9,0
9,0

Red Dead Redemption 2 (pc)

"Jup, een jaar na datum kan ik weer helemaal verdwalen in het wilde westen van RDR 2"

do 14/11/2019
Gereviewed voor PC door Lazlo

Ik beken: ik ben één van die mierenneukers die bij het spelen van een knappe exclusieve consolegame steeds moet opmerken, “stel je voor hoe mooi dit op pc zou zijn.” Ooit kon ik die opmerking bovenhalen bij Red Dead Redemption, dat jammer genoeg nooit een pc-broertje kreeg. Niet zo bij het (op console al) adembenemend mooie Red Dead Redemption 2. Speelde je de game nog niet op PS4 of Xbox One? Beschik je over een monsterlijk krachtige pc? Dan is het nu het moment om Rockstars tweede cowboyepos in huis te halen.

Red Dead Redemption 2 is een dijk van een game. Dat concludeerde Praga al een jaartje geleden, toen het spel de PlayStation 4 en Xbox One-lineup binnendraafde. Hij gaf de game toen (terecht) onze eerste perfecte score. Diezelfde kwaliteit krijg je natuurlijk ook weer op pc voorgeschoteld. Het steengoede verhaal, de rijke spelwereld, de knappe acteerprestaties, die hele mikmak zit er uiteraard weer in. Daarbovenop krijg je nu meteen van aan de start een rijkere multiplayer-ervaring in Red Dead Redemption 2 Online dan toen de consoleversie lanceerde. Niet dat ikzelf veel tijd in die laatste modus spendeer. Aan de prachtige spelwereld in de singleplayer-modus heb ik genoeg om weer helemaal opnieuw verliefd te worden.

Nog mooier

Dat heeft misschien wel iets te maken met de verhoogde detailgraad die deze pc-versie op performante hardware kan bieden. Red Dead Redemption 2 is zo een titel die gamers met een lichtjes verouderde computer terug naar de realiteit brengt; die dure investering van enkele jaren terug laat je niet meer alles standaard op hoogste settings spelen. Het is ook een game waar je als pc-gamer met een capabele computer trots mee uitpakt bij vrienden. “Zie je wel, dit is waarom ik liever games op pc speel.” Kort samengevat: de game ziet er prachtig uit. Draw distance ligt een pak verder, de sfeereffecten zoals mist en belichting bereiken nieuwe hoogtes en textures hebben net dat tikje meer detail. Als je het mij vraagt, is het voornamelijk de framerate die de pc-versie superieur maakt. Zo soepel draaide deze titel nog nooit.

“Zie je wel, dit is waarom ik liever games op pc speel.”

Hernieuwde appreciatie

Deze pc-versie geeft me ook een hernieuwde appreciatie voor het sound design in de game. Op pc heb ik sneller de neiging mijn headset te gebruiken voor optimale geluidskwaliteit en het is dan pas dat je de details goed hoort. De subtiele, kille banjo stroken in de soundtrack, het gekletter van koetswielen op losliggende steentjes in het zand, de stille verzuchtingen van een op leeftijd gekomen cowboy. Dit alles draagt bij tot het totaalplaatje, zonder dat je er als gamer echt bij stil staat.

Geen vlekkeloze launch

Het blijft natuurlijk een pc-release, dus technische problemen links en rechts zijn quasi onvemijdelijk. Bij de launch van Red Dead Redemption 2 op pc blijkt dit meer dan ooit waar. Rockstar verontschuldigde zich er intussen zelfs voor. De ene zijn game crasht willekeurig om de zoveel minuten, de andere merkt behoorlijk wat stutter op tijdens cutscenes, bij launch konden sommigen de game zelfs niet gelanceerd krijgen. What can I say? Pc's zijn als sneeuwvlokjes. En niet ieder sneeuwvlokje is even voorbereid op een zware game als Red Dead Redemption 2. Persoonlijk merkte ik dat de game mijn GTX 1070 grafische kaart drastisch overschatte, waardoor ook ik in de settings nog wat moest tweaken voor die boterzachte framerate.

Als je het mij vraagt, is het voornamelijk de framerate die de pc-versie superieur maakt. Zo soepel draaide deze titel nog nooit.

De trade-off voor die extra valkuil is -naast de knappere visuals- een photo mode, die in een knap spel als deze zeker welkom is. De mogelijkheid om mods te installeren, zal dan weer op termijn de levensduur van deze pc-versie aanlengen. Ik ben in ieder geval tevreden met nog een keertje te kunnen opgaan in de rauwe, maar o-zo-mooie cowboywereld die Rockstar in elkaar bokste. En wie weet: misschien weet de online modus me deze keer langer te boeien.

05/11/2019
9,0
9,0

Deze pc-release van Red Dead Redemption 2 doet wat je ervan zou verwachten. De game ziet er nog beter uit en -mits de juiste specs onder de motorkap- draait een pak vlotter. Iedere pc-release kent wat technische problemen bij launch, ook Red Dead Redemption 2 blijft hier niet van gespaard. Rockstar is flink aan het werken aan de nodige patches die de grootste problemen van de baan helpen. Aan jou om uit te dokteren of jouw pc klaar is voor deze generatie-voortstuwende titel.
  • Mooier dan ooit
  • Machtige sound design
  • Nog steeds één van de beste open wereld-titels ooit