustrerender, dan die ene halve seconde te zoeken zodanig dat ik met de A-Licentie in handen met een gerust gevoel kon gaan slapen. In 2006 waagde de ontwikkelaar van Gran Turismo, Polyphony Digital, zich niet onaardig aan een vergelijkbare game voor motoren: Tourist Trophy. Maar deze reeds verdween snel naar de achtergrond. Dankzij de dames en heren van Milestone kunnen we sinds 2015 opnieuw genieten van een racesimulator voor motoren. Benieuwd of deze vierde editie een stap dichter is in de zoektocht naar de ultieme motorensimulator.

Visuele pracht en praal

De ontwikkelaars hebben voor dit vierde deel hun focus gelegd op hoe de tracks en motoren gepresenteerd worden in de game. En dat resultaat mag zeker gezien worden want de tweewielers zien er verbluffend knap uit waardoor motorenthousiastelingen zich uren kunnen vergapen aan al dat moois dat aanwezig is. En dat van die uren kan je best letterlijk nemen, want Milestone heeft maar liefst 176 motoren en 22 officiële constructeurs in de game zitten. En daar komen er nog een 80-tal bij via al dan niet gratis DLC. Hetzelfde geldt ook voor de circuits waarop je jouw bolides op los kan laten.

Akkoord, de omgevingen zien er niet altijd even levendig uit, maar de 30 circuits zelf werden tot het kleinste detail nagebouwd of aangepast. Afgaand op wat ik nu op mijn scherm getoverd kreeg van mijn PlayStation 4 Pro, vraag ik mij écht af wat dat gaat geven op de PlayStation 5.Want ja, deze game zal op 21 januari 2021 een gratis upgrade krijgen naar de next-gen versies.

Twee is niet hetzelfde als vier

Het belangrijkste bij een racegame is natuurlijk de handling van de machines die je bestuurt. En dat is, logischerwijs, toch even wennen. Zeker als je net zoals ik gewend bent om te racen met bolides op vier wielen. De punten waarop je moet beginnen remmen liggen een stuk verder van de apex en ook het insturen is een pak moeilijker. De motoren nemen hun bochten veel minder scherp dan je zou verwachten.

Maar eens je door deze moeilijke gewenningsperiode heen bent, later meer daarover, is het toch vooral genieten. Je zult deze gewenningsperiode vooral moeten uitzitten tijdens de carrièremodus of de time trails en custom events opties.

Op naar de top

De hoofdmoot in deze Ride 4 is ongetwijfeld de carrièremodus. Deze werd op de schop genomen ten opzichte van de vorige editie. Je start nu in een regionale competitie naar keuze, Europees, Amerikaans of Aziatisch. Breng je deze tot een goed eind, dan stoot je door naar de World League, waarin je het meeste van je tijd zal doorbrengen. Ben je hier de beste? Dan wacht de World Superbike League of de nieuwe World Endurance League. In deze laatste competitie draait het, zoals de naam al doet vermoeden, om uithoudingsraces die wel enkele uren kunnen duren. Of wat dacht je om een volledige 24-uursrace te rijden?

Er is niet gigantisch veel content aanwezig in de game momenteel.

Hierin komt het dynamische weerssysteem én de dag- en nachtcyclus echt wel tot zijn recht. En er is meer dat deze nieuwe competitie te bieden heeft. Je zult rekening moeten houden met het brandstofverbruik van je bolide én de versheid van je banden. Tijdig een pitstop inplannen is hier de boodschap!

Realisme ten koste van raceplezier

Dat je als ontwikkelaar mikt naar een specifieke doelgroep die verzot is op realistisch rijgedrag is zeker een terechte keuze. Maar het is dan zaak om de juiste balans te vinden tussen realisme en raceplezier. En laat dat nu een pijnpunt zijn waar heel wat ‘casual’ gamers het moeilijk mee zullen hebben. De game is ronduit onverbiddelijk hard op vlak van foutjes maken. En die foutjes zijn bij momenten best nog relatief te noemen. Zeker tijdens de Time Attack opdrachten tijdens de carrière en de Time Trial zijn de grenzen waarin je met je bolide moet blijven zéér strikt.

Neem je iets teveel curbstone mee tijdens het uitkomen van je bocht? Ongeldige ronde. Rij je voorbij een lijn op een recht stuk? Ongeldige ronde. Raak je een centimeter gras aan tijdens het indraaien? Ongeldige ronde. Laat duidelijk zijn dat dit best frustrerend werkt want die curbstones liggen daar écht niet voor niks aan het einde van een bocht…

Zoeken naar vertier

Een ander probleem is dat er niet gigantisch veel content aanwezig is in de game. De carrière is leuk, maar ging na een tijdje wat vervelen omdat je weinig stimulans hebt, met uitzondering van de Endurance Races om lang door te gaan. En ook de multiplayer stelt op dit moment weinig voor. Je komt in een lobby terecht en dat is het zowat. Er staat wel een update gepland waarin wekelijkse uitdagingen geïntroduceerd worden en meer de nadruk op esports gelegd zal worden met de introductie van een Race Director Mode. Maar daar hebben we op dit moment niet veel aan natuurlijk. Het is mooi om te zien dat er veel werk en detail gestoken is in de motoren zelf. Maar als er weinig te doen is met deze prachtige bolides raak je ook niet echt ver.

10/08/2020
7,5
0

RIDE 4 is de ultieme motorensimulator geworden, maar eentje die zeker niet perfect is. Het besturen van een snelle tweewieler vraagt de nodige gewenning, zeker bij het insturen van bochten is dit toch een compleet ander gevoel dan met een bolide met vier wielen. Wat maakt dat deze game zeker niet voor iedereen is. De motoren zien er dan weer ontzettend gedetailleerd uit en ook de circuits zijn prachtig weergegeven. Het dynamische weersysteem zorgt dan weer voor de kers op de taart. Toch zijn er ook kritiekpunten, want het strafsysteem in de Time Attack opdrachten is ronduit frustrerend en ook de carrière wordt na een tijdje langdradig. Toch is deze Ride 4 een absolute aanrader voor wie op zoek is naar een racesimulator met motoren. En dat je bij aanschaf van deze game ook een gratis upgrade krijgt naar de next-gen versie is mooi meegenomen.

• De ultieme motorensimulator
  • Prachtig gedetailleerde motoren en mooie circuits
  • Dynamisch weersysteem