Regalia: Of Men and Monarchs

8,2

Regalia: Of Men and Monarchs

Een smakelijke mix van diverse genres

do 18/05/2017
Gereviewed voor PC door Michael

Games die vandaag in de winkel verschijnen, hebben meestal reeds een ingewikkeld traject afgelegd. Onderweg moeten talloze hindernissen worden overwonnen, ook door Pixelated Milk. Het dertienhoofdige Poolse ontwikkelteam trapte in 2015 een Kickstarter op gang in de hoop $ 40.000 te verzamelen en het idee dat Regalia: Of Men and Monarchs vertegenwoordigde, sloeg aan. Het publiek doneerde 90.000 dollar en enkele jaren later mogen we nu de tactische turn-based RPG aan de tand voelen. Maak daar gerust een heel gebit van, want naast tactische elementen, het RPG-hoofdonderdeel, en een turn-based-invloed vind je ook een snuifje 4X in het spel terug. Geen simpele cocktail, maar wel tientallen uren spelplezier in een zeer aangename omgeving. Daarover hieronder meer!

Het opstarten van het spel levert meteen een verrassing van formaat op. De moeilijkheidsgraad van een spel instellen beperkt zich doorgaans tot de kracht waarmee opponenten je de grond in boren, of andere manieren om de gameplay op een kunstmatige manier de hoogte in te tellen, maar Pixelated Milk tackelt dat obstakel op een andere manier. Enerzijds is er de traditionele Normal-modus, waarin je tegenstanders op een normale manier, met gemiddelde aanvalscapaciteiten moet verslaan, maar anderzijds kan je je ook op het narratieve concentreren door de Story Mode aan te vinken. Hierin wordt alles net dat tikkeltje makkelijker, zodat je volop van het verhaal kan genieten zonder je in de tactische diepgang te moeten bijscholen. Een ‘Sla dit gevecht over en krijg toch alle beloningen’-knop maakt de optie aantrekkelijk voor een verhaalsverliefd publiek.

Voor ieder wat wils

Regalia: Of Men and Monarchs etaleert zichzelf op meerdere vlakken voor de verschillende gamertypes onder ons. Cutscenes kunnen worden weg geklikt, waarna je een beknopte samenvatting op het scherm ziet verschijnen. Daar zijn we echter geen voorstander van, aangezien je zo het schrijnende verhaal van onze protagonist dreigt te missen. Kay, protagonist van dienst, belandt plotseling en zonder inspraak op de troon van een fantasierijke regio. Ascalia heeft echter meer dan één arme ziel nodig om van de ondergang te worden gered. Zo verschijnen er additionele helden op het toneel die elk hun eigen steentje aan het avontuur zullen bijdragen. De vraag waarom een niet onknappe jongeman plots een eeuwenoude erfenis op zijn nek zeult, laten we genieping onbeantwoord, want dat mysterie moet je zelf maar ontdekken. Humor door een lugubere hoop slijk gesleurd; daar lijkt het op.

De akelige insteek dwarsboomt het leutige leventje van onze hoofdrolspeler, die quasi onmiddellijk zijn tactisch vernuft zal mogen bovenhalen om hemzelf en de vrienden die hij heeft gemaakt uit de penarie te helpen. Waar de algemene spelervaring innoveert door genres in elkaar te verweven, keren we in het vechtsysteem terug naar de norm die wel vaker opduikt. Simplistische mogelijkheden met verregaande gevolgen, maar gelukkig wel met een twist. Elke held komt beurtelings aan bod en kan bewegingspunten investeren om een positionele wijziging te bekomen, waarna er ook nog een aanvalsmogelijkheid volgt. Wie enkel aan aanvallen denkt zal echter zelfs het eerste tutorialgevecht niet zonder kleerscheuren verlaten, want verdediging is in dit spel echt wel de beste … verdediging, juist ja.

Je kan namelijk een soort schild bovenop je levensbalk toveren om minder snel onder de graszoden te belanden. Loco gaan, je betaalt er een zeer zware tol voor. Bepaalde aanvallen met een zekere AoE-surplus houden overigens geen rekening met de ‘goej’ of de ‘slechten’, want zoals een van de eerste speltips ons leerde: friendly fire is a thing! Het geeft mooi weer waarvoor Regalia: Of Men and Monarchs eigenlijk staat. Je hebt een godverdomd koninkrijk te redden en zonder logisch na te denken moet je er zelfs niet aan beginnen. Een levensles nodig? Geen probleem, maar het zal je vooruitgang drastisch vertragen in dit pittig spelletje.

Elke actie heeft gevolgen

Het 4X-onderdeeltje vind je terug in de heropbouw van het ooit zo epische kasteel, dat nu tot een hoopje schroot lijkt herleid te zijn. Door op avontuur te gaan, snoodaards te mollen en zo grondstoffen en geld te verzamelen, kan je je eigendom uitbreiden om rekruten een veilige thuishaven aan te bieden. Zij op hun beurt versterken jouw team en zo staat elke spelfeature in onderling verband met elkaar. Machtiger worden beperkt zich overigens niet enkel tot fysiek geweld, want sporadisch duikt er een tekstgebaseerd scenario op waarin je beslissingen moet nemen die een invloed op het verdere verloop hebben.

Het audiovisuele aspect weegt in dit genre, of in de overheerlijke cocktail om specifieker te zijn, allesbehalve zwaar door. Het vermogen tot inzicht van de artificiële intelligentie, de narratieve inhoud die als lijm de spelonderdelen aan elkaar moet lijmen: daar draait het om. Niettegenstaande dat gegeven werden onze argusogen op onze wenken bediend, aangezien het spel een aangename, warme cartooneske uitstraling tentoonspreidt. De grafische instellingen beperken zich tot een driedelige slider (Low, Medium, High), maar de achterliggende beslissingen genomen door de ontwikkelstudio resulteren in schitterende beelden zonder onscherpe randjes, clumsy foutjes of andere tekortkomingen. Een parel voor het oog, zij het in een aparte stijl die niet bij elk spel zou passen. Het oor wil ook wat en wordt met vrolijke instrumentale deuntjes begeleidt, op dat vlak hadden we het zelf niet beter gekund!

8,2

Regalia: Of Men and Monarchs profileert zich als een echte uitdaging voor de fans van tactische RPG’s en daarmee doet de ontwikkelaar zich niets te kort. Tactische gevechten worden met een intrigerend verhaal gecombineerd en voor je het weet staan er tientallen uren op je gameteller. Niet slecht voor een spel dat 22,99 euro kost, toch?
  • Veel genres in elkaar gemixt
  • Toffe tekenstijl
  • Gevechten onmiddellijk erg pittig