Redeemer Enhanced Edition

6,0

Redeemer Enhanced Edition

"Redeemer Enhanced Edition blinkt nergens in uit"

ma 19/08/2019

In God of War konden PlayStation 4-bezitters zich vorig jaar voluit laten gaan. Monsterlijk grut tot moes kloppen, aangevuld met stevige en minder stevige boss fights en dit alles tegen een achtergrond van Noorse mythologie bleek een succesformule te zijn. De combat was niet altijd even gemakkelijk, maar wel telkens erg bevredigend. En hoewel Kratos en zijn zoon zich momenteel hebben teruggetrokken, moeten PS4-spelers niets vrezen. Zij kunnen met Redeemer Enhanced Edition nog meer vijanden in elkaar kloppen dan in alle God of War-spellen samen. Maar is het even goed? Dat lees je in deze review.

Hoewel ik hier voornamelijk de PlayStation 4 aanhaal, mogen ook Xbox One- en Nintendo Switch-spelers in hun handen wrijven. Ook zij kunnen met Redeemer Enhanced Edition aan de slag. Maar ... Wat is het juist? Wel ... Een top-down actie brawler/shooter of hoe je het ook wil omschrijven. De Kratos look-a-like laat er alleszins geen gras over groeien. Alles wat zijn pad kruist, moet er in top-down perspectief aan geloven. Is het niet met zijn vuisten, dan wel met vuurwapens.

Blijven knokken

In plaats van een lang aaneengeknoopt verhaal, wordt het Redeemer-verhaal je in levels voorgeschoteld. Zestien om precies te zijn, allen te spelen in offline co-op of alleen. Zoals bij het merendeel van de andere spellen is het altijd een stuk leuker om een speelmakker of medeplichtige te zoeken. Hoofdrolspeler deze keer is ex-elitesoldaat Vasily, ex-werknemer van 's werelds grootste wapenfabrikant die het plan had om van Vasily een cyborg te maken. Door Vasily's ontsnapping is dat plan mislukt, al laat hij de fabriek niet voor eeuwig achter. Monniken werden vermoord en Vasily is uit op wraak. En dan wordt er niet meer op een liter bloed meer of minder gekeken. Maak je klaar voor een heleboel actie!

De graphics zijn, ondanks de 'Enhanced Edition'-stempel, tamelijk verouderd.

Er zijn veel top-down shooters waarin je op elk mogelijk moment wel enkele vijanden op je scherm vindt en in Redeemer is dat net zo. Continu word je langs alle kanten belaagd door diverse tegenstanders. Het is dan aan jou, om met je eventuele compagnon, hen voor eens en altijd een lesje te leren. Op de harde manier welteverstaan. Rake klappen met je vuisten of enkele kniezwengels leggen al heel wat vijanden tegen de grond. Enkele op de grond liggende wapens en voorwerpen zoals messen, brandblussers en stoelen. Je kan het allemaal gebruiken om tegenstanders te trakteren op blutsen en builen met een dodelijke afloop. Heerlijk brute toestanden dus.

Verouderd

Heb je het korte verhaal doorlopen (zo'n vijtal uur met z'n tweeën), dan heb je nog enkele Arena's. Die voegen echter bijzonder weinig toe en hebben welgeteld een kwartier van mijn aandacht gekregen. De weinige content vertaalt zich dan ook naar een lage prijs, zo'n dertig euro. Al is dat best nog stevig voor een spel als Redeemer. Het sterkste punt van de game is de implementatie van co-op, iets wat bij de pc-release zo'n twee jaar geleden niet mogelijk was. Alleen is het ook een stuk moeilijker, want Redeemer lijkt geen rekening te houden met het aantal vijanden. Je moet in je eentje dus evenveel vijanden verslaan als met twee, wat het laatste een stuk eenvoudiger maakt. Dat zorgt er ook voor dat de aanpak voor een alleenspeler een stuk anders en veel trager is. Iets wat niet echt past bij een top-down shooter.

Hoe bruut het spel is, hoe gedateerd het aanvoelt. En dat is erg jammer. De graphics zijn, ondanks de 'Enhanced Edition'-stempel, tamelijk verouderd. Daarnaast word je nu en dan om de oren geslagen met framedrops. Dat laatste is wel enkel als je in co-op speelt. Redeemer Enhanced Edition blinkt ook nergens in uit. Er zijn betere top-down shooters. Er zijn veel mooie games. Er zijn meer games die co-op beter implementeren, en ga zo maar door. En het verhaal? Daar hoef je het ook al niet voor te doen. Nog voor je alle vijanden hebt omgelegd, zie je de credits al over het scherm rollen. Een gemiste kans!

6,0

Redeemer Enhanced Edition mocht een beetje meer 'enhanced' worden uitgebracht. Betere graphics en een betere implementatie van co-op hadden het spel zeker niet misstaan. Ook de toevoeging van online co-op zou gemogen hebben. Ik zit thuis met een vriendin die nul komma nul interesse heeft in zo'n spellen en dan zit er niets anders op dan een groot deel alleen te doen. Leuk voor even, maar er meerdere keren naar grijpen zit er helaas niet in.
  • Erg brute actie
  • Co-op is best leuk
  • Voelt verouderd aan