4,9

Resident Evil 6 (PS4)

Waarom toch?

do 22/12/2016
Gereviewed door JanB
2 reacties

Wie survival/horror zegt, zegt quasi automatisch Resident Evil. De reeks games en films is haast niet meer op een resem handen te tellen, en nu komen daar dus nog een hoop remasters bij. Ik dook met Resident Evil 6, dat origineel in 2012 verscheen, m’n trouwe PlayStation 4 in en kwam er  bedrogen weer uit.

Resident Evil 6 kreeg vier jaar geleden al erg gemixte commentaren, en dat is met de heruitgave niet anders. Het spel voelt onnoemelijk verouderd aan en is er ook op grafisch vlak niets op vooruitgegaan. Wat je wel hebt, is een boel te doen. Resident Evil 6 HD biedt je vier verschillende campagnes met telkens andere hoofdrolspelers: Leon Kennedy, Chris Ledfield, Jake Muller en Ava Wong. Het quadrumvirate laat je in elke verhaallijn kiezen tussen twee mogelijke speelbare characters. Het moet gezegd; je bent er wel een hele poos zoet mee.

Schizofrene neigingen

Elke storyline heeft z’n eigen gameplay, stijl en feel, en dat best leuk. Al zijn schizofrene neigingen op die manier nooit veraf, natuurlijk. Het globale verhaal is er, zoals we dat bij Resident Evil gewend zijn, eentje over bioterrorisme en hoe de mensheid daardoor in een zootje monsterlijke wezens verandert. De achterliggende gedachte is verre van slecht, maar het is de uit- en afwerking die te wensen overlaat; uiterst vervelende quick time-events die de vaart uit je ervaring halen en vreselijke dialogen die minder samenhang herbergen dan de modale Molokai-bewoner. De vier campagnes zijn, ondanks hun verschil in stijl - denk: stealth(-achtig) vs all out / guns blazing - geen écht afzonderlijke verhalen, maar eerder verschillende sub-delen in een overkoepelend geheel.

Leon vat het verhaal aan, en na een tergend trage en niets zeggende openingsscène, die je meeneemt naar een met mutanten overladen China, mag je meteen zelf kiezen met welk duo je deze onnodige tijdsbesteding graag verderzet. Elk ensemble heeft vrijwel nooit gebrek aan ammunitie, waardoor je nooit echt het gevoel krijgt dat men je in het nauw drijft. Het angstgevoel is compleet zoek, en dat is een uiterst trieste vaststelling. Ook de gevechten zijn gratuit en onze kreet om meer finesse, stijl en fingerspitzengefühl komt jammerlijk te laat.

Deze heruitgave mag er dan misschien iets beter uitzien dan het origineel, mij overtuigde het allerminst.

Grafisch verouderd

Het oog wil graag ook wat, en daarvoor hoef je deze remaster niet in huis te halen. De graphics zijn hopeloos verouderd en je next-gen console onwaardig. Het is een te vaak gebruikte en uiterst hedendaagse tactiek, maar voor mij hoeft zo’n heruitgave allerminst. Ik herinner me dat ik enkele maanden geleden BioShock Infinite opnieuw onder handen nam, en dat het verdomd leuk was om die oogverblindende schoonheid van de zwevende wereldstad Colombia opnieuw te mogen ontdekken. Ze was haast nog mooier dan voorheen, en dan krijgen remasters meteen een dikke duim de lucht in. Op het verzamelen van DLC na, heeft de HD-versie van een spel als Resident Evil 6 weinig spannends te bieden en is het verspilling van geld (dat van jou én de ontwikkelaar) en tijd (die van jou én de ontwikkelaar).

De achterliggende gedachte is verre van slecht, maar het is de uit- en afwerking die te wensen overlaat.

Zoals gezegd, je kan in elke campagne kiezen tussen twee personages en deze zowel on- als offline spelen. De co-op modus geeft je de mogelijkheid elk één character te kiezen, en samen de ganse storyline te doorlopen. Dit geeft het spel ietwat meer bravoure, ook omdat het systeem aardig werkt. Wie liever op eigen houtje een meute krijsende mutanten partij geeft, kan dat evengoed. Aan zoethouders dus geen gebrek, want naast vier quasi volledige campagnes en meer hoofdrolpersonages dan je lief is, voegde ontwikkelaar Capcom ook nog enkele extra modi toe, waaronder de terugkerende ‘The Mercenaries’-minigame. Allemaal met de allerbeste bedoelingen, vermoeden we, maar ik opteer toch voor ietsje minder en ietsje beter.

Een overvloed aan content in deze Play Station 4-versie van Resident Evil 6.

4,9

Conclusie van JanB

Resident Evil 6 is ook in 2016 geen hoogvlieger. Het spel laat heel wat steken vallen, en doet weinig écht goed. Grafisch kon het me op geen enkel moment bekoren en die vervelende quick time-events halen je continu uit de flow. Sommige games hoeven geen remaster, en dit is er mijn inziens een van.
  • Barstensvol content
  • Grafisch allerminst knap
  • Vervelende quick time-events