RIDE 3

7,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

RIDE 3

"Milestone lijkt met RIDE 3 op het goede spoor te zitten"

vr 07/12/2018
Gereviewed door KevinB
0 reacties

Ontwikkelaar Milestone wist zich de voorbije jaren te profileren als dé expert in motorracegames. Helaas leverden ze met Monster Energy Supercross, MotoGP 18 en MXGP Pro nooit echte kleppers af.  Doet Ride 3 het beter dan zijn voorgangers?

De hoofdbrok van Ride 3 is de carrièremodus, waar je als speler heel wat keuzemogelijkheden krijgt. Eerst mag je het uiterlijk van je rijder bepalen. Op zich heeft dit weinig toegevoegde waarde aangezien hij/ zij toch 95% van de tijd een helm draagt. Belangrijker is de keuze van het type motor. Ga je voor een modern racemonster, een klassieker of een supermoto? Deze laatste zijn wel een buitenbeentje trouwens.

Daar waar je met de andere tweewielers enkel over het asfalt scheurt, is dit bij de supermoto’s anders. De eerste parcours die je met dit type trotseert bevatten voor het overgrote deel asfalt, maar zijn wel een stuk smaller. Dit gaf mij het gevoel dat ik als een reus op versmalde rijstroken aan het rijden was. Bovendien zijn er op latere parcours ook jumps en zand aanwezig zodat de besturing helemaal de mist in gaat. Gelukkig is dit wel een alleenstaand geval, want moto's uit andere klassen laten zich veel makkelijker en correcter besturen.

Motorencatalogus

In totaal zitten er meer dan 230 verschillende motoren in de game waarmee je op een 30-tal circuits kan rijden. Het detail dat in deze tweewielers werd gestoken is ronduit verbluffend. Zeker als je weet dat elke motor een korte beschrijving heeft over de geschiedenis van het model/merk. Hieruit blijkt dat ze bij Milestone echt wel weten waarover ze praten en dat daar heel wat motorliefhebbers werken.

De verschillende motoren laten zich elk op een andere manier besturen.  

Niet alle motoren zijn van bij de start van je carrière beschikbaar. Aangezien je bij aanvang van het spel al gekozen hebt voor een bepaald type motor, zal je hier je eerste races mee voltooien. Hoe beter je racet, hoe meer credits je krijgt. Met deze credits koop je dan weer nieuwe moto’s om aan je carrière te sleutelen. Deze opzet deed me wat denken aan de glorietijden van Gran Turismo. Ook hier moest je eerst wat races rijden met een vooraf gekozen wagen vooraleer je met nieuwe bolides aan de slag kon.

Sleutelen maar

Een andere gelijkenis die ik terugvond was de manier waarop je de motoren kan upgraden. Elk onderdeel kan vervangen worden door een betere versie die voor betere prestaties zorgt, die bovendien écht voelbaar zijn. Ook het uiterlijk kan je naar hartenlust aanpassen en er is zelfs een livery editor aanwezig.

Op grafisch vlak hinkt de game op twee benen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je soms met erg overpowerde motoren aan de start kan staan, ook weer net zoals bij Gran Turismo. Wanneer dit het geval is, dan zal de game er je echter op attent maken en kan je de moeilijkheidsgraad aanpassen. Het viel me trouwens op dat de game erg genereus is met credits. Met als gevolg dat je snel nieuwe motoren en onderdelen kan aanschaffen. Dit haalt de uitdaging op langere termijn wel wat onderuit, maar beter té genereus dan te gierig.

Voor beginners én experten

So far, so good dus. En dan heb ik het nog niet gehad over het belangrijkste aspect: de besturing. De verschillende motoren laten zich elk op een andere en prettige(re) manier besturen. De beginners kunnen van start met de nodige hulpmiddelen waaronder rem- en stabiliteitshulp. De meer gevorderden kunnen dit alles uitschakelen en overstappen naar aparte remmen voor- en achteraan. De leercurve zelf is vrij steil door het ontbreken van een goede tutorial.

Hinken op 2 benen

Op grafisch gebied hinkt de game op 2 benen. De motoren zien er in de menu’s fantastisch en gedetailleerd uit, en ook tijdens de races geen kwaad woord over de motoren en hun berijders. Ook de audio is best OK, al had ik de indruk dat wanneer ik in het peloton reed, het motorengebrul wel erg schel en ongemakkelijk klonk.

De omgevingen zijn van een ander niveau... Het publiek ziet er belabberd uit en ook de omgevingen zijn niet echt om aan te zien. Gelukkig valt dit niet hard op wanneer je tegen 300km/u over het circuit raast. Ook de physics zijn niet altijd even consequent. Soms kon ik in volle vaart tegen een concurrent aanrijden zonder dat er iets gebeurde, maar op andere momenten vloog ik van mijn motor bij de minste aanraking. Gelukkig kan je dergelijke zaken wel opvangen door gebruik te maken van de rewind-toets, maar de puristen onder ons zijn hier uiteraard niet tevreden mee. Deze rewind-toets is ook nog eens heel genereus, want je kan telkens een heel eind terugspoelen.

Een ander positief punt is dat de laadtijden enorm verbeterd zijn. Waar je bij vorige Milestone-games naar mijn gevoel soms minuten naar een laadscherm zat te staren, is dit in RIDE 3 enorm verbeterd.

 

Releasedatum
08/11/2018
7,5
Reviewscore
User scoreAl 0 stemmen
0

Conclusie van KevinB

Milestone lijkt met RIDE 3 op het goede spoor te zitten. Dankzij de overstap naar de Unreal-engine werden veel pijnpunten uit hun vorige motorgames aangepakt, dit met een stipnotering voor de visuele presentatie én kortere laadtijden. Waar het echt om draait is hoe de motoren op de weg liggen en zich laten besturen, maar ook dat is hier uitstekend. Beginners kunnen, ondanks het ontbreken van een goede tutorial, meteen aan de slag dankzij de vele hulpmiddelen. Maar ook de puristen zullen zonder enige hulp de nodige uitdaging vinden. RIDE 3 is zeker niet perfect en zeker nog niet dé beste motorracegame van deze generatie, maar komt toch al aardig in de buurt.
  • Karrenvracht aan content
  • Easy to learn, hard to master
  • Goede balans tussen simulatie en arcade
  • Handling zit op punt
  • Kortere laadtijden
  • Wekelijkse challenges houden (beperkte) multiplayer interessant
  • Supermoto’s vallen uit de toon
  • Omgevingen (en publiek) zien er belabberd uit
  • Geen tutorials aanwezig
  • Geen lokale multiplayer